Digital adfærd og kulturvaner
Læs om danskernes brug af it og internet under emnet ’Digital adfærd’ og brug af forenings- og kulturlivet under emnet ’Kultur- og fritidsvaner’.
Seneste nyt om Digital adfærd og kulturvaner
7 ud af 10 er aktive kulturforbrugere
1. marts 2023
Alle bruger kultur, men der er stor forskel på, hvilke typer kultur der forbruges og hvor meget.
Hver femte bekæmper madspild ved brug af apps
16. august 2022
Bæredygtighed fylder generelt mere i forbrugernes bevidsthed. 800.000 borgere reducerede madspild i starten af 2022 ved hjælp af apps. Det svarer til 18 pct. af befolkningen mellem 16 og 74 år.
6 mio. færre koncertgæster i både 2020 og 2021
12. august 2022
Målt på publikumstal var omfanget af koncerter i Danmark i 2021 på niveau med 2020 med knap 2,8 mio. gæster. Begge år var præget af omfattende nedlukninger på grund af COVID-19-restriktioner.
Vi ser serier som aldrig før
5. oktober 2021
Før COVID-19 så 68 pct. af befolkningen på 16 år og opefter serier i løbet af en gennemsnitlig uge. En andel der på to år er vokset til 78 pct. Vores forbrug af film var også vokset, dog i mindre omfang end serieforbruget.
Hver fjerde tjekker troværdighed af online indhold
20. september 2021
Hver fjerde i befolkningen har tjekket troværdigheden af opslag eller vildledende indhold på sociale medier eller nyhedshjemmesider inden for de seneste tre måneder.
Flere kvinder end mænd synger
14. juni 2021
Flere kvinder end mænd sang dagligt med 51 pct. af kvinderne mod 40 pct. af mændene. Unge kvinder var den befolkningsgruppe, som sang oftest. Tre ud af fire kvinder fra 16-24 år sang dagligt.
Halvdelen har oplevet it-sikkerhedsproblemer
22. oktober 2020
Halvdelen (47 pct.) af befolkningen mellem 16 og 89 år har oplevet sikkerhedsproblemer ved aktiviteter online i form af falske e-mails, bedrageri, hacking eller identitetstyveri.
Tidligere Nyt
Kommende Nyt
Tre ud af ti har lavt kulturforbrug
13. oktober 2021
Alle bruger kultur, men der er stor forskel på hvilken og hvor meget: Nogle går på museer og i teater, mens andre ser sport på tv, spiller computerspil eller læser en bog. I denne analyse opdeles Danmarks befolkning fra 16 år og op i fem grupper med forskellige kulturvaner på basis af data fra Kulturvaneundersøgelsen, og det undersøges hvem, der indgår i grupperne: Bredt kulturforbrug, Lavt kulturforbrug, Scenekunst og livesport, Museer og billedkunst samt Bibliotek.
Kultur 2020/2021
Publikationen Kultur 2020/2021 kaster lys på produktion og forbrug af kultur i Danmark på tværs af områder som bøger, idræt, museer, medier, film, scenekunst og musik. Årets temakapitel er en analyse, der afdækker mønstre og variationer i befolkningens kulturforbrug.
It-anvendelse i befolkningen 2021
Digitale internetbaserede løsninger får en stadig større rolle i vores liv og hverdag, og den digitale udvikling påvirker flere og flere af vores aktiviteter. Denne publikationen zoomer ind på borgernes internetanvendelse og tegner et billede af det digitaliserede dagligliv. Følgende områder belyses: online nyhedsforbrug og fake news, hjemmearbejde, internetkøb, digital kontakt til sundhedsvæsnet og til offentlige myndigheder, digitale færdigheder, cybersikkerhed, e-læring og en række udvalgte internetaktiviteter.
Sportstilskuere er oftest mænd, de er over 45 år og ser sport på tv
12. juli 2021
13 pct. af befolkningen tager jævnligt på stadion for at overvære sport, mens 67 pct. ser sport på tv, viser tal fra Danmarks Statistik. Lidt færre indvandrere og efterkommere overværer sport på stadion og tv, men de overværer i højere grad sport på sociale medier.
Rekordvækst i den danske computerspilbranche: Omsatte for 1,7 mia. kr. i 2020
20. maj 2021
Den danske computerspilbranche har rekordhøj omsætning, flere virksomheder og flere beskæftigede på trods af COVID-19, viser tal fra Danmarks Statistik. Udviklingen skriver sig ind i en tendens, hvor forbruget af digitale spil stiger både i Danmark og i udlandet.
Markant færre besøgte zoo, forlystelsesparker og andre oplevelsessteder i sommeren
12. januar 2021
34 pct. af befolkningen besøgte mindst ét oplevelsessted i 3. kvartal 2020. I samme kvartal året før var det 44 pct. Cirkus og sommerland stod for de største relative fald.
COVID-19 har øget antallet af gamere i Danmark
29. oktober 2020
Antallet af danskere som primært spiller på spillekonsoller såsom Xbox, PlayStation og Nintendo er steget med 32 pct. efter COVID-19 udbruddet i det danske samfund. Gamernes tidsforbrug på konsollerne har også været mere intensivt under pandemien.
Pandemien har sat skub i ældres nethandel
17. september 2020
Covid-19 har givet et ekstra rygstød til nethandlen, som allerede i mange år har set opadgående tendens. Stigningen er blandt andet båret frem af ældre danskeres øgede nethandel under pandemien.