Digital adfærd
Her kan du finde statistik om brug af sociale medier, hvad vi køber på nettet, onlinespil, det digitale demokrati, it-sikkerhed, og hvad vi i det hele taget bruger internettet til.
Seneste nyhed om Digital adfærd
Udvalgt statistik om Digital adfærd
Hvor mange anvender sociale medier i Danmark?
Undersøgelsen er spørgeskemabaseret. EU-delen af undersøgelsen er baseret på resultaterne fra ca. 4000 gennemførte interviews - indsamlet i marts-juni 2023, blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkning i alderen 16-74 år.
Den nationale del af undersøgelsen er baseret på resultaterne fra ca. 4.000 gennemførte interviews indsamlet i marts-august 2023, blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkningen alderen 15-89 år.
Hvor mange handler på nettet?
Undersøgelsen er spørgeskemabaseret. EU-delen af undersøgelsen er baseret på resultaterne fra ca. 4000 gennemførte interviews - indsamlet i marts-juni 2023, blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkning i alderen 16-74 år.
Den nationale del af undersøgelsen er baseret på resultaterne fra ca. 4.000 gennemførte interviews indsamlet i marts-august 2023, blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkningen alderen 15-89 år.
Hvad bruger vi internettet til?
Undersøgelsen er spørgeskemabaseret. EU-delen af undersøgelsen er baseret på resultaterne fra ca. 4000 gennemførte interviews - indsamlet i marts-juni 2023, blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkning i alderen 16-74 år.
Den nationale del af undersøgelsen er baseret på resultaterne fra ca. 4.000 gennemførte interviews indsamlet i marts-august 2023, blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkningen alderen 15-89 år.
Hvad køber vi online?
Undersøgelsen er spørgeskemabaseret. EU-delen af undersøgelsen er baseret på resultaterne fra ca. 4000 gennemførte interviews - indsamlet i marts-juni 2023, blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkning i alderen 16-74 år.
Den nationale del af undersøgelsen er baseret på resultaterne fra ca. 4.000 gennemførte interviews indsamlet i marts-august 2023, blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkningen alderen 15-89 år.
Hvor mange spiller på nettet?
Statistikken er udarbejdet på baggrund af stikprøvebaserede spørgeskemaundersøgelser. Stikprøven trækkes hvert kvartal fra Det Centrale Personregister (CPR), der opdateres dagligt. Interviewene er indhentet enten via web-skema eller som telefoninterview. Der indsamles ca. 1.000 gennemførte svar hver måned. Undersøgelsens rammepopulation er den samme for alle kvartaler og består af personer på 16 år eller ældre, med bopæl i Danmark.
Om statistikken - dokumentation, kilder og metode
Læs mere i statistikdokumentationerne:
Statistikkens formål er at belyse befolkningens tilslutning til og annonceomsætningen på internettet. Man kan fx se, hvor mange aktive internetabonnementer der er i Danmark eller følge omsætningen på internettet efter annonceringstype. Statistikken er baseret på oplysninger fra Energistyrelsen og Danske Medier og kan anvendes til at få et overordnet indblik i udbredelsen af og omsætningen på internettet.
Formålet med statistikken IT-anvendelse i befolkningen er at belyse befolkningens digitale adfærd. Statistikken er udarbejdet siden 2001, og hed 'Befolkningens brug af internet' frem til 2011. I sin nuværende form er statistikken sammenlignelig fra 2008 og frem.
Formålet med Kulturvaneundersøgelsen er at belyse befolkningens kulturvaner og dækker således flere kulturaktiviteter. Kultur defineres i undersøgelsen i bred forstand og dækker kultur- og medievaner herunder fx koncerter, scenekunst, biograf, litteratur, motion, computerspil og fritidsaktiviteter. Undersøgelsen er gennemført i 1964, 1975, 1987, 1993, 1998, 2004, 2012 og senest i 2018-2022. Danmarks Statistik står for gennemførelsen af 2018-2022 undersøgelsen, men tidligere undersøgelser blev gennemført af Kulturministeriet.