Outsourcing
Danske virksomheder organiserer sig i stigende grad internationalt. For at belyse denne udvikling har Danmarks Statistik siden 2009, i samarbejde med Eurostat og andre europæiske statistikkontorer, løbende undersøgt danske virksomheders internationale organisering og outsourcing aktivitet.
Danmarks Statistik har i gennem de seneste år gennemført undersøgelser af danske virksomheders internationale organisering og outsourcing. Virksomhederne er undersøgt i perioderne 2009-2011, 2014-2016 og 2018-2020
Undersøgelsen dækker alle virksomheder med 50 eller flere ansatte inden for de private byerhverv, inklusive den finansielle sektor. Undersøgelsen er en del af et større europæisk arbejde, delvist finansieret af Eurostat og er med til at belyse globale værdikæder og international sourcing i Danmark og Europa.
Begrebsforklaring
- Outsourcing
Outsourcing er defineret som hel eller delvis udflytning af forretningsaktiviteter (kerne- eller hjælpefunktioner), der i udgangspunktet udføres internt i virksomheden. Outsourcingen kan foregå til selskaber inden for samme koncern eller til andre (eksterne) virksomheder, der kan være lokaliseret i Danmark eller i udlandet. Oprettelse af forretningsaktiviteter (kerne- eller hjælpefunktioner) uden effekt på virksomhedens nuværende aktivitet eller beskæftigelse i Danmark, f.eks. etablering af en ny udenlandsk produktionsenhed alene med henblik på udvidelse, er derimod ikke outsourcing.
Statistikdokumentation
Få et overblik over statistikkens formål, indhold og kvalitet. Her kan du bl.a. få svar på, hvilke kilder statistikken bygger på, hvad den indeholder og hvor ofte den udkommer.


Relateret indhold i Outsourcing
Kontakt
Artikler og publikationer om 'Outsourcing'
Fandt du ikke det, du søgte?
Har du brug for hjælp til at finde den rette statistik?
Kontakt vores informationsservice
Har du behov for skræddersyet statistik, hjælp til interviewundersøgelser, eller ønsker du som forsker adgang til mikrodata? Så kan vi hjælpe dig.
Læs mere om vores produkter og ydelser