Fra maj til juni steg detailsalget med 0,5 pct. Stigningen sker efter et fald i april og maj. Detailsalget i andet kvartal 2019 steg med 0,2 pct. i forhold til første kvartal 2019. Tallene er korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Stigningen i detailsalget er især sket i varegruppen beklædning mv., der er steget med 3,9 pct. i juni.
Juni måneds stigning i detailhandelen blev båret af en stigning i salget af beklædning mv. på 3,9 pct. i forhold til maj. I april var der et stor fald efterfulgt af en beskeden fremgang i maj. Derfor kan stigningen skyldes, at folk har valgt at udskyde købet af sommertøj til juni måned. Ser man på salget af beklædning mv. i hele andet kvartal 2019, er det faldet med 0,4 pct. i forhold til kvartalet før.
Salget af fødevarer og andre dagligvarer steg med 0,6 pct. i juni. Samlet for andet kvartal var der en stigning på 0,4 pct. sammenlignet med første kvartal 2019. Salget af andre forbrugsvarer var uændret fra første til andet kvartal. Varegruppen andre forbrugsvarer indeholder blandt andet al handle fra branchegrupperne med internethandel.
Detailsalget korrigeret for prisudvikling, men ikke for sæsonudsving og effekten af handelsdage, var i juni 1,1 pct. lavere end i samme periode året før. Salget af fødevarer og andre dagligvarer trak ned med 2,3 pct., beklædning mv. trak op med 1,7 pct., mens andre forbrugsvarer bidrog negativt med 0,6 pct. Det samlede salg i andet kvartal 2019 var 0,4 pct. højere end andet kvartal 2018.
Forbrugertilliden faldt fra juni til juli (se Nyt fra Danmarks Statistik 2019:278), hvilket kan indikere, at der er et fald i detailsalget i vente, endvidere kan det bemærkes, at Danmarks Statistiks Konjunkturcyklus fortsat viser, at detailhandlen er under trenden men tæt på centrum, hvilket igen kan indikere en svag nedgang i salget.
Med denne offentliggørelse revideres væksten i detailomsætningsindekset ikke for april og maj. Tallene for maj og juni er i denne offentliggørelse foreløbige.
|
2019 |
|
2019 |
||||||
|
Jan. |
Feb. |
Mar. |
Apr. |
Maj* |
Juni* |
|
Jan. |
Apr. |
|
indeks, 2015 = 100 |
||||||||
Detailhandel i alt |
103,6 |
104,1 |
104,9 |
104,4 |
104,1 |
104,6 |
|
104,2 |
104,4 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
98,8 |
99,1 |
98,9 |
99,9 |
98,8 |
99,4 |
|
98,9 |
99,4 |
Beklædning mv. |
95,0 |
97,1 |
99,2 |
94,8 |
95,7 |
99,4 |
|
97,1 |
96,7 |
Andre forbrugsvarer |
110,5 |
110,9 |
112,5 |
111,3 |
111,5 |
111,2 |
|
111,3 |
111,3 |
|
procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder |
||||||||
Detailhandel i alt |
-0,3 |
0,5 |
0,7 |
-0,5 |
-0,3 |
0,5 |
|
0,0 |
0,2 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
-0,8 |
0,4 |
-0,2 |
1,0 |
-1,0 |
0,6 |
|
-0,3 |
0,4 |
Beklædning mv. |
-1,7 |
2,2 |
2,2 |
-4,4 |
0,9 |
3,9 |
|
1,4 |
-0,4 |
Andre forbrugsvarer |
0,5 |
0,4 |
1,4 |
-1,1 |
0,2 |
-0,2 |
|
0,1 |
0,0 |
* Foreløbige tal. |
|
2018 |
2019 |
|
2018 |
2019 |
||||
|
Apr. |
Maj |
Juni |
Apr. |
Maj* |
Juni* |
|
Apr. |
Apr. |
|
indeks, 2015 = 100 |
||||||||
Detailhandel i alt |
101,3 |
109,3 |
107,2 |
104,5 |
108,5 |
106,0 |
|
105,9 |
106,3 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
94,5 |
104,8 |
104,4 |
100,4 |
102,9 |
102,0 |
|
101,2 |
101,8 |
Beklædning mv. |
97,3 |
105,6 |
108,3 |
93,5 |
100,7 |
110,1 |
|
103,7 |
101,4 |
Andre forbrugsvarer |
109,4 |
114,8 |
110,0 |
111,4 |
116,0 |
109,3 |
|
111,4 |
112,2 |
|
procentvis ændring i forhold til samme måned / tre måneder året før |
||||||||
Detailhandel i alt |
-0,6 |
3,7 |
3,1 |
3,2 |
-0,8 |
-1,1 |
|
2,1 |
0,4 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
-6,4 |
2,0 |
3,1 |
6,2 |
-1,8 |
-2,3 |
|
-0,4 |
0,5 |
Beklædning mv. |
-3,4 |
3,4 |
1,5 |
-3,9 |
-4,6 |
1,7 |
|
0,5 |
-2,2 |
Andre forbrugsvarer |
5,9 |
5,5 |
3,6 |
1,8 |
1,0 |
-0,6 |
|
5,0 |
0,7 |
* Foreløbige tal. |
Hent som PDF
Næste udgivelse: 23. august 2019
Detailsalget er et mængdeindeks korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Varegruppernes vægt i indekset var: Fødevarer og andre dagligvarer 44 pct., beklædning mv. 9 pct., andre forbrugsvarer 47 pct. for 2018.