Gå til sidens indhold

Færre fuldfører en erhvervsuddannelse

Studerende ved ordinære uddannelser i Danmark 2016/2017

Fra 2016 til 2017 faldt antallet af elever, der fuldførte en erhvervsuddannelse med 10 pct., og siden 2008 er antallet fuldførte erhvervsuddannelsesforløb faldet med 5 pct. Antallet af studerende, der fuldførte en bacheloruddannelse eller en lang videregående uddannelse, faldt ligeledes fra 2016 til 2017 med hhv. 11 og 7 pct. Disse fald skal dog ses i lyset af, at antallet af studerende, der fuldførte en bacheloruddannelse og en lang videregående uddannelse i 2016, som følge af fremdriftsreformen, var meget højt. Siden 2008 er antallet af studerende, der fuldfører en bacheloruddannelse, steget med 44 pct. I samme periode er antallet af studerende, der fuldfører en lang videregående uddannelse, steget med 90 pct.

Fuldførte uddannelsesforløb fordelt på uddannelsesområde

Antallet af fuldførte forløb på det gymnasiale område næsten uændret

Antallet af fuldførte gymnasiale uddannelser faldt 1 pct. fra 2016 til 2017, men siden 2008 har der været en stigning på 40 pct. Siden 2008 er antallet af elever, der fuldfører en ungdomsuddannelse, samlet set steget med 18 pct. I samme periode er antallet af studerende, der fuldfører en videregående uddannelse, steget med 62 pct. I 2017 fuldførte 78.000 en ungdomsuddannelse og 74.000 en videregående uddannelse.

Over en halv mio. studerende

1. oktober 2017 var der over en halv mio. studerende - heraf var 260.000 i gang med en ungdomsuddannelse. Der var tilsvarende 263.000 studerende på en videregående uddannelse - flest på mellemlange uddannelser og færrest på de korte videregående uddannelser.

101.000 påbegyndte en videregående uddannelse

I skoleåret 2016/2017 påbegyndte 101.000 studerende en videregående uddannelse. Det er en stigning på 58 pct. siden skoleåret 2007/2008. Stigningen har været særlig stor på de lange videregående uddannelser, der har haft en stigning i tilgangen på 70 pct. I skoleåret 2016/2017 påbegyndte 60.500 en gymnasial uddannelse. Tilgangen til de gymnasiale uddannelser er siden skoleåret 2007/2008 steget 25 pct.

Reform af erhvervsuddannelserne

På erhvervsuddannelserne betød reformen i 2015 en ændring i tilgangsmønstret. I stedet for ét grundforløb er der nu to grundforløb for de elever, som er startet 1. august 2015 eller senere. Se en grafisk illustration fra Undervisningsministeriet Erhvervsuddannelser.

Nogle elever starter deres erhvervsuddannelse med et grundforløb 1, nogle med et grundforløb 2. Med erhvervsuddannelsesreformen skal eleverne nu allerede vælge den erhvervsuddannelse, de vil gennemføre, når de begynder på grundforløb 2. Derfor opgøres det hos Danmarks Statistik ikke som ny tilgang, når disse elever efterfølgende påbegynder hovedforløbet, idet dette blot er en fortsættelse af deres allerede valgte uddannelse. Tilgangen til erhvervsuddannelserne opgøres i Danmarks Statistik som tilgang til grundforløb 1, grundforløb 2 og for nogle elevers vedkommende til hovedforløbet. Det gælder fx eleverne, som har gennemført et grundforløb før reformen; eleverne som foretager et omvalg af deres uddannelse mellem grundforløbet og hovedforløbet; eller eleverne over 25 år med mindst to års relevant erhvervserfaring.

Tilgang til erhvervsuddannelsernes uddannelsesdele

Nyt fra Danmarks Statistik

30. januar 2018 - Nr. 30

Hent som PDF
Næste udgivelse: 14. februar 2019

Kontakt

Kilder og metode

Tallene stammer fra Elevregistret. Ph.d.-uddannelser indgår ikke i tallene. Bacheloruddannelser inkluderer ikke professionsbacheloruddannelser, da disse registreres under mellemlange videregående uddannelser. Tallene for det seneste år er foreløbige og erfaringsmæssigt sker der en korrektion i forbindelse med næste års indberetning. Se nærmere information på emnesiden Fuldtidsuddannelser, i statistikdokumentationerne grundskoleuddannelser, erhvervsuddannelser, gymnasiale uddannelser, korte videregående uddannelser, mellemlange videregående uddannelser og bachelor og lange videregående uddannelser, på Uddannelsesstatistikkens manual (pdf), og i notatet Dokumentation af dataindsamlingen til Elevregistret (pdf).

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation