Detailsalget fortsat på højt niveau
Detailomsætningsindeks oktober 2019
Fra september til oktober var der et lille fald i detailsalget på 0,2 pct. Tilbagegangen kommer efter den lette fremgang i august på 0,3 pct. samt en flad udvikling på 0,0 pct. i september. Samlet steg indekset for perioden fra august til oktober med 0,4 pct. sammenlignet med de foregående tre måneder. Detailsalget er korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. I denne artikel er der fokus på den strukturændring, brancherne for tøjsalg gennemgår i disse år fra salg i fysiske butikker hen imod indenlandske og udenlandske netbutikker.
Udviklingen over perioder af tre måneder fordelt på varegrupper
Salget af fødevarer og andre dagligvarer var 0,5 pct. større end gennemsnittet for de foregående tre måneder, mens salget af beklædning mv. var 1,2 pct. mindre. Salget af andre forbrugsvarer var 0,6 pct. større. Varegruppen andre forbrugsvarer indeholder fx handlen fra brancher, der primært handler via internettet, handel med medicin og kosmetik samt elektronik og andre varige forbrugsgoder.
Detailsalget er større end sidste år
Mængdeindekset for detailsalget korrigeret for prisudvikling, men ikke for sæsonudsving og effekten af handelsdage, viser, at salget i oktober var 1,2 pct. større end i samme måned sidste år. Salget af fødevarer og andre dagligvarer var steget med 0,5 pct., salget af beklædning mv. var mindsket med 1,4 pct., og salget af andre forbrugsvarer er steget med 1,9 pct.
Stigende nethandel - særligt i udenlandske butikker
Faldet i varegruppen beklædning gælder ikke alene for den seneste måned, men generelt for det seneste år. Noget af handlen er gået til nethandel, der er placeret i varegruppen andre forbrugsvarer. Nedenstående figur viser, hvordan nethandlen er vokset i branchen tøj, sko, lædervarer, ure eller babyudstyr via nettet, der indgår i varegruppen andre forbrugsvarer. Samlet er tøjsalget fra detail- og netbutikker steget 0,5 mia. kr. I 2017 er salget fra detailbutikker faldet 0,1 mia. kr. ekskl. moms. Omvendt steg salget i handlen for danske netbutikker med 0,2 mia. kr. ekskl. moms, og udenlandske netbutikker steg med 0,4 mia. kr. ekskl. moms.
Revision af foregående måneder
Med denne offentliggørelse revideres detailomsætningsindekset for august med minus 0,1 procentpoint, og for september er indekset revideret med minus 0,1 procentpoint. Revisionerne skyldes bl.a. nye oplysninger fra virksomhederne. Tallene for september og oktober er i denne offentliggørelse foreløbige.
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving
|
2019 |
|
2019 |
||||||
|
Maj |
Juni |
Juli |
Aug. |
Sept.* |
Okt.* |
|
Maj |
Aug. |
|
indeks, 2015 = 100 |
||||||||
Detailhandel i alt |
104,0 |
104,7 |
104,6 |
104,9 |
105,0 |
104,7 |
|
104,4 |
104,9 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
98,7 |
99,0 |
98,8 |
99,4 |
99,4 |
99,3 |
|
98,8 |
99,4 |
Beklædning mv. |
95,4 |
99,9 |
97,6 |
96,6 |
97,6 |
95,0 |
|
97,6 |
96,4 |
Andre forbrugsvarer |
111,6 |
111,6 |
112,4 |
112,6 |
112,4 |
112,6 |
|
111,8 |
112,5 |
|
procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder |
||||||||
Detailhandel i alt |
-0,4 |
0,6 |
0,0 |
0,3 |
0,0 |
-0,2 |
|
-0,1 |
0,4 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
-1,2 |
0,4 |
-0,3 |
0,6 |
0,0 |
-0,1 |
|
-0,5 |
0,5 |
Beklædning mv. |
0,5 |
4,7 |
-2,3 |
-1,0 |
1,0 |
-2,7 |
|
0,5 |
-1,2 |
Andre forbrugsvarer |
0,2 |
0,0 |
0,7 |
0,2 |
-0,2 |
0,2 |
|
0,2 |
0,6 |
* Foreløbige tal. |
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling
|
2018 |
2019 |
|
2018 |
2019 |
||||
|
Aug. |
Sept. |
Okt. |
Aug. |
Sept.* |
Okt.* |
|
Aug. |
Aug. |
|
indeks, 2015 = 100 |
||||||||
Detailhandel i alt |
105,8 |
99,5 |
101,2 |
106,8 |
99,6 |
102,4 |
|
102,2 |
102,9 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
101,9 |
94,6 |
96,8 |
103,1 |
94,8 |
97,2 |
|
97,8 |
98,4 |
Beklædning mv. |
94,4 |
95,1 |
92,5 |
93,0 |
91,6 |
93,7 |
|
94,0 |
92,8 |
Andre forbrugsvarer |
112,5 |
105,5 |
107,7 |
113,7 |
106,4 |
109,8 |
|
108,6 |
110,0 |
|
procentvis ændring i forhold til samme måned / tre måneder året før |
||||||||
Detailhandel i alt |
3,2 |
0,8 |
2,4 |
0,9 |
0,1 |
1,2 |
|
2,1 |
0,8 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
1,4 |
-1,3 |
0,9 |
1,2 |
0,2 |
0,5 |
|
0,4 |
0,6 |
Beklædning mv. |
3,9 |
-1,8 |
-5,9 |
-1,5 |
-3,7 |
1,2 |
|
-1,4 |
-1,3 |
Andre forbrugsvarer |
4,9 |
3,4 |
5,5 |
1,1 |
0,8 |
1,9 |
|
4,6 |
1,3 |
* Foreløbige tal. |
Nyt fra Danmarks Statistik
26. november 2019 - Nr. 436
Hent som PDF
Næste udgivelse: 20. december 2019
Kontakt
- Kari Anne Janisse, tlf. 40 43 38 12
- Kim Larsen, tlf. 81 75 12 42
Kilder og metode
Detailsalget er et mængdeindeks korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Varegruppernes vægt i indekset var i 2021: fødevarer og andre dagligvarer 43,4 pct., beklædning mv. 6,8 pct., andre forbrugsvarer 49,8 pct. Stikprøve, beregningsmetoder m.m. er beskrevet i statistikdokumentationen om detailomsætningsindeks. Se også emnesiden Detailomsætningsindeks.