Gå til sidens indhold

Prisfald på tv medvirker til lavere forbrugerpriser

Forbruger- og nettoprisindeks marts 2018

Det samlede forbrugerprisindeks steg 0,5 pct. i marts i forhold til samme måned sidste år. Det er 0,1 procentpoint mindre end forrige måneds årlige stigning i forbrugerprisindekset på 0,6 pct. Hovedgruppen fritid og kultur trækker betragteligt mindre op i årsstigningen i forhold til forrige måneds årsstigning. Det er specielt prisfald på tv, der bidrager til den lavere årsstigning i fritid og kultur, hvor vækstbidraget fra tv er faldet fra minus 0,08 procentpoint i sidste måned til minus 0,13 procentpoint i denne måned. Prisindekset for tv ligger nu på det laveste niveau nogensinde, hvilket vil sige i over 60 år. Også alkoholiske drikkevarer og tobak trækker mindre op i årsstigningen end i forrige måned. Her er det specielt vin, der trækker mindre op i årsstigningen i marts i forhold til i februar.

Vækstbidrag til årsstigningen i forbrugerprisindekset (FPI) i procentpoint - hovedgrupper

Tøj, sko og bøger trak indekset op i forhold til måneden før

Fra februar til marts var forbrugerprisindekset uændret. Isoleret set trak tøj, sko og bøger til sammen forbrugerprisindekset op med 0,29 procentpoint. Omvendt trak prisfald på charterrejser, flyrejser og teletjenester forbrugerprisindekset ned med 0,17 procentpoint.

Vækstbidrag til forbrugerprisindekset (FPI) i procentpoint

 

Feb. 2018 - mar. 2018

 

 

Mar. 2017 - mar. 2018

 

 

pct.

 

 

 

pct.

Ændring i

 

 

 

Ændring i

 

 

forbrugerprisindekset

 

0,0

 

forbrugerprisindekset

 

0,5

 

vægt i
FPI
i pct.

Vækst-
bidrag
i procent-
point

 

 

vægt i
FPI
i pct.

Vækst-
bidrag
i procent-
point

Største positive bidrag

 

 

 

Største positive bidrag

 

 

Tøj

3,59

0,20

 

Husleje

21,09

0,24

Sko

0,84

0,06

 

Bankgebyrer

2,25

0,14

Bøger

0,33

0,03

 

Restaurant- og cafebesøg

3,62

0,10

Største negative bidrag

 

 

 

Største negative bidrag

 

 

Charterrejser

1,60

-0,09

 

Radio/TV-udstyr

0,68

-0,15

Flyrejser

0,55

-0,04

 

Personlige plejeprodukter

1,15

-0,07

Teletjenester

1,93

-0,04

 

Personbiler

3,54

-0,06

Laveste forbrugerprisstigninger i over et år

I september 2017 toppede de årlige forbrugerprisstigninger på 1,6 pct. Siden har årsstigningerne været aftagende, hvilket skyldes lavere prisstigninger på varer såvel som tjenester. Den årlige forbrugerprisstigning på 0,5 pct. i marts ligger på det laveste niveau siden december 2016.

Procentvis ændring over 12 måneder i forbrugerprisindekset

Størst prisstigning på uddannelse det seneste år

Uddannelse har den største prisstigning i marts i forhold til samme måned sidste år. Stigningen på 2,7 pct. skyldes hovedsageligt højere priser for at gå på privatskole. Restauranter og hoteller er steget 2,3 pct. det seneste år, hvilket i høj grad kan tilskrives højere priser på restaurant- og cafebesøg.

Højere priser på tøj den seneste måned

Den seneste måned har beklædning og fodtøj haft den største prisstigning (6,3 pct.), hvilket i høj grad skyldes udsalgsafslutning på tøj samt nye kollektioner. Kommunikation faldt 2,0 pct., hvilket overvejende skyldes lavere priser på mobiltjenester.

Forbrugerprisindeks, nettoprisindeks og det EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP)

 


 

2017

2018

Ændring i pct.

 

Vægte pr.
januar 2018

Marts
 

Februar
 

Marts
 

Feb. 2018
- mar. 2018

Feb. 2017
- feb. 2018

Mar. 2017
- mar. 2018

 

indeks 2015 = 100

Forbrugerprisindeks i alt

100,00

101,2

101,7

101,7

0,0

0,6

0,5

Fødevarer og ikke-alkoholiske drikkevarer

11,86

101,4

103,4

102,4

-1,0

0,9

1,0

Alkoholiske drikkevarer og tobak

3,38

100,6

102,3

101,1

-1,2

1,6

0,5

Beklædning og fodtøj

4,43

98,9

93,5

99,4

6,3

0,4

0,5

Bolig

29,84

102,5

103,1

103,2

0,1

0,7

0,7

Boligudstyr, husholdningstjenester

5,15

99,4

97,5

97,4

-0,1

-1,9

-2,0

Sundhed

3,00

100,4

100,5

100,9

0,4

0,5

0,5

Transport

12,22

99,7

100,6

100,4

-0,2

0,1

0,7

Kommunikation

2,25

88,3

87,0

85,3

-2,0

-1,6

-3,4

Fritid og kultur

10,90

101,7

102,8

101,7

-1,1

0,4

0,0

Uddannelse

0,82

105,2

108,0

108,0

0,0

2,7

2,7

Restauranter og hoteller

6,46

101,5

103,5

103,8

0,3

2,2

2,3

Andre varer og tjenester

9,69

102,6

104,0

103,9

-0,1

1,7

1,3

Varer

46,90

99,5

98,5

98,8

0,3

-0,7

-0,7

Tjenester

53,10

102,7

104,8

104,5

-0,3

1,8

1,8

Forbrugerprisindeks ekskl. energi og

 

 

 

 

 

 

 

ikke-forarbejdede fødevarer

86,98

101,3

102,0

102,0

0,0

0,8

0,7

 

 

 

 

 

 

 

 

Nettoprisindeks i alt

101,4

102,1

102,1

0,0

0,7

0,7

HICP i alt

100,8

101,2

101,2

0,0

0,5

0,4

HICP-CT i alt

101,0

101,6

101,6

0,0

0,7

0,6

Nyt fra Danmarks Statistik

10. april 2018 - Nr. 145

Hent som PDF
Næste udgivelse: 11. maj 2018

Kontakt

Kilder og metode

Forbrugerprisindekset (FPI) og det danske EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP) opgøres på grundlag af de priser, forbrugerne betaler for varer og tjenester, altså inklusive moms og afgifter. I FPI indgår prisudviklingen for ejerboliger, beregnet ved estimerede lejeværdier, mens prisudviklingen for ejerboliger ikke indgår i HICP. Nettoprisindekset beregnes derimod ved så vidt muligt at fratrække indirekte skatter og afgifter, mens tilskud til nedsættelse af priserne tillægges. HICP-CT beregnes ved at fastholde satserne på de indirekte skatter og afgifter på niveauet fra december året før.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation