Prisfald på tv medvirker til lavere forbrugerpriser
Forbruger- og nettoprisindeks marts 2018
Det samlede forbrugerprisindeks steg 0,5 pct. i marts i forhold til samme måned sidste år. Det er 0,1 procentpoint mindre end forrige måneds årlige stigning i forbrugerprisindekset på 0,6 pct. Hovedgruppen fritid og kultur trækker betragteligt mindre op i årsstigningen i forhold til forrige måneds årsstigning. Det er specielt prisfald på tv, der bidrager til den lavere årsstigning i fritid og kultur, hvor vækstbidraget fra tv er faldet fra minus 0,08 procentpoint i sidste måned til minus 0,13 procentpoint i denne måned. Prisindekset for tv ligger nu på det laveste niveau nogensinde, hvilket vil sige i over 60 år. Også alkoholiske drikkevarer og tobak trækker mindre op i årsstigningen end i forrige måned. Her er det specielt vin, der trækker mindre op i årsstigningen i marts i forhold til i februar.
Tøj, sko og bøger trak indekset op i forhold til måneden før
Fra februar til marts var forbrugerprisindekset uændret. Isoleret set trak tøj, sko og bøger til sammen forbrugerprisindekset op med 0,29 procentpoint. Omvendt trak prisfald på charterrejser, flyrejser og teletjenester forbrugerprisindekset ned med 0,17 procentpoint.
Vækstbidrag til forbrugerprisindekset (FPI) i procentpoint
|
Feb. 2018 - mar. 2018 |
|
|
Mar. 2017 - mar. 2018 |
||
|
|
pct. |
|
|
|
pct. |
Ændring i |
|
|
|
Ændring i |
|
|
forbrugerprisindekset |
|
0,0 |
|
forbrugerprisindekset |
|
0,5 |
|
vægt i |
Vækst- |
|
|
vægt i |
Vækst- |
Største positive bidrag |
|
|
|
Største positive bidrag |
|
|
Tøj |
3,59 |
0,20 |
|
Husleje |
21,09 |
0,24 |
Sko |
0,84 |
0,06 |
|
Bankgebyrer |
2,25 |
0,14 |
Bøger |
0,33 |
0,03 |
|
Restaurant- og cafebesøg |
3,62 |
0,10 |
Største negative bidrag |
|
|
|
Største negative bidrag |
|
|
Charterrejser |
1,60 |
-0,09 |
|
Radio/TV-udstyr |
0,68 |
-0,15 |
Flyrejser |
0,55 |
-0,04 |
|
Personlige plejeprodukter |
1,15 |
-0,07 |
Teletjenester |
1,93 |
-0,04 |
|
Personbiler |
3,54 |
-0,06 |
Laveste forbrugerprisstigninger i over et år
I september 2017 toppede de årlige forbrugerprisstigninger på 1,6 pct. Siden har årsstigningerne været aftagende, hvilket skyldes lavere prisstigninger på varer såvel som tjenester. Den årlige forbrugerprisstigning på 0,5 pct. i marts ligger på det laveste niveau siden december 2016.
Størst prisstigning på uddannelse det seneste år
Uddannelse har den største prisstigning i marts i forhold til samme måned sidste år. Stigningen på 2,7 pct. skyldes hovedsageligt højere priser for at gå på privatskole. Restauranter og hoteller er steget 2,3 pct. det seneste år, hvilket i høj grad kan tilskrives højere priser på restaurant- og cafebesøg.
Højere priser på tøj den seneste måned
Den seneste måned har beklædning og fodtøj haft den største prisstigning (6,3 pct.), hvilket i høj grad skyldes udsalgsafslutning på tøj samt nye kollektioner. Kommunikation faldt 2,0 pct., hvilket overvejende skyldes lavere priser på mobiltjenester.
Forbrugerprisindeks, nettoprisindeks og det EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP)
|
|
2017 |
2018 |
Ændring i pct. |
|||
|
Vægte pr. |
Marts |
Februar |
Marts |
Feb. 2018 |
Feb. 2017 |
Mar. 2017 |
|
indeks 2015 = 100 |
||||||
Forbrugerprisindeks i alt |
100,00 |
101,2 |
101,7 |
101,7 |
0,0 |
0,6 |
0,5 |
Fødevarer og ikke-alkoholiske drikkevarer |
11,86 |
101,4 |
103,4 |
102,4 |
-1,0 |
0,9 |
1,0 |
Alkoholiske drikkevarer og tobak |
3,38 |
100,6 |
102,3 |
101,1 |
-1,2 |
1,6 |
0,5 |
Beklædning og fodtøj |
4,43 |
98,9 |
93,5 |
99,4 |
6,3 |
0,4 |
0,5 |
Bolig |
29,84 |
102,5 |
103,1 |
103,2 |
0,1 |
0,7 |
0,7 |
Boligudstyr, husholdningstjenester |
5,15 |
99,4 |
97,5 |
97,4 |
-0,1 |
-1,9 |
-2,0 |
Sundhed |
3,00 |
100,4 |
100,5 |
100,9 |
0,4 |
0,5 |
0,5 |
Transport |
12,22 |
99,7 |
100,6 |
100,4 |
-0,2 |
0,1 |
0,7 |
Kommunikation |
2,25 |
88,3 |
87,0 |
85,3 |
-2,0 |
-1,6 |
-3,4 |
Fritid og kultur |
10,90 |
101,7 |
102,8 |
101,7 |
-1,1 |
0,4 |
0,0 |
Uddannelse |
0,82 |
105,2 |
108,0 |
108,0 |
0,0 |
2,7 |
2,7 |
Restauranter og hoteller |
6,46 |
101,5 |
103,5 |
103,8 |
0,3 |
2,2 |
2,3 |
Andre varer og tjenester |
9,69 |
102,6 |
104,0 |
103,9 |
-0,1 |
1,7 |
1,3 |
Varer |
46,90 |
99,5 |
98,5 |
98,8 |
0,3 |
-0,7 |
-0,7 |
Tjenester |
53,10 |
102,7 |
104,8 |
104,5 |
-0,3 |
1,8 |
1,8 |
Forbrugerprisindeks ekskl. energi og |
|
|
|
|
|
|
|
ikke-forarbejdede fødevarer |
86,98 |
101,3 |
102,0 |
102,0 |
0,0 |
0,8 |
0,7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nettoprisindeks i alt |
• |
101,4 |
102,1 |
102,1 |
0,0 |
0,7 |
0,7 |
HICP i alt |
• |
100,8 |
101,2 |
101,2 |
0,0 |
0,5 |
0,4 |
HICP-CT i alt |
• |
101,0 |
101,6 |
101,6 |
0,0 |
0,7 |
0,6 |
Nyt fra Danmarks Statistik
10. april 2018 - Nr. 145
Hent som PDF
Næste udgivelse: 11. maj 2018
Kontakt
- Maya Drewsen, tlf. 20 36 69 89
- Christian Lindeskov, tlf. 21 22 28 57
Kilder og metode
Forbrugerprisindekset (FPI) og det danske EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP) opgøres på grundlag af de priser, forbrugerne betaler for varer og tjenester, altså inklusive moms og afgifter. I FPI indgår prisudviklingen for ejerboliger, beregnet ved estimerede lejeværdier, mens prisudviklingen for ejerboliger ikke indgår i HICP. Nettoprisindekset beregnes derimod ved så vidt muligt at fratrække indirekte skatter og afgifter, mens tilskud til nedsættelse af priserne tillægges. HICP-CT beregnes ved at fastholde satserne på de indirekte skatter og afgifter på niveauet fra december året før.
Statistikdokumentation
- EU-harmoniseret forbrugerprisindeks (HICP samt HICP-CT)
- Forbrugerprisindeks
- Huslejeundersøgelsen
- Nettoprisindeks