Gå til sidens indhold

Detailhandel med elektronik hitter på internettet

Detailomsætningsindeks november 2016

Ændret 06. november 2017 kl. 08:06

Oplysningerne om detailomsætningsindekset er revideret som følge af, at en større virksomhed, der indberetter til statistikken, har ændret sine tal tilbage fra januar 2015 til september 2017. Datamaterialet er derfor blevet rettet, og desuden er enkelte øvrige indberetninger, som er indkommet for sent, medtaget i den reviderede opgørelse. Tallene i denne offentliggørelse er derfor ikke længere aktuelle. Revisionerne har betydet beskedne ændringerne i pct. fra måned til måned, og at niveauet samlet set er en anelse højere end tidligere offentliggjorte tal. De reviderede tal inden for alle varegrupper kan ses på DETA11 og DETA21 i Statistikbanken.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Detailhandlen i november var samlet set 0,2 pct. højere end i oktober, når tallene er korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Detailomsætningen fra internetsalg var i faktiske tal 2,2 mia. kr. i november og udgjorde 7,9 pct. af den samlede detailomsætning. Det er en pæn stigning i forhold til året før, hvor internetsalget i november 2015 udgjorde 6,2 pct. af den samlede detailomsætning. De foreløbige tal for branchegrupperne viser, at elektroniske apparater til husholdningerne er de mest populære varer på nettet, idet de udgør 20 pct. af det samlede salg fra danske butikker med internethandel.

Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving

Fortsat stigning i salget af andre forbrugsvarer

Fra oktober til november steg detailhandlen i varegruppen andre forbrugsvarer med 0,7 pct. Varegruppen andre forbrugsvarer indeholder detailvarer som fx husholdnings- og fritidsudstyr, medicin, lædervarer, blomster, boligtekstiler og brændstof. Varegruppen fødevarer og andre dagligvarer faldt med 0,4 pct., og varegruppen beklædning mv. faldt med 0,3 pct.

Detailomsætningsindekset viste en stigning i detailhandlen i perioden september til november på 1,1 pct. sammenlignet med de forrige tre måneder. Varegruppen beklædning mv. steg med 2,8 pct. Varegruppen andre forbrugsvarer steg med 1,9 pct., mens varegruppen fødevarer og andre dagligvarer faldt med 0,2 pct.

Positiv udvikling i forhold til 2015

Detailomsætningsindekset korrigeret for prisudvikling viste en stigning i detailhandlen i perioden september til november på 1,3 pct. sammenlignet med samme periode sidste år. Varegruppen andre forbrugsvarer steg med 3,5 pct. Varegruppen beklædning mv. steg med 1,1 pct., mens varegruppen fødevarer og andre dagligvarer faldt med 0,9 pct.

Revision af foregående måneder

Med denne offentliggørelse revideres væksten i detailomsætningsindekset for september med plus 0,2 procentpoint og for oktober med plus 0,3 procentpoint. Tallene for oktober og november i denne offentliggørelse er foreløbige.

Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving

 

2016

 

2016

 

Apr.

Maj

Juni

Juli

Aug.

Sept.

Okt.*

Nov.*

 

Juni -aug.

Sept.-nov.*

 

indeks 2010 = 100

Detailhandel i alt

97,1

97,3

97,4

96,9

96,9

97,5

98,3

98,5

 

97,1

98,1

Fødevarer og andre dagligvarer

95,2

95,8

95,8

95,4

94,9

95,2

95,3

95,0

 

95,4

95,2

Beklædning mv.

91,3

92,3

91,8

89,4

88,9

89,4

94,4

94,1

 

90,1

92,6

Andre forbrugsvarer

100,5

100,0

100,4

100,2

100,9

101,6

102,3

103,1

 

100,5

102,4

 

procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder

Detailhandel i alt

1,3

0,2

0,1

-0,5

0,0

0,6

0,9

0,2

 

0,3

1,1

Fødevarer og andre dagligvarer

0,3

0,7

-0,1

-0,4

-0,5

0,4

0,1

-0,4

 

0,1

-0,2

Beklædning mv.

4,9

1,1

-0,5

-2,6

-0,6

0,5

5,6

-0,3

 

-0,2

2,8

Andre forbrugsvarer

1,4

-0,5

0,4

-0,2

0,7

0,8

0,7

0,7

 

0,6

1,9

* Foreløbige tal.

Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling

 

2015

2016

 

2015

2016

 

Aug.

Sept.

Okt.

Nov.

Aug.

Sept.

Okt.*

Nov.*

 

Sept.-nov.

Sept.-nov.*

 

indeks 2010 = 100

Detailhandel i alt

97,4

91,3

97,4

98,9

97,5

92,8

97,0

101,6

 

95,9

97,1

Fødevarer og andre dagligvarer

100,3

91,6

96,5

94,9

96,7

92,5

94,1

93,7

 

94,3

93,4

Beklædning mv.

82,6

85,3

99,3

89,7

80,6

81,2

100,0

96,0

 

91,4

92,4

Andre forbrugsvarer

97,9

92,4

97,9

105,3

102,3

95,8

99,3

110,8

 

98,5

102,0

 

procentvis ændring i forhold til samme måned / tre måneder året før

Detailhandel i alt

0,5

2,2

2,5

1,0

0,1

1,6

-0,4

2,6

 

1,9

1,3

Fødevarer og andre dagligvarer

1,7

1,5

2,0

-0,1

-3,6

1,0

-2,5

-1,2

 

1,1

-0,9

Beklædning mv.

-7,5

9,3

9,2

1,9

-2,5

-4,8

0,7

7,0

 

6,7

1,1

Andre forbrugsvarer

0,9

1,4

1,5

1,9

4,4

3,7

1,4

5,3

 

1,6

3,5

* Foreløbige tal.

Nyt fra Danmarks Statistik

22. december 2016 - Nr. 547

Hent som PDF
Næste udgivelse: 20. januar 2017

Kontakt

Kilder og metode

Detailsalget er et mængdeindeks korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Varegruppernes vægt i indekset var i 2021: fødevarer og andre dagligvarer 43,4 pct., beklædning mv. 6,8 pct., andre forbrugsvarer 49,8 pct. Stikprøve, beregningsmetoder m.m. er beskrevet i statistikdokumentationen om detailomsætningsindeks. Se også emnesiden Detailomsætningsindeks.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation