Gå til sidens indhold

Detailsalget begyndte året med fremgang

Detailomsætningsindeks januar 2016

Ændret 06. november 2017 kl. 08:08

Oplysningerne om detailomsætningsindekset er revideret som følge af, at en større virksomhed, der indberetter til statistikken, har ændret sine tal tilbage fra januar 2015 til september 2017. Datamaterialet er derfor blevet rettet, og desuden er enkelte øvrige indberetninger, som er indkommet for sent, medtaget i den reviderede opgørelse. Tallene i denne offentliggørelse er derfor ikke længere aktuelle. Revisionerne har betydet beskedne ændringerne i pct. fra måned til måned, og at niveauet samlet set er en anelse højere end tidligere offentliggjorte tal. De reviderede tal inden for alle varegrupper kan ses på DETA11 og DETA21 i Statistikbanken.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Detailsalget var i januar 0,5 pct. højere end i december. Stigningen kom efter en nedgang i december på 0,8 pct. Detailsalget var i perioden november 2015 til januar 2016 på niveau med salget i august-oktober 2015, og salget i januar 2016 var 1,0 pct. højere end i januar 2015. Tallene er korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage.

Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving

Salget af tøj og sko tilbage på sporet efter meget varm december

Salget af beklædning mv. steg 2,6 pct. i januar efter en nedgang i december på 5,1 pct. Ifølge DMI var december måned usædvanlig varm, mens januar var relativt kold, så det kunne tyde på, at noget af salget af vintertøj, der normalt ligger i december, er blevet flyttet til januar.

Internethandlen udgjorde større andel end året før

Internethandel udgjorde i januar 6,3 pct. af den samlede omsætning i de danske detailvirksomheder. I januar 2015 var andelen 5,4 pct. Detailomsætningsindekset dækker ikke tjenestehandel, og derfor heller ikke salg af tjenester som fx flyrejser, pakkerejser og billetter til kulturelle oplevelser via internettet. Desuden er heller ikke salg af varer via internettet fra udenlandske virksomheder eller direkte fra grossister eller producenter dækket af statistikken.

Detailhandel med elektronik mv. er den største af nethandelsbrancherne

Nethandelsbrancherne består af de detailvirksomheder, som primært sælger deres varer via nettet. Blandt de brancher stod branchen detailhandel med elektroniske eller elektriske apparater samt fotoudstyr via internet med en andel på 16 pct. for den største andel af det samlede internetsalg. Det har ændret sig i forhold til seneste offentliggørelse, hvor branchen detailhandel med dagligvarer via internet var størst. Det skyldes, at nogle større virksomheder med et bredt vareudvalg er blevet flyttet fra denne branche til branchen detailhandel med husholdnings- eller boligudstyr, bortset fra elektriske apparater, via internet. Der findes en del virksomheder, som via nettet sælger et bredt udvalg af varer, og deres brancheplacering beror på en vurdering af, hvilken varegruppe der bidrager mest til firmaets indtjening.

Nethandelsbranchernes andel af internetsalget. januar 2016

Branche

Internethandels andel af branchens omsætning

Branchens andel af den samlede internethandel

 

pct.

Detailhandel med dagligvarer via internet

95

14

Detailhandel med elektroniske eller elektriske apparater samt fotoudstyr via internet

95

16

Detailhandel med husholdnings- eller boligudstyr, bortset fra elektriske apparater, via internet

96

9

Detailhandel med bøger, kontorartikler, musik eller film via internet

100

4

Detailhandel med hobbyartikler, musikinstrumenter, sportsudstyr, legetøj, cykler via internet

89

6

Detailhandel med tøj, sko, lædervarer, ure eller babyudstyr via internet

97

7

Detailhandel med medicin og produkter til personlig pleje via internet

96

3

Detailhandel med andre varer via internet

97

10

Detailhandel via Internettet med digitale produkter1

100

1

1 Inkluderer ikke streamingtjenester.

Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving

 

2015

2016

 

Aug.-okt.

Nov. 2015

 

Juni

Juli

Aug.

Sept.

Okt.

Nov.

Dec.*

Jan.*

 

2015

- jan 2016

 

indeks 2010 = 100

Detailhandel i alt

96,2

97,0

97,0

97,1

97,5

97,5

96,8

97,3

 

97,2

97,2

Fødevarer og andre dagligvarer

95,3

95,9

96,9

96,6

96,6

96,3

96,6

96,6

 

96,7

96,5

Beklædning mv.

92,9

93,4

89,2

92,0

93,8

94,1

89,3

91,6

 

91,7

91,7

Andre forbrugsvarer

97,9

99,0

98,9

98,9

99,3

99,6

98,7

99,3

 

99,0

99,2

 

procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder

Detailhandel i alt

1,3

0,8

0,0

0,2

0,4

0,0

-0,8

0,5

 

1,1

0,0

Fødevarer og andre dagligvarer

0,2

0,6

1,0

-0,3

0,0

-0,3

0,3

0,0

 

1,3

-0,2

Beklædning mv.

7,3

0,5

-4,5

3,2

1,9

0,3

-5,1

2,6

 

0,8

0,0

Andre forbrugsvarer

1,0

1,1

-0,1

0,1

0,4

0,3

-0,9

0,6

 

1,1

0,2

* Foreløbige tal.

Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling

 

2014

2015

2016

 

Nov. - jan

 

Okt.

Nov.

Dec.

Jan.

Okt.

Nov.*

Dec.*

Jan*

 

2014-2015

2015-2016

 

indeks 2010 = 100

Detailhandel i alt

95,1

98,0

119,8

89,8

97,4

98,9

119,7

90,1

 

102,5

102,9

Fødevarer og andre dagligvarer

94,6

95,0

108,0

88,2

96,5

94,9

109,8

89,1

 

97,0

97,9

Beklædning mv.

90,9

88,0

130,2

87,4

99,3

89,7

126,5

87,1

 

101,9

101,1

Andre forbrugsvarer

96,5

103,3

129,4

92,1

97,9

105,3

128,3

91,9

 

108,3

108,5

 

procentvis ændring i forhold til samme måned / tre måneder året før

Detailhandel i alt

3,1

1,1

2,4

2,5

2,5

1,0

-0,1

0,3

 

2,0

0,4

Fødevarer og andre dagligvarer

2,3

-2,6

1,6

-0,9

2,0

-0,1

1,6

1,1

 

-0,5

0,9

Beklædning mv.

1,3

0,2

2,9

3,2

9,2

1,9

-2,8

-0,3

 

2,2

-0,8

Andre forbrugsvarer

4,3

5,0

2,8

5,7

1,5

1,9

-0,9

-0,2

 

4,3

0,2

* Foreløbige tal.

Nyt fra Danmarks Statistik

22. februar 2016 - Nr. 79

Hent som PDF
Næste udgivelse: 22. marts 2016

Kontakt

Kilder og metode

Detailsalget er et mængdeindeks korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Varegruppernes vægt i indekset var i 2021: fødevarer og andre dagligvarer 43,4 pct., beklædning mv. 6,8 pct., andre forbrugsvarer 49,8 pct. Stikprøve, beregningsmetoder m.m. er beskrevet i statistikdokumentationen om detailomsætningsindeks. Se også emnesiden Detailomsætningsindeks.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation