Gå til sidens indhold

Fortsat stigning i musiksalget

Musik 2018

Forbrugernes køb af indspillet musik er steget hvert år siden 2012 og udgjorde i 2018 i alt 582 mio. kr. Det svarer til, at alle danskere har købt musik for 100 kr. i 2018. Stigningen i musiksalget skyldes i høj grad, at forbrugerne køber mere udenlandsk musik. I forhold til 2012 var salget af dansk musik i 2018 med ca. 200 mio. kr. omtrent det samme, mens salget af udenlandsk musik næsten er fordoblet fra 209 mio. kr. i 2012 til 379 mio. kr. i 2018. Dansk musik andel af musiksalget er dermed faldet fra næsten halvdelen til en tredjedel i perioden. Efter nogle år med faldende salg har dansk musik dog oplevet en stigning i salget fra 2016, hvor salget med 168 mio. kr. var det laveste i den periode statistikken dækker. Dansk og udenlandsk musik er defineret ud fra, hvor kunstneren er bosiddende. Som hovedregel er musikken kategoriseret som dansk, når indspilningen er foretaget af kunstnere bosiddende i Danmark.

Salg af musik fordelt på dansk og udenlandsk musik

Kilde: www.statistikbanken.dk/musik1

Streaming har trukket væksten

Statistikken er opgjort siden 2008, hvor det samlede musiksalg var på 557 mio. kr. Salget faldt de følgende fire år og udgjorde i 2012 kun 408 mio. kr. Streaming blev introduceret i Danmark dette år, og salget er steget hvert år siden. Det samlede salg udgjorde 582 mio. kr. i 2018, hvilket er den højeste årlige omsætning i perioden, dog opgjort i løbende priser. Stigningen kan henføres til streaming, der er steget fra 0 pct. af det samlede musiksalg i 2011 til 87 pct. i 2018.

Tv, radio og musikforlag køber flest musikrettigheder

Udover det direkte salg af musik til forbrugerne skaber salg af musikrettigheder til virksomhederne indtægter til musikerne. Når radio- og tv-kanaler, koncertarrangører og butikker afspiller musik, får de, der ejer rettighederne til værket, betaling for afspilningen. Betaling for rettigheder til at afspille musik er steget markant de seneste ti år. I 2018 beløb det sig til 1,3 mia. kr. Det er en stigning på 50 pct. i forhold til 2012. Tv, radio og musikforlag køber hovedparten af rettighederne. Det beløb sig til i alt 758 mio. kr. i 2018. De tre branchers køb af rettigheder er steget næsten 50 pct. fra 2008 til 2018. Men de samlede rettighedsbetalinger er steget med 66 pct. i samme periode, hvilket betyder, at en større andel af musikrettighederne nu købes af kulturinstitutioner, koncertarrangører, butikker mv.

Udvikling i salget af musikrettigheder

Kilde: www.statistikbanken.dk/musik2

Livemusik ikke omfattet af musikstatistik

Udover salg af indspillet musik og musikrettigheder, skaber musikken også omsætning ved live opførsel til koncerter og festivaller. Denne aktivitet er ikke dækket af statistikken på nuværende tidspunkt, men det er planen at udvide statistikken til også at omfatte livemusik fra efteråret 2019.

Flest unge hører livemusik

Kulturvaneundersøgelsen viser imidlertid, at det særligt er unge, der hører livemusik. I 3. kvartal 2018 havde 33 pct. af den voksne befolkning (16 år eller mere) hørt livemusik på et spillested, en festival eller til en musikevent. Flest i alderen 16-24 år (46 pct.) og 25-34 år (39 pct.) har stået foran et band. Omvendt er der kun få (15 pct.), der har rundet de 75 år, som har været til en koncert eller festival inden for de seneste tre måneder. Af alle på 16 år eller mere var 27 pct. til en koncert, 17 pct. var på festival eller anden musikevent, mens 6 pct. var til klassisk koncert i 3. kvt. 2018. Kvartalet dækker sommerferieperioden, hvor udbuddet af festivaler og koncertaktiviteter generelt er på sit højeste. Der er derfor også forskel på festivalaktiviteten sammenlignet med, fx 4. kvartal 2018, hvor blot 7 pct. angiver, at de har været på festival eller til en musikevent. Der er lige mange mænd og kvinder der har set livemusik.

Læs mere om festivalgængerne i Danmarks Statistiks Bag Tallene Musikfestivaller har et godt tag i danskerne - især studerende og unge med højtuddannede forældre.

Nyt fra Danmarks Statistik

4. juli 2019 - Nr. 259

Hent som PDF
Næste udgivelse: 2. juli 2020

Kontakt

Kilder og metode

Musikstatistikken er baseret på data fra pladeselskabernes brancheorganisation (IFPI) og organisationerne KODA og Gramex, der forvalter rettighedsbetalingerne.Der er suppleret med oplysninger fra NCB¿s officielle regnskaber. Kulturvaneundersøgelsen er en kvartalsvis statistik som baserer sig på ca. 3.000 gennemførte interviews blandt et repræsentativt udsnit af befolkningen i alderen 16 år og over. Læs mere om kulturvaneundersøgelsen.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation