Salg af tøj øger detailsalget
Detailomsætningsindeks april 2018
Ændret 25. maj 2018 kl. 17:04Der var desværre fejl i varegruppen fødevarer og andre dagligvarer. Varegruppen fødevarer og andre dagligvarer var offentliggjort til 99,1, og skulle have været 97,9. Det samlede indeks falder deraf som konsekvens fra 103,2 til 102,5. Resten af denne offentliggørelse er konsekvensrettet som følge heraf. Alle fejl er rettet og markeret med rødt.
Fra marts til april faldt detailsalget samlet med 0,1 pct., på trods af at salget i varegruppen beklædning mv. steg 2,5 pct. Faldet i april kom efter en stigning i marts med 0,3 pct. Detailsalget er korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage, herunder skuddagen i februar og påsken i marts. Varegruppen andre forbrugsvarer omfatter bl.a. de detailvirksomheder, der har størst værditilvækst fra handel over internettet.
Detailsalget af beklædning mv. steg mest
Det var varegruppen beklædning mv., der steg mest med 2,5 pct. Varegruppen faldt 1,2 pct. fra februar til marts måned. Sammenlignes udviklingen for varegruppen beklædning mv. de seneste tre måneder fra februar til april med de forrige tre måneder, ses et fald på 1,7 pct.
Stigning i forhold til året
Detailsalget korrigeret for prisudvikling, men ikke for sæsonudsving og effekten af handelsdage, var i april 0,6 pct. lavere end i samme måned året før. Salget i varegruppen fødevarer og andre dagligvarer trak ned med et fald på 6,5 pct. i forhold til samme måned sidste år. Det fald skal ses i lyset af påskens placering, idet påsken har en positiv effekt på salget i den varegruppe. I år lå påskens to sidste dage i begyndelsen af april, mens den øvrige del af påskeugen lå i slutningen af marts. I 2017 faldt påsken i april. Det samlede salg i perioden februar til april var i år 0,6 pct. højere end sidste år.
Indgår internethandel i tallene?
Detailomsætningsindekset er baseret på omsætningstal indberettet af danske detailvirksomheder. Heri indgår også danske internetbutikker. Den internethandel, der ikke indgår i tallene, er altså internethandel, der ikke er foretaget i danske detailvirksomheder, fx danskeres køb hos udenlandske internetbutikker og internethandel direkte hos produktions- eller engrosvirksomheder. Køb af tjenester som fx rejser og mobiltelefoni indgår slet ikke i detailomsætningsindekset, og det er områder, hvor internethandlen udgør en stor del af omsætningen. Hvis detailvirksomhedens primære værditilvækst er fra internethandel, starter virksomhedens branchekode med 47.91. Udviklingen i detailvirksomhedernes værdiindeks findes i Statistikbanktabellen deta151.
Revision af foregående måneder
Udviklingen i februar er nedjusteret med 0,1 procentpoint, og ligeledes er udviklingen i marts nedjusteret med 0,2 procentpoint i forhold til seneste offentliggørelse. Udviklingen i januar er uændret i forhold til sidste offentliggørelse. Revisionerne skyldes bl.a., at sæsonkorrektionen kan være mere usikker i måneder med store udsving, men også at nye oplysninger fra virksomhederne har givet anledning til revisioner af de ikke-sæsonkorrigerede tal. Tallene for marts og april i denne offentliggørelse er foreløbige.
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving
|
2017 |
2018 |
|
2017-2018 |
|||||||
|
Sept. |
Okt. |
Nov. |
Dec. |
Jan. |
Feb. |
Mar.* |
Apr.* |
|
Nov.-jan. |
Feb.-apr.* |
|
indeks 2015 = 100 |
||||||||||
Detailhandel i alt |
102,6 |
101,9 |
103,1 |
102,7 |
102,6 |
102,4 |
102,7 |
102,5 |
|
102,8 |
102,5 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
98,3 |
98,5 |
98,5 |
98,9 |
98,6 |
98,5 |
98,5 |
97,9 |
|
98,7 |
98,3 |
Beklædning mv. |
101,3 |
96,4 |
98,8 |
98,8 |
95,6 |
96,0 |
94,9 |
97,3 |
|
97,7 |
96,1 |
Andre forbrugsvarer |
107,5 |
106,7 |
108,8 |
107,6 |
108,2 |
107,9 |
108,7 |
108,6 |
|
108,2 |
108,4 |
|
procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder |
||||||||||
Detailhandel i alt |
0,8 |
-0,7 |
1,1 |
-0,3 |
-0,1 |
-0,2 |
0,3 |
-0,1 |
|
0,6 |
-0,3 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
0,2 |
0,2 |
0,0 |
0,4 |
-0,2 |
-0,1 |
0,0 |
-0,7 |
|
0,4 |
-0,4 |
Beklædning mv. |
2,4 |
-4,8 |
2,5 |
0,0 |
-3,2 |
0,4 |
-1,2 |
2,5 |
|
-1,1 |
-1,7 |
Andre forbrugsvarer |
1,0 |
-0,7 |
2,0 |
-1,1 |
0,6 |
-0,4 |
0,8 |
-0,1 |
|
1,3 |
0,2 |
* Foreløbige tal. |
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling
|
2017 |
2018 |
|
2017 |
2018 |
||||||
|
Jan. |
Feb. |
Mar. |
Apr. |
Jan. |
Feb. |
Mar.* |
Apr.* |
|
Feb.-apr. |
Feb.-apr.* |
|
indeks 2015 = 100 |
||||||||||
Detailhandel i alt |
92,9 |
86,2 |
99,4 |
102,0 |
94,4 |
86,6 |
101,3 |
101,4 |
|
95,9 |
96,4 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
90,7 |
87,2 |
99,0 |
101,0 |
89,9 |
86,2 |
103,0 |
94,4 |
|
95,7 |
94,5 |
Beklædning mv. |
93,0 |
74,1 |
86,3 |
100,7 |
89,0 |
70,5 |
81,1 |
97,2 |
|
87,1 |
82,9 |
Andre forbrugsvarer |
95,2 |
87,8 |
102,7 |
103,3 |
100,3 |
90,6 |
104,1 |
109,5 |
|
98,0 |
101,4 |
|
procentvis ændring i forhold til samme måned / tre måneder året før |
||||||||||
Detailhandel i alt |
-0,4 |
-2,8 |
2,5 |
-1,0 |
1,6 |
0,5 |
2,0 |
-0,6 |
|
-0,4 |
0,6 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
-2,8 |
-4,2 |
-2,1 |
0,8 |
-0,9 |
-1,1 |
4,1 |
-6,5 |
|
-1,7 |
-1,2 |
Beklædning mv. |
-3,0 |
-2,1 |
5,5 |
-6,8 |
-4,3 |
-4,9 |
-6,0 |
-3,5 |
|
-1,7 |
-4,7 |
Andre forbrugsvarer |
2,7 |
-1,5 |
6,9 |
-1,5 |
5,4 |
3,2 |
1,3 |
6,0 |
|
1,3 |
3,5 |
* Foreløbige tal. |
Nyt fra Danmarks Statistik
24. maj 2018 - Nr. 201
Hent som PDF
Næste udgivelse: 26. juni 2018
Kontakt
- Kari Anne Janisse, tlf. 39 17 36 09
- Kim Larsen, tlf. 39 17 33 58
Kilder og metode
Detailsalget er et mængdeindeks korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Varegruppernes vægt i indekset var: fødevarer og andre dagligvarer 44,4 pct., beklædning mv. 8,2 pct., andre forbrugsvarer 47,4 pct. for 2021. Stikprøve, beregningsmetoder m.m. er beskrevet i statistikdokumentationen. Se også emnesiden detailomsætningsindeks.