Musiksalget steg for andet år i træk
Musik 2014
Danskerne har taget den digitale musik til sig. Efter en årrække med faldende salg af indspillet musik, steg salget for andet år i træk i 2014. Samlet steg salget af musik til 437 mio. kr. i 2014 fra 429 mio. kr. året før. Stigningen i salget dækker over en markant stigning i digital musik, som er mere end tredoblet fra 104 mio. kr. i 2008 til 325 mio. kr. i 2014. Den markante stigning skyldes, at danskerne i de seneste år for alvor har taget de forskellige streamingtjenester til sig.
Streaming erstatter downloads
Salget af musik i digitale formater har gennemgået et markant skift fra digitale downloads, hvor købte sange og albums hentes ned på køberens pc, tablet, telefon eller lignende til streaming tjenester, hvor betaling for musikken sker via abonnementer. Det første år, hvor streaming er dækket af statistikken, er 2012, hvor streaming udgjorde 47 pct. af det digitale musiksalg I 2014 er denne andel steget til 79 pct.
Salg af musik fordelt på digitale formater
|
2012 |
2013 |
2014 |
|
mio. kr. |
||
I alt |
221 |
278 |
325 |
Streaming |
105 |
170 |
256 |
Downloads |
116 |
108 |
69 |
Salget af fysiske medier er faldet markant
Fra 2008 til 2014 er salget af musik på fysiske medier (vinyl og CD) faldet fra 453 mio. kr. til 112 mio. kr. Hvor fysiske medier i 2008 dækkede over 80 pct. af det samlede salg, udgjorde det blot 26 pct. i 2014.
Stigning i salget af international musik
Musiksalget i Danmark har været nogenlunde lige fordelt på dansk og international musik siden 2008. I 2008 blev der solgt international musik for 306 mio. kr. og dansk musik for 251 mio. kr. I 2014 er tallet faldet for begge til hhv. 251 mio. kr. og 186 mio. kr. Udviklingen har dog været forskellig idet salget af dansk musik faldt nogenlunde jævnt gennem perioden, mens den internationale musik faldt kraftigt fra 2008 til 2011 for derefter at være steget. Dansk og internationalt er defineret ud fra, hvor producenten er hjemmehørende. Som hovedregel er musikken kategoriseret som dansk, når indspilningen er foretaget af kunstnere hjemmehørende i Danmark.
Dansk musik på fysiske medier
De traditionelle medier som CD og vinyl er mere anvendte ved køb af dansk end international musik. I 2014 var 58 pct. af salget af fysiske medier med dansk musik, mens andelene på streaming og downloads var på hhv. 37 pct. og 40 pct. Forbrugerne af dansk musik er således lidt mere tilbøjelige til at vælge de fysiske medier, mens den internationale musik i højere grad efterspørges i digitale formater. Dette mønster har været gældende gennem hele perioden 2008 - 2014.
Tre ud af fire voksne danskere lytter til musik dagligt
Den seneste kulturvaneundersøgelse, som Kulturministeriet gennemførte i 2012 viser, at 79 pct. af alle over 14 år lytter til musik dagligt. De aldersgrupper, hvor færrest lytter til musik dagligt, er de 60-69-årige og 70-årige eller ældre, hvor hhv. 74 pct. og 75 pct. svarer, at de lytter til musik dagligt
Samme undersøgelse viser, at 70 pct. af børn i alderen 7-14 år lytter til musik dagligt. Tallet dækker over, at hhv. 58 pct. af de 7-9-årige, 69 pct. af de 10-12-årige og 85 pct. af de 13-14-årige lytter til musik dagligt. Andre resultater fra kulturvaneundersøgelsen kan hentes i Statistikbanken på www.dst.dk/emner/boern-og-kultur og www.dst.dk/emner/voksnes-kulturvaner.
Nyt fra Danmarks Statistik
29. juni 2015 - Nr. 333
Hent som PDF
Næste udgivelse: 30. juni 2016
Kontakt
- Claus Werner Andersen, tlf. 91 37 64 04.
Kilder og metode
Musikstatistikken er baseret på data fra pladeselskabernes brancheorganisation (IFPI) og organisationerne KODA og Gramex, der forvalter rettighedsbetalingerne.Der er suppleret med oplysninger fra NCB¿s officielle regnskaber. Kulturvaneundersøgelsen er en kvartalsvis statistik som baserer sig på ca. 3.000 gennemførte interviews blandt et repræsentativt udsnit af befolkningen i alderen 16 år og over. Læs mere om kulturvaneundersøgelsen.