Detailhandel med elektronik hitter på internettet
Detailomsætningsindeks november 2016
Ændret 06. november 2017 kl. 08:06Oplysningerne om detailomsætningsindekset er revideret som følge af, at en større virksomhed, der indberetter til statistikken, har ændret sine tal tilbage fra januar 2015 til september 2017. Datamaterialet er derfor blevet rettet, og desuden er enkelte øvrige indberetninger, som er indkommet for sent, medtaget i den reviderede opgørelse. Tallene i denne offentliggørelse er derfor ikke længere aktuelle. Revisionerne har betydet beskedne ændringerne i pct. fra måned til måned, og at niveauet samlet set er en anelse højere end tidligere offentliggjorte tal. De reviderede tal inden for alle varegrupper kan ses på DETA11 og DETA21 i Statistikbanken.
Detailhandlen i november var samlet set 0,2 pct. højere end i oktober, når tallene er korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Detailomsætningen fra internetsalg var i faktiske tal 2,2 mia. kr. i november og udgjorde 7,9 pct. af den samlede detailomsætning. Det er en pæn stigning i forhold til året før, hvor internetsalget i november 2015 udgjorde 6,2 pct. af den samlede detailomsætning. De foreløbige tal for branchegrupperne viser, at elektroniske apparater til husholdningerne er de mest populære varer på nettet, idet de udgør 20 pct. af det samlede salg fra danske butikker med internethandel.
Fortsat stigning i salget af andre forbrugsvarer
Fra oktober til november steg detailhandlen i varegruppen andre forbrugsvarer med 0,7 pct. Varegruppen andre forbrugsvarer indeholder detailvarer som fx husholdnings- og fritidsudstyr, medicin, lædervarer, blomster, boligtekstiler og brændstof. Varegruppen fødevarer og andre dagligvarer faldt med 0,4 pct., og varegruppen beklædning mv. faldt med 0,3 pct.
Detailomsætningsindekset viste en stigning i detailhandlen i perioden september til november på 1,1 pct. sammenlignet med de forrige tre måneder. Varegruppen beklædning mv. steg med 2,8 pct. Varegruppen andre forbrugsvarer steg med 1,9 pct., mens varegruppen fødevarer og andre dagligvarer faldt med 0,2 pct.
Positiv udvikling i forhold til 2015
Detailomsætningsindekset korrigeret for prisudvikling viste en stigning i detailhandlen i perioden september til november på 1,3 pct. sammenlignet med samme periode sidste år. Varegruppen andre forbrugsvarer steg med 3,5 pct. Varegruppen beklædning mv. steg med 1,1 pct., mens varegruppen fødevarer og andre dagligvarer faldt med 0,9 pct.
Revision af foregående måneder
Med denne offentliggørelse revideres væksten i detailomsætningsindekset for september med plus 0,2 procentpoint og for oktober med plus 0,3 procentpoint. Tallene for oktober og november i denne offentliggørelse er foreløbige.
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving
|
2016 |
|
2016 |
||||||||
|
Apr. |
Maj |
Juni |
Juli |
Aug. |
Sept. |
Okt.* |
Nov.* |
|
Juni -aug. |
Sept.-nov.* |
|
indeks 2010 = 100 |
||||||||||
Detailhandel i alt |
97,1 |
97,3 |
97,4 |
96,9 |
96,9 |
97,5 |
98,3 |
98,5 |
|
97,1 |
98,1 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
95,2 |
95,8 |
95,8 |
95,4 |
94,9 |
95,2 |
95,3 |
95,0 |
|
95,4 |
95,2 |
Beklædning mv. |
91,3 |
92,3 |
91,8 |
89,4 |
88,9 |
89,4 |
94,4 |
94,1 |
|
90,1 |
92,6 |
Andre forbrugsvarer |
100,5 |
100,0 |
100,4 |
100,2 |
100,9 |
101,6 |
102,3 |
103,1 |
|
100,5 |
102,4 |
|
procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder |
||||||||||
Detailhandel i alt |
1,3 |
0,2 |
0,1 |
-0,5 |
0,0 |
0,6 |
0,9 |
0,2 |
|
0,3 |
1,1 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
0,3 |
0,7 |
-0,1 |
-0,4 |
-0,5 |
0,4 |
0,1 |
-0,4 |
|
0,1 |
-0,2 |
Beklædning mv. |
4,9 |
1,1 |
-0,5 |
-2,6 |
-0,6 |
0,5 |
5,6 |
-0,3 |
|
-0,2 |
2,8 |
Andre forbrugsvarer |
1,4 |
-0,5 |
0,4 |
-0,2 |
0,7 |
0,8 |
0,7 |
0,7 |
|
0,6 |
1,9 |
* Foreløbige tal. |
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling
|
2015 |
2016 |
|
2015 |
2016 |
||||||
|
Aug. |
Sept. |
Okt. |
Nov. |
Aug. |
Sept. |
Okt.* |
Nov.* |
|
Sept.-nov. |
Sept.-nov.* |
|
indeks 2010 = 100 |
||||||||||
Detailhandel i alt |
97,4 |
91,3 |
97,4 |
98,9 |
97,5 |
92,8 |
97,0 |
101,6 |
|
95,9 |
97,1 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
100,3 |
91,6 |
96,5 |
94,9 |
96,7 |
92,5 |
94,1 |
93,7 |
|
94,3 |
93,4 |
Beklædning mv. |
82,6 |
85,3 |
99,3 |
89,7 |
80,6 |
81,2 |
100,0 |
96,0 |
|
91,4 |
92,4 |
Andre forbrugsvarer |
97,9 |
92,4 |
97,9 |
105,3 |
102,3 |
95,8 |
99,3 |
110,8 |
|
98,5 |
102,0 |
|
procentvis ændring i forhold til samme måned / tre måneder året før |
||||||||||
Detailhandel i alt |
0,5 |
2,2 |
2,5 |
1,0 |
0,1 |
1,6 |
-0,4 |
2,6 |
|
1,9 |
1,3 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
1,7 |
1,5 |
2,0 |
-0,1 |
-3,6 |
1,0 |
-2,5 |
-1,2 |
|
1,1 |
-0,9 |
Beklædning mv. |
-7,5 |
9,3 |
9,2 |
1,9 |
-2,5 |
-4,8 |
0,7 |
7,0 |
|
6,7 |
1,1 |
Andre forbrugsvarer |
0,9 |
1,4 |
1,5 |
1,9 |
4,4 |
3,7 |
1,4 |
5,3 |
|
1,6 |
3,5 |
* Foreløbige tal. |
Nyt fra Danmarks Statistik
22. december 2016 - Nr. 547
Hent som PDF
Næste udgivelse: 20. januar 2017
Kontakt
- Kari Anne Janisse, tlf. 40 43 38 12
- Kim Larsen, tlf. 81 75 12 42
Kilder og metode
Detailsalget er et mængdeindeks korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Varegruppernes vægt i indekset var i 2021: fødevarer og andre dagligvarer 43,4 pct., beklædning mv. 6,8 pct., andre forbrugsvarer 49,8 pct. Stikprøve, beregningsmetoder m.m. er beskrevet i statistikdokumentationen om detailomsætningsindeks. Se også emnesiden Detailomsætningsindeks.