Forbrugerpriserne steg lidt i oktober
Forbruger- og nettoprisindeks oktober 2016
Det samlede forbrugerprisindeks steg 0,3 pct. i oktober i forhold til samme måned sidste år. I september var den årlige stigning i forbrugerprisindekset 0,0 pct. I forhold til sidste måned har højere årlige prisændringer på bl.a. fjernvarme, benzin samt møbler og boligudstyr trukket årsstigningen op. I oktober steg priserne på tjenester, som udgøres af bl.a. husleje, tandlæge, transport- og kulturtjenester, forsikringer og bankgebyrer, med 1,4 pct. i forhold til samme måned sidste år. I samme periode faldt priserne på varer, som udgøres af bl.a. mad, tøj, møbler, biler, benzin og elektronik, med 0,9 pct.
Størst prisstigning på undervisning og restaurantbesøg det seneste år
Det seneste år har uddannelse haft den største prisstigning. Stigningen på 3,1 pct. skyldes hovedsageligt højere priser for at gå på privatskole. Restauranter og hoteller steg 2,2 pct. det seneste år. Her er årsagen primært højere priser på restaurant- og cafebesøg. Kommunikation havde det største prisfald på 10,6 pct., hvilket overvejende skyldes lavere priser på mobiltjenester. De lavere priser på mobiltjenester skyldes helt overvejende nedsættelsen af prisen på roaming.
Lavere priser på brød, ost, is og vin den seneste måned
Den seneste måned har fødevarer og ikke-alkoholiske drikkevarer og alkoholiske drikkevarer og tobak haft det største prisfald (0,4 pct.), hvilket skyldes lavere priser på blandt andet brød og kornprodukter, is og vin. Kommunikation faldt 0,2 pct. Prisfaldet skyldes lavere priser på teleudstyr. Uddannelse steg 1,6 pct. på grund af højere priser for at gå på privatskole.
Benzin, charterrejser og elektricitet trak indekset op
Fra september til oktober steg forbrugerprisindekset 0,2 pct. Isoleret set trak benzin, charterrejser og elektricitet forbrugerprisindekset op med 0,17 procentpoint.
Forbrugerprisindeks, nettoprisindeks og det EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP)
|
|
2015 |
2016 |
Ændring i pct. |
|||
|
Vægte pr. januar 2016 |
Oktober |
September |
Oktober |
Sept. 2016 |
Sept. 2015 |
Okt. 2015 |
|
indeks 2015 = 100 |
||||||
Forbrugerprisindeks i alt |
100,00 |
100,1 |
100,2 |
100,4 |
0,2 |
0,0 |
0,3 |
Fødevarer og ikke-alkoholiske drikkevarer |
12,17 |
100,4 |
100,2 |
99,8 |
-0,4 |
-0,2 |
-0,6 |
Alkoholiske drikkevarer og tobak |
3,94 |
100,0 |
100,5 |
100,1 |
-0,4 |
0,2 |
0,1 |
Beklædning og fodtøj |
4,56 |
103,0 |
99,0 |
99,7 |
0,7 |
-2,9 |
-3,2 |
Bolig |
29,42 |
99,8 |
100,7 |
100,8 |
0,1 |
0,7 |
1,0 |
Boligudstyr, husholdningstjenester |
5,23 |
100,2 |
98,5 |
99,9 |
1,4 |
-2,7 |
-0,3 |
Sundhed |
3,07 |
100,0 |
99,5 |
100,6 |
1,1 |
-0,1 |
0,6 |
Transport |
11,82 |
99,3 |
98,8 |
99,3 |
0,5 |
-0,7 |
0,0 |
Kommunikation |
2,15 |
98,5 |
88,3 |
88,1 |
-0,2 |
-10,6 |
-10,6 |
Fritid og kultur |
10,92 |
100,0 |
100,9 |
101,4 |
0,5 |
1,5 |
1,4 |
Uddannelse |
0,87 |
101,6 |
103,2 |
104,8 |
1,6 |
2,5 |
3,1 |
Restauranter og hoteller |
6,22 |
100,3 |
102,6 |
102,5 |
-0,1 |
2,0 |
2,2 |
Andre varer og tjenester |
9,63 |
100,9 |
101,8 |
102,0 |
0,2 |
1,1 |
1,1 |
Varer |
48,77 |
99,9 |
98,7 |
99,0 |
0,3 |
-1,4 |
-0,9 |
Tjenester |
51,23 |
100,4 |
101,5 |
101,8 |
0,3 |
1,3 |
1,4 |
Forbrugerprisindeks ekskl. energi og |
|
|
|
|
|
|
|
ikke-forarbejdede fødevarer |
86,21 |
100,3 |
100,5 |
100,7 |
0,2 |
0,3 |
0,4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nettoprisindeks i alt |
|
100,2 |
100,4 |
100,7 |
0,3 |
0,2 |
0,5 |
HICP i alt |
• |
100,1 |
99,9 |
100,2 |
0,3 |
-0,3 |
0,1 |
HICP-CT i alt |
• |
100,1 |
100,0 |
100,3 |
0,3 |
-0,1 |
0,2 |
Vækstbidrag til forbrugerprisindekset (FPI) i procentpoint
|
Sept. - okt. 2016 |
|
|
Okt. 2015 - okt. 2016 |
||
|
|
pct. |
|
|
|
pct. |
Ændring i forbrugerprisindekset |
|
0,2 |
|
Ændring i forbrugerprisindekset |
|
0,3 |
|
vægt i FPI |
vækstbidrag |
|
|
vægt i FPI |
vækstbidrag |
Største positive bidrag |
|
|
|
Største positive bidrag |
|
|
Benzin og diesel |
2,89 |
0,07 |
|
Husleje |
20,35 |
0,34 |
Charterrejser |
1,46 |
0,06 |
|
Tjenester ifm. kultur |
2,81 |
0,10 |
Elektricitet |
2,42 |
0,04 |
|
Restaurant- og cafebesøg |
4,93 |
0,08 |
Største negative bidrag |
|
|
|
Største negative bidrag |
|
|
Leje af sommerhuse, hoteller mv. |
0,83 |
-0,02 |
|
Teletjenester |
1,80 |
-0,23 |
Radio/TV |
0,87 |
-0,02 |
|
Tøj |
3,65 |
-0,18 |
Fjernvarme |
2,05 |
-0,02 |
|
IT-udstyr |
0,83 |
-0,07 |
Nyt fra Danmarks Statistik
10. november 2016 - Nr. 474
Hent som PDF
Næste udgivelse: 12. december 2016
Kontakt
- Maya Drewsen, tlf. 20 36 69 89
- Christian Lindeskov, tlf. 21 22 28 57
Kilder og metode
Forbrugerprisindekset (FPI) og det danske EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP) opgøres på grundlag af de priser, forbrugerne betaler for varer og tjenester, altså inklusive moms og afgifter. I FPI indgår prisudviklingen for ejerboliger, beregnet ved estimerede lejeværdier, mens prisudviklingen for ejerboliger ikke indgår i HICP. Nettoprisindekset beregnes derimod ved så vidt muligt at fratrække indirekte skatter og afgifter, mens tilskud til nedsættelse af priserne tillægges. HICP-CT beregnes ved at fastholde satserne på de indirekte skatter og afgifter på niveauet fra december året før.
Statistikdokumentation
- EU-harmoniseret forbrugerprisindeks (HICP samt HICP-CT)
- Forbrugerprisindeks
- Huslejeundersøgelsen
- Nettoprisindeks