Detailsalget begyndte året med fremgang
Detailomsætningsindeks januar 2016
Ændret 06. november 2017 kl. 08:08Oplysningerne om detailomsætningsindekset er revideret som følge af, at en større virksomhed, der indberetter til statistikken, har ændret sine tal tilbage fra januar 2015 til september 2017. Datamaterialet er derfor blevet rettet, og desuden er enkelte øvrige indberetninger, som er indkommet for sent, medtaget i den reviderede opgørelse. Tallene i denne offentliggørelse er derfor ikke længere aktuelle. Revisionerne har betydet beskedne ændringerne i pct. fra måned til måned, og at niveauet samlet set er en anelse højere end tidligere offentliggjorte tal. De reviderede tal inden for alle varegrupper kan ses på DETA11 og DETA21 i Statistikbanken.
Detailsalget var i januar 0,5 pct. højere end i december. Stigningen kom efter en nedgang i december på 0,8 pct. Detailsalget var i perioden november 2015 til januar 2016 på niveau med salget i august-oktober 2015, og salget i januar 2016 var 1,0 pct. højere end i januar 2015. Tallene er korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage.
Salget af tøj og sko tilbage på sporet efter meget varm december
Salget af beklædning mv. steg 2,6 pct. i januar efter en nedgang i december på 5,1 pct. Ifølge DMI var december måned usædvanlig varm, mens januar var relativt kold, så det kunne tyde på, at noget af salget af vintertøj, der normalt ligger i december, er blevet flyttet til januar.
Internethandlen udgjorde større andel end året før
Internethandel udgjorde i januar 6,3 pct. af den samlede omsætning i de danske detailvirksomheder. I januar 2015 var andelen 5,4 pct. Detailomsætningsindekset dækker ikke tjenestehandel, og derfor heller ikke salg af tjenester som fx flyrejser, pakkerejser og billetter til kulturelle oplevelser via internettet. Desuden er heller ikke salg af varer via internettet fra udenlandske virksomheder eller direkte fra grossister eller producenter dækket af statistikken.
Detailhandel med elektronik mv. er den største af nethandelsbrancherne
Nethandelsbrancherne består af de detailvirksomheder, som primært sælger deres varer via nettet. Blandt de brancher stod branchen detailhandel med elektroniske eller elektriske apparater samt fotoudstyr via internet med en andel på 16 pct. for den største andel af det samlede internetsalg. Det har ændret sig i forhold til seneste offentliggørelse, hvor branchen detailhandel med dagligvarer via internet var størst. Det skyldes, at nogle større virksomheder med et bredt vareudvalg er blevet flyttet fra denne branche til branchen detailhandel med husholdnings- eller boligudstyr, bortset fra elektriske apparater, via internet. Der findes en del virksomheder, som via nettet sælger et bredt udvalg af varer, og deres brancheplacering beror på en vurdering af, hvilken varegruppe der bidrager mest til firmaets indtjening.
Nethandelsbranchernes andel af internetsalget. januar 2016
Branche |
Internethandels andel af branchens omsætning |
Branchens andel af den samlede internethandel |
|
pct. |
|
Detailhandel med dagligvarer via internet |
95 |
14 |
Detailhandel med elektroniske eller elektriske apparater samt fotoudstyr via internet |
95 |
16 |
Detailhandel med husholdnings- eller boligudstyr, bortset fra elektriske apparater, via internet |
96 |
9 |
Detailhandel med bøger, kontorartikler, musik eller film via internet |
100 |
4 |
Detailhandel med hobbyartikler, musikinstrumenter, sportsudstyr, legetøj, cykler via internet |
89 |
6 |
Detailhandel med tøj, sko, lædervarer, ure eller babyudstyr via internet |
97 |
7 |
Detailhandel med medicin og produkter til personlig pleje via internet |
96 |
3 |
Detailhandel med andre varer via internet |
97 |
10 |
Detailhandel via Internettet med digitale produkter1 |
100 |
1 |
1 Inkluderer ikke streamingtjenester. |
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving
|
2015 |
2016 |
|
Aug.-okt. |
Nov. 2015 |
||||||
|
Juni |
Juli |
Aug. |
Sept. |
Okt. |
Nov. |
Dec.* |
Jan.* |
|
2015 |
- jan 2016 |
|
indeks 2010 = 100 |
||||||||||
Detailhandel i alt |
96,2 |
97,0 |
97,0 |
97,1 |
97,5 |
97,5 |
96,8 |
97,3 |
|
97,2 |
97,2 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
95,3 |
95,9 |
96,9 |
96,6 |
96,6 |
96,3 |
96,6 |
96,6 |
|
96,7 |
96,5 |
Beklædning mv. |
92,9 |
93,4 |
89,2 |
92,0 |
93,8 |
94,1 |
89,3 |
91,6 |
|
91,7 |
91,7 |
Andre forbrugsvarer |
97,9 |
99,0 |
98,9 |
98,9 |
99,3 |
99,6 |
98,7 |
99,3 |
|
99,0 |
99,2 |
|
procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder |
||||||||||
Detailhandel i alt |
1,3 |
0,8 |
0,0 |
0,2 |
0,4 |
0,0 |
-0,8 |
0,5 |
|
1,1 |
0,0 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
0,2 |
0,6 |
1,0 |
-0,3 |
0,0 |
-0,3 |
0,3 |
0,0 |
|
1,3 |
-0,2 |
Beklædning mv. |
7,3 |
0,5 |
-4,5 |
3,2 |
1,9 |
0,3 |
-5,1 |
2,6 |
|
0,8 |
0,0 |
Andre forbrugsvarer |
1,0 |
1,1 |
-0,1 |
0,1 |
0,4 |
0,3 |
-0,9 |
0,6 |
|
1,1 |
0,2 |
* Foreløbige tal. |
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling
|
2014 |
2015 |
2016 |
|
Nov. - jan |
||||||
|
Okt. |
Nov. |
Dec. |
Jan. |
Okt. |
Nov.* |
Dec.* |
Jan* |
|
2014-2015 |
2015-2016 |
|
indeks 2010 = 100 |
||||||||||
Detailhandel i alt |
95,1 |
98,0 |
119,8 |
89,8 |
97,4 |
98,9 |
119,7 |
90,1 |
|
102,5 |
102,9 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
94,6 |
95,0 |
108,0 |
88,2 |
96,5 |
94,9 |
109,8 |
89,1 |
|
97,0 |
97,9 |
Beklædning mv. |
90,9 |
88,0 |
130,2 |
87,4 |
99,3 |
89,7 |
126,5 |
87,1 |
|
101,9 |
101,1 |
Andre forbrugsvarer |
96,5 |
103,3 |
129,4 |
92,1 |
97,9 |
105,3 |
128,3 |
91,9 |
|
108,3 |
108,5 |
|
procentvis ændring i forhold til samme måned / tre måneder året før |
||||||||||
Detailhandel i alt |
3,1 |
1,1 |
2,4 |
2,5 |
2,5 |
1,0 |
-0,1 |
0,3 |
|
2,0 |
0,4 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
2,3 |
-2,6 |
1,6 |
-0,9 |
2,0 |
-0,1 |
1,6 |
1,1 |
|
-0,5 |
0,9 |
Beklædning mv. |
1,3 |
0,2 |
2,9 |
3,2 |
9,2 |
1,9 |
-2,8 |
-0,3 |
|
2,2 |
-0,8 |
Andre forbrugsvarer |
4,3 |
5,0 |
2,8 |
5,7 |
1,5 |
1,9 |
-0,9 |
-0,2 |
|
4,3 |
0,2 |
* Foreløbige tal. |
Nyt fra Danmarks Statistik
22. februar 2016 - Nr. 79
Hent som PDF
Næste udgivelse: 22. marts 2016
Kontakt
- Kari Anne Janisse, tlf. 40 43 38 12
- Kim Larsen, tlf. 81 75 12 42
Kilder og metode
Detailsalget er et mængdeindeks korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Varegruppernes vægt i indekset var i 2021: fødevarer og andre dagligvarer 43,4 pct., beklædning mv. 6,8 pct., andre forbrugsvarer 49,8 pct. Stikprøve, beregningsmetoder m.m. er beskrevet i statistikdokumentationen om detailomsætningsindeks. Se også emnesiden Detailomsætningsindeks.