Gå til sidens indhold

Udgifter til alderdom stiger markant

Sociale udgifter 2014

Udgifter til alderdom udgør den største del af de sociale udgifter og steg i 2014 med 4,9 pct. til 233,2 mia. kr. Dette svarer til 35,9 pct. af de samlede sociale udgifter mod 35,1 pct. i 2013. Denne udvikling skyldes primært stigninger i udgifter til folkepension samt overenskomstfastsatte arbejdsmarkedspensioner. De samlede sociale udgifter var i 2014 på 649,9 mia. kr., hvilket er en stigning på 2,7 pct. i forhold til 2013.

Sociale udgifter opgjort på hovedformål og administration

Stort fald i udgifterne til arbejdsløshed

Stigningen i de samlede sociale udgifter i 2014 svarer nogenlunde til den gennemsnitlige stigning i perioden 2007-2013. De største stigninger sås i kriseårene 2009 og 2010, hvor udgifterne til arbejdsløshed udgjorde 6,0 pct. af de samlede sociale udgifter i 2010 mod kun 5,0 pct. i 2014. I forhold til året før faldt udgiften til arbejdsløshed i 2014 med 8,4 pct. til 32,5 mia. kr. Faldet skyldes især et fald i udbetalinger af arbejdsløshedsdagpenge. Udgifterne til arbejdsløshed omfatter især udgifter til arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp til aktiverede kontanthjælpsmodtagere og driftsomkostninger i forbindelse med den kommunale beskæftigelsesindsats.

Relativt små stigninger i udgifter til sundhed samt invaliditet

Udgifterne til sundhed omfatter udgifter til kontante ydelser i form af sygedagpenge samt naturalydelser i form af udgifter til især sygehuse, medicin og lægehjælp. Udgifterne steg med 1,8 pct. fra 2013 til 2014 og udgjorde 125,0 mia. kr. i 2014.

De samlede udgifter til invaliditet steg med 1,1 pct. til 80,5 mia. kr. i 2014. Disse udgifter omfatter førtidspensioner, revalideringsydelser, ledighedsydelser og arbejdsskadeforsikring. Hertil kommer de offentlige udgifter i forbindelse med forskellige botilbud, hjælpemidler og øvrige hjælpeforanstaltninger.

Uændrede sociale udgifter til familier

Udgifter til familier var i 2014 på 70,2 mia. kr., hvilket er på niveau med 2013. Udgifterne omfatter først og fremmest udgifter til barselsdagpenge, børnefamilieydelser, plejefamilier og opholdssteder for børn og unge samt udgifter til daginstitutioner.

Stigning i administrative udgifter

Udgifter til administration af de sociale ydelser var i 2014 på 24,5 mia. kr., hvilket er en vækst på 3,1 pct. i forhold til året før. Administrationsudgifterne forekommer primært i kommuner og regioner samt herudover i ATP, pensions- og livsforsikringsselskaber og i staten.

Kontantydelser stiger mere end naturalydelser

Af de samlede sociale udgifter udgjorde kontantydelser 379,0 mia. kr. i 2014, mens naturalydelser udgjorde 246,5 mia. kr. Derudover var der samlede administrationsudgifter på 24,5 mia. kr. Kontantydelserne steg samlet med 3,2 pct. fra 2013 til 2014, mens de samlede naturalydelser steg med 1,8 pct.

Sociale udgifter og administration fordelt efter formål og art

 

2013

2014

Andel
2014

Æn-
dring

 

Kontant

Natural

I alt

Kontant

Natural

I alt

 

 

 

mia. kr.

pct.

Sociale udgifter i alt

367,3

242,1

633,1

379,0

246,5

649,9

100,0

2,7

Sundhed

17,0

105,8

122,8

16,9

108,1

125,0

19,2

1,8

Invaliditet

53,2

26,4

79,6

53,4

27,1

80,5

12,4

1,1

Alderdom

181,4

40,9

222,3

191,2

42,0

233,2

35,9

4,9

Efterladte

40,2

0,1

40,3

43,6

0,1

43,7

6,7

8,4

Familier

27,0

43,3

70,3

27,3

42,9

70,2

10,8

-0,1

Arbejdsløshed

27,7

7,8

35,5

25,5

7,0

32,5

5,0

-8,4

Bolig

13,3

13,3

13,8

13,8

2,1

4,1

Andre sociale ydelser

20,8

4,5

25,3

21,2

5,4

26,6

4,1

5,2

Administration

23,7

24,5

3,8

3,1

Anm. 'I alt' er summen af kontantydelser, naturalydelser samt de samlede udgifter til administration, der ikke er opdelt på hovedformål.

Særlige forhold ved denne offentliggørelse

Statistikken er blevet mere detaljeret med denne offentliggørelse

Statistikken om sociale udgifter er baseret på EU's ESSPROS-system (European System of Integrated Social Protection Statistics). I forbindelse med denne offentliggørelse er statistikkens hidtidige opdeling på otte hovedformål blevet detaljeret yderligere med i alt 49 foranstaltninger (såkaldte schemes), fordelt på hovedformål. Samtlige tidsserier er med udgangspunkt i den nye, detaljerede opdeling ført tilbage til 2007. Arbejdet med detaljeringen af statistikken har ført til enkelte omklassificeringer af konkrete foranstaltninger, og der er derfor på niveau af hovedformål enkelte afvigelser for de foregående år, når der sammenlignes med offentliggørelsen sidste år. Særligt gælder det, at livsforsikringspensioner er flyttet fra alderdom til efterladte. Derudover er der på overordnet niveau yderligere men små revisioner afledt af den detaljerede gennemgang af konkrete foranstaltninger, der er relevante i forhold til ESSPROS.

Nyt fra Danmarks Statistik

7. december 2015 - Nr. 586

Hent som PDF
Næste udgivelse: 4. oktober 2016

Kontakt

Kilder og metode

Statistikken giver en sammenhængende beskrivelse af samlede udgifter forbundet med social beskyttelse. Derfor medtages alle udgifter hertil, både kontantydelser og ydelser i naturalier som fx udgifter til sygehusvæsenet og beskæftigelsesforanstaltninger. Statistikken omfatter både offentlige og private udgif-ter af kollektiv art og som er uden obligatoriske modydelser.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation