Gå til sidens indhold
Indberetning

Lønstatistik

Se statistik om lønniveauer og lønindeks her: Indkomst og løn.

Sidens indhold:

Hvad bliver jeres indberetning brugt til?

Her indberetter virksomheder og institutioner oplysninger om medarbejderes løn. Jeres oplysninger er nødvendige for at kunne belyse lønniveau og lønudvikling på tværs af regioner, brancher, arbejdsfunktioner, alder og køn. Statistikken bruges af brancheorganisationer, private og offentlige virksomheder, beslutningstagere, journalister m.m. med interesse i lønudvikling og samfundsøkonomi. Se seneste nyt fra statistikken nederst på siden.

Nøgletal fra statistikken

Lønudvikling (standardberegnet lønindeks)
+ 3,3 %
3. kvt. 2025, i forhold til samme kvartal året før

Start indberetning

Bemærk, at nogle eksterne lønbureauer kan varetage indberetning til Lønstatistik på vegne af deres kundevirksomheder. Kontakt eventuelt jeres lønbureau.

Indberetning til Lønstatistik kræver en særlig Virk-rettighed

Via indberetningssystemet IDEP kan du uploade data fra et internt lønsystem eller et statistik-specifikt regneark - eller indtaste data manuelt.

  • Du skal have MitID Erhverv og en særlig Virk-rettighed, der hedder: "Ret til at indberette løn til statistik”, for at kunne indberette Lønstatistik i IDEP.
  • Hvis du ikke kan se Lønstatistik i IDEP, skal du anmode om den særlige Virk-rettighed via den lokale Virk-administrator i din virksomhed.

Skal du indberette til Lønstatistik via IDEP?

Sådan anmoder du om Virk-rettigheden

Er du Virk-administrator?

Sådan tildeler du Virk-rettigheden         

Du skal være logget på med MitID Erhverv som Erhvervsbruger - og din erhvervsbruger skal have den særlige Virk-rettighed til at indberette løn. Du kan ikke indberette til Lønstatistik, hvis du er logget på MitID Erhverv som "Ledelsesrepræsentant" eller "Privatperson". Hvis du er tegningsberettiget i virksomheden, har du automatisk rettighed til at indberette til Lønstatistik.

Tredjepartsindberetning – på vegne af en anden virksomhed

Hvis du skal indberette på vegne af en anden virksomhed, skal du have den særlige Virk-rettighed - som beskrevet ovenfor - for at få adgang til at indberette Lønstatistik i IDEP fra den virksomhed, du arbejder i. Derudover skal du også oprettes som "oplysningsgiver" i IDEP:

  1. En medarbejder fra den indberetningspligtige virksomhed - som har den særlige Virk-rettighed - skal logge ind i IDEP - via "Start indberetning" nedenfor.  
  2. I IDEP skal medarbejderen oprette din virksomhed og dig som ny oplysningsgiver (tredjepartsindberetter) og markere Lønstatistik, som den statistik du skal kunne indberette til.
Læs mere om tredjepartsindberetning

Ny indberetter til Lønstatistik?

Start opsamling af data fra årets start for at lette jeres indberetning. Mange virksomheder indberetter lettest via et lønbureau eller et lønsystem. Bemærk, at systemerne skal sættes op til statistikindberetning fra periodens start.

Læs mere om, hvordan I forbereder jer

Forberedelse til Lønstatistik
Indberet med MitID
Virksomheder bruger typisk ca. 20 minutter på denne indberetning.

Vejledning og forberedelse

Oplysninger der skal indberettes

Der skal indberettes en række personoplysninger, medarbejderoplysninger og lønoplysninger for alle medarbejdere, der modtager løn i virksomheden. Der skal blandt andet oplyses en arbejdsfunktion (DISCO-kode) for hver medarbejder.

Til den årlige lønstatistik skal der indsendes oplysninger for hele året. Til den kvartalsvise lønstatistik skal der kun indsendes oplysninger for én enkelt lønperiode i hvert kvartal.

Typisk tidsforbrug pr. indberetning er cirka 20 minutter. Tidsforbrug afhænger af antal medarbejdere

Regneark

Se statistik-specifikt regneark til opsamling af oplysninger til upload eller manuel indtastning via IDEP - hvis I ikke benytter lønbureau eller lønsystem:

Regnearksløsning vedrørende 2025 (Excel)
Regnearksløsning vedrørende 2026 (Excel)

Generel vejledning til Lønstatistik

Vejledning: Lønstatistik vedrørende 2025 (PDF)
Vejledning: Lønstatistik vedrørende 2026 (PDF)

Databeskyttelse af indberettede oplysninger

Læs mere om behandling af personlige oplysninger, informationssikkerhed og datafortrolighed i Danmarks Statistik
Vejledning til denne indberetning

I kan indberette til Lønstatistik på flere måder:

  1. Indberetning via et eksternt lønbureau
  2. Indberetning via udtræk og upload af data fra et internt lønsystem (indkøbt eller selvudviklet)
  3. Indberetning via manuel indtastning eller udfyldelse og upload af regneark

Systemerne skal sættes op til statistikindberetning

Systemerne skal sættes op til statistikindberetning fra indberetningsperiodens start. Hvis systemerne ikke er klargjort, vil oplysningerne skulle indberettes manuelt i IDEP.

Gå til vejledninger til indberetningsmåder, filformater og hjælp til at forberede indberetningen, så den foregår så let som muligt

Download regneark

Se statistik-specifikt regneark til opsamling af oplysninger til upload eller manuel indtastning via IDEP - hvis I ikke benytter lønbureau eller lønsystem:

Regnearksløsning vedrørende 2025 (Excel)
Regnearksløsning vedrørende 2026 (Excel)

Generel vejledning til Lønstatistik

Vejledning: Lønstatistik vedrørende 2025 (PDF)
Vejledning: Lønstatistik vedrørende 2026 (PDF)

Databeskyttelse af indberettede oplysninger

Indberetter i løn til DA, Finans Danmark og F&P Arbejdsgiver, Apotekerforeningen eller Økonomistyrelsen/KRL?

Virksomheder, der indberetter løn til de ovenstående, skal ikke foretage sig yderligere, da organisationerne varetager indberetning til Danmarks Statistik på vegne af deres medlemsvirksomheder.

Om rettigheder til indberetning via systemet IDEP

Du skal bruge MitID Erhverv samt en særlig Virk-rettighed til at indberette løn til Danmarks Statistik.

Hvis du ikke kan se Lønstatistik i IDEP, skal du anmode om Virk-rettigheden via den lokale Virk-administrator i din virksomhed.

Vi anbefaler, at medarbejdere, der skal indberette løn, får tildelt den særlige Virk-rettighed i god tid før indberetningsfristen.

Skal du indberette løn via IDEP?

Sådan anmoder du om Virk-rettigheden

Er du Virk-administrator?

Sådan tildeler du Virk-rettigheden

Frister

Kvartalsvis indberetning
Periode Frist
1. kvartal 2025 7. marts 2025
2. kvartal 2025 3. juni 2025
3. kvartal 2025 3. september 2025
4. kvartal 2025 3. december 2025
1. kvartal 2026 3. marts 2026
2. kvartal 2026 3. juni 2026
3. kvartal 2026 3. september 2026
4. kvartal 2026 3. december 2026
Årlig indberetning
Periode Frist
Året 2023 22. januar 2024
Året 2024 20. januar 2025
Året 2025 20. januar 2026

Ofte stillede spørgsmål

Hvor finder I DISCO-koder (arbejdsfunktionskoder)?

Når I indberetter til Lønstatistik, skal I oplyse en arbejdsfunktion (DISCO-kode) for hver medarbejder

Her kan I finde information om arbejdsfunktioner og fremsøge DISCO-koder for jeres medarbejdere.

Det samme materiale kan findes på websiden: DISCO-08 i lønstatistikken.

Hvem skal indberette – og hvorfor?

Indberetningen er lovpligtig

EU-lovgivning forpligter Danmark til at producere en række statistikker om erhvervslivet.

Lov om Danmarks Statistik §§ 8-12a forpligter virksomheder til at indberette oplysninger til statistik.

Antal virksomheder med indberetningspligt til denne statistik

Danmarks Statistik indsamler hvert år ca. 40.000 lovpligtige indberetninger til lønstatistik fra ca. 19.000 virksomheder.

  • Ca. 11.000 virksomheder indberetter via DA, Finans Danmark og F&P Arbejdsgiver, Apotekerforening eller Økonomistyrelsen/KRL.
  • Ca. 4.500 indberetter via deres lønbureau.
  • Ca. 2.500 indberetter via lokalt lønsystem.
  • Ca. 1.000 indberetter via regneark eller manuel indtastning i IDEP.

På et år er ca. 14.000 virksomheder pligtige til én årlig indberetning, mens ca. 5.000 virksomheder er pligtige til både årlig og kvartalsvis indberetning.

Hvordan udvælges virksomheder?

Lønstatistikken er baseret på en stikprøveundersøgelse blandt virksomheder i forskellige brancher – eksklusiv virksomheder i branchegruppen: Landbrug og fiskeri. Sandsynligheden for at indgå i stikprøven afhænger af virksomhedens størrelse og branche.

Årlig indberetning:

  • Virksomheder med 10 eller flere ansatte (årsværk) indgår altid i stikprøven.
  • Virksomheder med under 10 ansatte indgår ikke i stikprøven.

Kvartalsvis indberetning:

  • Større virksomheder: Virksomheder med 100 ansatte (årsværk) indgår altid i stikprøven.
  • Mindre virksomheder: Der udtages repræsentative stikprøver blandt virksomheder med 10-100 ansatte. De udvalgte virksomheder indberetter normalt i minimum fem år, hvorefter der kan følge en pause. Mulighed for pause afhænger af virksomhedens branche og størrelse.
  • Virksomheder med under 10 ansatte indgår ikke i stikprøven.

Læs mere om dataindsamling fra virksomheder

Hvor lang tid tager det typisk at indberette?

Typisk tidsforbrug pr. indberetning er cirka 20 minutter

Virksomheder bruger typisk cirka 20 minutter på denne indberetning – inklusiv adgang, fremskaffelse af oplysninger, indtastning og eventuel support.

Det typiske tidsforbrug beregnes ud fra virksomheders selvrapporterede tidsforbrug på indberetning i 2020-2025. Tidsforbrug afhænger af antal medarbejdere og den årlige indberetning er typisk mere tidskrævende end den kvartalsvise.

Loenstatistik-2025-27-11

Hjælp til indberetning og forlænget frist

Brug for hjælp?

Vores supportteam kan svare jer via e-mail eller ringe jer op.
Længere frist?

I kan anmode om længere frist via vores supportformular.

Anmod om længere frist for: