Detailsalget af økologiske varer steg pænt med 9 pct. og udgjorde 14,1 mia. kr. i 2019 mod 12,9 mia. kr. i 2018. Frugt og grønt udgjorde 46 pct. af den samlede stigning. Plantemælk og andre mel- og grynprodukter (fx pizza- og dejprodukter) er blandt højdespringerne i de mindre varegrupper. Detailsalget af alle økologiske fødevarer estimeres til 12 pct. af det samlede salg af fødevarer i 2019 mod 11 pct. i 2018.
Detailomsætningen af plantemælk (fx soya- eller havremælk) steg med 22 pct. fra 139 mio. kr. i 2018 til 169 mio. kr. i 2019. Omsætningen af komælk steg mere moderat med 7 pct., mest pga. prisstigning. Der er dog et stykke vej før plantemælk fortrænger komælk, hvis omsætning på 1,3 mia. kr. udgør mere end syv gange omsætningen af plantemælk i 2019. Målt i mængde er salget 12 gange større, nemlig 123.000 tons økologisk komælk mod 10.000 tons økologisk plantemælk.
En anden varegruppe i stærk vækst er andre mel- og grynprodukter, som steg 21 pct. fra 182 mio. kr. i 2018 til 221 mio. kr. i 2019. Den dækker bl.a. over pizza- og dejprodukter. Andre mel- og grynprodukter står for 3 pct. og plantemælk for 2 pct. af den samlede stigning i omsætningen af økologiske varer.
Frugt og grønt udgør den største økologiske varegruppe med 4,8 mia. kr. i 2019 foran mælk, ost og æg, der havde et salg på 3,6 mia. kr. Salget af økologiske grøntsager steg med 16 pct. fra 2018 til 2019 og økologisk frugt med 8 pct.
Af frugt- og grøntomsætningen udgjorde grøntsager to tredjedele med 3,2 mia. kr. og frugt de resterende 1,6 mia. kr. Blandt grøntsager er gulerødder topsælgeren med 5 pct. af det samlede økologiske salg, fulgt af kartofler med 3 pct. I frugtafdelingen tegner bananer sig for 4 pct., citrusfrugter 3 pct. og æbler for 2 pct. af det samlede økologiske salg.
Den samlede detailomsætning af økologisk frugt og grønt er næsten firdoblet fra 1,3 mia. kr. i 2012 til 4,8 mia. kr. i 2019. En del af varerne er dansk producerede. Det økologiske areal med 'gartneriafgrøder' (primært frugt og grøntsager) steg således fra 2.500 til 5.100 hektar i samme periode og udgør nu 25 pct. af det samlede areal af gartneriafgrøder mod 13 pct. i 2012. Andre varer kommer fra udlandet. Importen af økologisk frugt og grønt steg fra 0,5 mia. kr. i 2012 til 1,8 mia. kr. i 2018. I tilgift til detailhandlen, er foodservice (storkøkkener mv.) en stor aftager af økologiske fødevarer.
|
2017 |
2018 |
2019 |
2017 |
2018 |
2019 |
|
tons |
1.000kr. |
||||
Omsætning i alt, økologi |
392648 |
439375 |
471294 |
11325123 |
12864889 |
14074955 |
Ris, brød, pasta, mel, gryn, kager |
43435 |
46950 |
50316 |
1179240 |
1296253 |
1430621 |
Kød, pålæg, indmad |
7704 |
8860 |
9523 |
932345 |
1036926 |
1113448 |
Fisk, skaldyr |
397 |
390 |
376 |
88863 |
93245 |
92365 |
Mælk, ost, æg1 |
171690 |
187493 |
195586 |
3008446 |
3368861 |
3637890 |
Fedtstoffer, madolier2 |
5267 |
6464 |
6330 |
456302 |
540246 |
553839 |
Frugt3 |
41484 |
48286 |
54670 |
1336540 |
1486078 |
1609286 |
Grøntsager3 |
84795 |
95816 |
104893 |
2351639 |
2785182 |
3221097 |
Sukker, syltetøj, chokolade, slik, is o.l. |
6425 |
8186 |
8247 |
397526 |
508850 |
529769 |
Krydderier, suppeterninger o.l. |
6368 |
7290 |
8325 |
538248 |
567063 |
631847 |
Kaffe, te, kakao o.l. |
2579 |
2576 |
2787 |
373042 |
385236 |
387904 |
Juice, frugtsaft o.l. |
13793 |
17367 |
19257 |
293065 |
366511 |
378438 |
Vin, spiritus, øl o.l. |
8712 |
9698 |
10984 |
369865 |
430437 |
488451 |
Anm. Omsætning er inkl. moms. Se specifikation af varegrupper på www.statistikbanken.dk/oeko3. |
Hent som PDF
Næste udgivelse: 4. maj 2021
Statistikken er baseret på indberetninger fra de store supermarkedskæder samt de største grossisters salg til øvrige butikskæder, købmænd og kiosker (omregnet til detailsalg). Fra 2017 er butikker, der udelukkende sælger online (herunder abonnementssalg) inkluderet. Gård- og stalddørssalg og salg fra special-butikker (fx grønthandlere) er ikke omfattet. Omsætningen er inkl. moms.