Gå til sidens indhold

Kvinders internetkøb haler ind på mænds

It-anvendelse i befolkningen 2016

Internetkøb bliver stadig mere udbredt. Siden 2009 er der kommet ca. 660.000 flere digitale købere blandt de 16-89-årige danskere. For fem år siden var det kun 62 pct. af kvinderne mod 69 pct. af mændene, der handlede på nettet. Andelen er nu 77 pct. for begge køn. Det betyder, at de fleste 'nye' digitale købere er kvinder.

Hyppighed og omfang af nethandler fordelt på køn. 2016

Mænd e-handler dog stadig i større omfang

Mænd er dog fortsat det køn, som handler oftere og for flere penge. Typisk køber mænd også flere forskellige varegrupper eller tjenester. Andelen af mandlige internetkøbere, der køber flere end otte varegrupper, er næsten dobbelt så stor - 16 pct. mod kun 9 pct. hos kvinderne. 12 pct. af digitale købere fylder indkøbskurven med flere end otte forskellige varegrupper eller tjenester.

Internetkøb af udvalgte varer

Mere medicin, mad- og dagligvarer i den digitale indkøbskurv

Tøj, overnatning (fx hotelværelser) samt billetter til oplevelser og rejser er fortsat de tjenester og varer, de fleste køber på nettet. Antallet af dem, der klikker sig til dagligvarer og madvarer, er fordoblet på fem år. Flere end 700.000 danskere køber mad- og dagligvarer online i 2016. Medicin er en anden varegruppe, der oplever markant stigning. Næsten en halv mio. borgere anskaffer sig medicin på nettet - det er mere end dobbelt så mange som i 2011. Til gengæld fylder musik, film, CD'er og DVD's mindre i den elektroniske indkøbskurv. Her skal det dog understreges, at disse køb er erstattet af køb af streamingstjenester.

Internetkøb på tværs af grænser vinder frem

Udenlandske forhandlere tiltrækker stadig flere danske internetkunder. Nethandel på tværs af landegrænser stiger mere end e-handel i danske netbutikker. Det er især mænd, der handler over grænsen. Dette gælder for nethandel både indenfor og udenfor EU's grænser.

Hyppighed og omfang (beløbsstørrelse) for internethandel fordelt efter køn. 2016

 

Internetkøb

Beløbsstørrelse

 

1-2
gange

3-5
gange

Mere end
5 gange

Under
750 kr.

750-
7.500 kr.

Over
7.500 kr.

 

pct. af dem, der har e-handlet i de seneste 3 måneder

Alle

35

36

24

26

49

11

Mænd

32

37

26

22

49

15

Kvinder

38

36

21

29

49

8

Internethandel fordelt på køn

 

2011

2016

 

Alle

Mænd

Kvinder

Alle

Mænd

Kvinder

 

pct. af befolkningen 16-89 år

Har e-handlet indenfor det seneste år

65

69

62

77

77

77

Danske netbutikker

54

57

51

64

65

63

Netbutikker indenfor EU men ikke danske

26

30

22

36

40

31

Netbutikker udenfor EU

11

14

8

16

21

12

 

pct. af dem, der har e-handlet inden for det sidste år

Abonnementer til internet, tv- eller telefoni

39

41

37

41

45

38

Billetter til fly, tog, mv andre rejseprodukter

55

57

54

61

60

61

Computerhardware (tablet, iPad, harddisk, højtalere, tastatur)

22

33

11

30

41

19

Dagligvarer (madvarer, husholdnings-, toiletartikler)

12

10

14

20

18

22

Elektronik (mobil, kamera, tv, osv.)

36

46

25

30

40

19

Film, musik, video (dvd, CD'er, osv.)

41

45

37

25

28

22

Medicin

7

7

7

13

13

14

Møbler, legetøj og andre ting til huset

44

47

41

49

48

50

Overnatning i forbindelse med ferie (hotelreservation)

60

60

59

57

56

58

Tøj, sports- og fritidsudstyr

50

46

55

61

58

63

Nyt fra Danmarks Statistik

14. juni 2016 - Nr. 265

Hent som PDF
Næste udgivelse: 14. juni 2017

Kontakt

Kilder og metode

Undersøgelsen er baseret på resultaterne fra ca. 4.100 gennemførte interview i marts-maj i året, blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkning i alderen 16-74 år. Stikprøven er dannet ved simpel tilfældig udvælgelse fra cpr-registret.
Internetbrugere er defineret her som de, der har svaret ja til at bruge internet i de seneste tre måneder, i det seneste år eller for mere end et år siden.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation


Tabeller fra Statistikbanken

Oversigt i Statistikbanken

Vis flere » « Minimer

Publikationer

Digital adfærd

Anden information

Seneste nyt om Digital adfærd og kulturvaner