69 pct. af dagens biler kører stadig i 2030
Motorparken (tillæg) bestanden af personbiler 1. januar 2023
I begyndelsen af 2023 kørte der 2,8 mio. personbiler på de danske veje. 1,95 mio. af disse, svarende til 69 pct., vil stadig køre på de danske veje i 2030, hvis det nuværende mønster for den aldersbetingede afgang fra bilbestanden fortsætter. Selv i 2049 vil der være flere end 218.000 af dagens biler tilbage.
Få nye biler i 2022 gav lille tilvækst i bestanden
Restbestanden i 2030 af de nuværende biler er større end i den tilsvarende beregning sidste år, men der indgår også ét års ekstra nye biler i beregningerne. Udgangspunktet er den aktuelle bestand på 2,8 mio. biler, som er 13.500 større end for et år siden. Udviklingen det seneste år er en kombination af de nye biler i 2022 - ca. 149.000 stk. - og en afgang på ca. 136.000 i 2022. Afgangen i 2022 har været lidt større end sidste års forventninger, mens der kun kom tre fjerdele af det forventede antal nye biler til. Samlet set er bestanden derfor kun vokset med 0,5 pct. i løbet af 2022.
Den aldersbetingede afgang i 2022 - dvs. hvor stor en del af en årgang, der er forsvundet fra 2021 til 2022 - ligger med 4,6 pct. af bestanden pr. 1. januar 2022 på niveau med 2020 0g 2021, men noget under årene forud. Den mindre afgang de seneste år og det faldende køb af nye biler har sandsynligvis sin rod i de usikkerheder, COVID-19, krigen i Ukraine og afgiftsændringer har dannet for købernes investeringsplaner. Det afspejler sig også i nedgangen i forbrugertillidsindikatoren for planer om køb af ny bil siden slutningen af 2021, se tabel i Statistikbanken: www.statistikbanken.dk/forv2. I det lys kan mange have overvejet at vente på bedre tider og beholde den gamle bil lidt endnu.
Mindre afgang giver større restandele af den oprindelige tilgang
En mindre aldersbetinget afgang bevirker, at restandelen af en given aldersgruppe i bestanden bliver større. I figuren neden for ses det fx, at der relativt set er væsentligt flere 10-årige biler tilbage i 2023-bestanden (den orange kurve), end der var 10-årige i 2022-bestanden (den grønne kurve). I et lidt længere perspektiv er det aktuelle billede dog anderledes end i 2013 (den blå kurve), hvor restandelene var større for stort set samtlige årgange.
Det er også bemærkelsesværdigt, at der i de nyeste bestande er betydeligt færre tilbage af de yngre biler, end der var i bestanden for ti år siden. Det kan bl.a. tilskrives den kraftigt stigende andel af leasingbiler, som registreres på kortere leasingkontrakter på fx tre år og derefter for en dels vedkommende eksporteres, mens andre (uregistreret) afventer videresalg på det danske marked.
Højere gennemsnitsalder og længere middellevetid
En anden effekt af, at der er forsvundet relativt få af de ældre biler i 2022, er, at bestandens gennemsnitsalder er steget fra 9,0 år for et år siden til 9,4 år pr. 1. januar 2023.
Den høje aldersbetingede afgang for de nye biler registreret i 2022 har medført, at middellevetiden - den forventede levetid - for en 0-årig bil fra 2022 er faldet til 15,3 år mod 16,4 år for de 0-årige i 2021 og 16,0 år for de 0-årige i 2020.
Personbilers gennemsnitsalder og middellevetid. 1. januar
|
2005 |
2007 |
2009 |
2011 |
2013 |
2015 |
2017 |
2019 |
2021 |
2023 |
|
antal år |
|||||||||
Gnsn. alder |
9,2 |
9,1 |
9,1 |
9,4 |
9,3 |
9,1 |
8,9 |
8,8 |
8,9 |
9,4 |
Middellevetid |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
for 0-årige1 |
16,6 |
17,1 |
15,9 |
16,9 |
16,1 |
16,0 |
15,1 |
15,1 |
16,0 |
15,3 |
Kilde: www.statistikbanken.dk/bil8 |
Fra bestand 1. januar til bestand år+1
|
2012-2013 |
2022-2023 |
2026-2027 estimeret |
||||||
|
|
Afgang |
Forde- |
|
Afgang |
Forde- |
|
Afgang |
Forde- |
|
stk. |
pct. |
stk. |
pct. |
stk. |
pct. |
|||
Bestand 1. januar |
2197831 |
|
|
2787553 |
|
|
2917732 |
|
|
Nyregistreringer |
169851 |
|
|
149288 |
|
|
176 4241 |
|
|
Afgang |
-134072 |
-5,72 |
100 |
-135765 |
-4,62 |
100 |
-163110 |
-5,62 |
100 |
0-4 årige |
-9676 |
-1,3 |
7,2 |
-26353 |
-3,0 |
19,4 |
-27315 |
-3,5 |
16,7 |
5-9 årige |
-8534 |
-1,3 |
6,4 |
-12887 |
-1,4 |
9,5 |
-12183 |
-1,4 |
7,5 |
10-14 årige |
-28629 |
-5,6 |
21,4 |
-27038 |
-4,6 |
19,9 |
-38966 |
-5,1 |
23,9 |
15-19 årige |
-62349 |
-17,9 |
46,5 |
-43780 |
-12,9 |
32,2 |
-50502 |
-15,6 |
31,0 |
20 årige + |
-24884 |
-18,9 |
18,6 |
-25707 |
-14,2 |
18,9 |
-34144 |
-17,7 |
20,9 |
Tilgang netto |
35779 |
1,63 |
|
13523 |
0,53 |
|
13314 |
0,53 |
|
Bestand |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. januar år+1 |
2233610 |
|
|
2801076 |
|
|
2931046 |
|
|
1Vægtet gennemsnit for 2022-2026. |
Nyt fra Danmarks Statistik
27. marts 2023 - Nr. 105
Hent som PDF
Næste udgivelse: 26. marts 2024
Kontakt
- Karina Moric, tlf. 39 17 30 32
- Søren Dalbro, tlf. 39 17 34 16