Fiskeriets driftsresultat steg i 2020
Regnskabsstatistik for fiskeri 2020
Det samlede driftsresultat for erhvervsfiskeriet steg fra 2019 til 2020 med 97 mio. kr. til 862 mio. kr. - en stigning på 13 pct. Stigningen kom af, at den landede mængde fisk steg med 16 pct. Lavere priser gjorde dog, at det samlede bruttoudbytte kun steg med 6 pct. Samtidig var driftsomkostningerne 4 pct. højere. Driftsresultatet for fartøjer over 40 meter - 28 stk. over 40 meter - blev i 2020 på 685 mio. kr., hvilket var 32 pct. mere end i 2019. De 28 fartøjer over 40 meter stod for 79 pct. af det samlede driftsresultat.
Kilde: www.statistikbanken.dk/firegn1Fartøjer over 40 meter stod for 55 pct. af fiskeriets bruttoudbytte
Bruttoudbyttet for alle 485 fartøjer blev på 3,5 mia. kr. Fartøjer over 40 meter stod med 1,9 mia. kr. for 55 pct. af bruttoudbyttet. Mere end halvdelen af bruttoudbyttet kom således fra 28 fartøjer. Fartøjer mellem 24 og 40 meter havde en andel af bruttoudbyttet på 17 pct. Fartøjer mellem 18 og 24 meter samt dem mellem 15 og 18 meter havde en andel på 9 pct. hver. De resterende 10 pct. af bruttoudbyttet kom fra fartøjer under 15 meter og fra fartøjer, der fiskede efter hesterejer og muslinger, som tilsammen udgjorde 284 fartøjer.
Omkostninger til brændstof faldt
De samlede omkostninger til brændstof løb op i 282 mio. kr. i 2020 svarende til et fald på 27 pct. i forhold til 2019. Det samlede forbrug af brændstof blev beregnet til 105 mio. liter i 2020, hvilket var en stigning på 5 pct. Set pr. fartøj svarede det til en omkostning til brændstof på 582.000 kr. i 2020, hvilket var 25 pct. mindre end i 2019. Det beregnede forbrug af brændstof pr. fartøj steg med 7 pct. til 217.000 liter. Antallet af dage, hvor hvert fartøj var på havet (havdage), faldt i samme periode fra 136 til 128. Brændstofforbruget pr. ton landet fisk faldt med 9 pct. til 144 liter pr. ton landet fisk.
Øvrige omkostninger
Summen af driftsomkostninger (eksklusive brændstof) steg med 202 mio. kr. fra 2019 til 2020 svarende til 10 pct. Stigningen pr. fartøj var på 497.000 kr. svarende til 13 pct. Det fordelte sig således, at omkostninger til lønninger steg med 2 pct. og afskrivninger steg med 24 pct. Landingsomkostninger mv. faldt med 5 pct. Finansieringsomkostningerne steg med 10 pct.
Regnskabsresultater for fiskeri fordelt på fartøjslængdegrupper
|
Alle fartøjer |
Fartøjslængdegrupper 2020 |
||||||
|
2019 |
2020 |
Under |
12,0 |
15,0 |
18,0 |
24,0 |
40,0 m |
|
antal |
|||||||
Fartøjer i populationen |
495 |
485 |
160 |
63 |
83 |
51 |
39 |
28 |
Fartøjer i stikprøven |
238 |
222 |
43 |
26 |
47 |
34 |
30 |
22 |
|
pr. fartøj |
|||||||
Indsats af |
|
|
|
|
|
|
|
|
produktionsfaktorer |
|
|
|
|
|
|
|
|
Fiskeriaktiver, primo, 1.000 kr. |
38976 |
41824 |
5641 |
14867 |
23827 |
56426 |
104564 |
328485 |
Samlet bruttotonnage |
134 |
135 |
8 |
24 |
55 |
129 |
322 |
1277 |
Forbrug af brændstof, 1.000 l |
202 |
217 |
19 |
47 |
101 |
185 |
683 |
1828 |
Antal havdage for fartøjer |
136 |
128 |
90 |
111 |
141 |
181 |
253 |
180 |
Arbejdsindsats, dage i alt |
414 |
416 |
139 |
228 |
438 |
689 |
1125 |
1323 |
|
1.000 kr. pr. fartøj |
|||||||
Resultatopgørelse |
|
|
|
|
|
|
|
|
Bruttoudbytte |
6576 |
7142 |
843 |
1609 |
3720 |
6277 |
15147 |
67993 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Driftsomkostninger |
4688 |
4987 |
641 |
1280 |
2859 |
5395 |
12642 |
40247 |
Brændstof |
781 |
582 |
58 |
139 |
298 |
535 |
1787 |
4707 |
Køb af årskvote, is, foder m.m. |
368 |
493 |
34 |
48 |
145 |
417 |
1360 |
5065 |
Landingsomkostninger m.m. |
329 |
312 |
91 |
185 |
234 |
513 |
990 |
1352 |
Vedligeholdelse |
680 |
778 |
164 |
274 |
513 |
874 |
1638 |
5621 |
Administration, forsikring m.m. |
392 |
432 |
139 |
201 |
335 |
490 |
825 |
2542 |
Afskrivninger |
928 |
1154 |
98 |
155 |
415 |
976 |
2518 |
11928 |
Lønudgift, ekskl. løn til ejere |
1211 |
1236 |
56 |
277 |
918 |
1590 |
3524 |
9031 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Resultat af primær drift |
1888 |
2155 |
202 |
329 |
862 |
882 |
2505 |
27746 |
Finansieringsomkostninger |
343 |
377 |
14 |
67 |
111 |
517 |
1168 |
3278 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Driftsresultat |
1546 |
1778 |
188 |
262 |
750 |
365 |
1337 |
24468 |
|
pct. |
|||||||
Nøgletal |
|
|
|
|
|
|
|
|
Overskudsgrad |
21,2 |
22,7 |
-21,5 |
-5,2 |
10,6 |
2,6 |
11,6 |
38,2 |
Afkastningsgrad |
3,6 |
3,9 |
-3,2 |
-0,6 |
1,7 |
0,3 |
1,7 |
7,9 |
Soliditetsgrad |
43,3 |
42,0 |
48,4 |
45,3 |
50,9 |
46,5 |
48,0 |
36,2 |
Anm. 1: Udover de viste fartøjslængdegrupper findes også muslinge- og hesterejefartøjer. |
Nyt fra Danmarks Statistik
28. marts 2022 - Nr. 105
Hent som PDF
Næste udgivelse: 19. januar 2023
Kontakt
- Jeppe Strandgaard Herring, tlf. 39 17 33 25
Kilder og metode
Statistikken omfatter dansk erhvervsfiskeri. Enheden i statistikken er et fartøj. I denne sammenhæng er et fartøj defineret som en regnskabsenhed. En regnskabsenhed består som hovedregel af et fartøj med selvstændigt regnskab. En regnskabsenhed kan i visse tilfælde indeholde flere fartøjer - eksempelvis hjælpefartøjer eller fartøjer, som hver for sig ellers ikke ville indgå i populationen. Populationen omfatter de enheder, som har en driftsmæssig aktiv periode på mindst seks måneder samt en årsomsætning over tærskelniveauet på 270.000 kr. Læs mere om kilder og metoder i statistikdokumentationen.