61 pct. af dagens biler kører stadig i 2030
Motorparken (tillæg) bestanden af personbiler 1. januar 2021
I begyndelsen af 2021 kørte der 2,72 mio. personbiler på de danske veje. 1,65 mio. af disse, svarende til 61 pct., vil stadig køre på de danske veje i 2030, hvis det nuværende mønster for den aldersbetingede afgang fra bilbestanden fortsætter, og selv i 2047 vil der være flere end 165.000 tilbage. Se mere om forudsætninger og metode i Nyt fra Damarks Statistik 2018:385.
Der blev holdt på bilerne i 2020
Grunden til, at restbestanden i 2030 er væsentligt større end i den tilsvarende beregning sidste år, er ikke bare, at der er kommet et års ekstra nye biler til i 2020, men også, at der i 2020 er forsvundet væsentligt færre biler af de tidligere årgange, end det blev forventet i sidste års beregninger.
Den væsentligt mindre aldersbetingede afgang i 2020 - dvs. hvor stor en del af en årgang, der er forsvundet fra 2019 til 2020 - har sandsynligvis sin rod i de usikkerheder, COVID-19 og afgiftsændringer har dannet for købernes investeringsplaner. I det lys kan mange have overvejet at vente på bedre tider og beholde den gamle bil lidt endnu.
Mindre afgang giver større restandele af den oprindelige tilgang
Resultatet af den mindre aldersbetingede afgang er, at restandelen af en given aldersgruppe i bestanden er større end, hvis afgangen havde været høj. I figuren neden for ses det fx, at der relativt set er væsentligt flere 8-årige biler tilbage i 2021-bestanden (den orange kurve) end der var 8-årige i 2020-bestanden (den grønne kurve). I et lidt længere perspektiv er det aktuelle billede dog anderledes end i 2011 (den blå kurve), hvor restandelene var større for stort set samtlige årgange.
Det er også bemærkelsesværdigt, at der i de nyeste bestande er betydeligt færre tilbage af de yngre biler, end der var i bestanden for ti år siden. Det kan bl.a. tilskrives den kraftigt stigende andel af leasingbiler, som registreres på kortere leasingkontrakter på fx tre år og derefter for en dels vedkommende eksporteres, mens andre (uregistreret) afventer videresalg på det danske marked.
Højere gennemsnitsalder og længere middellevetid
En anden effekt af, at der er forsvundet relativt færre af de ældre biler i 2020, er, at bestandens gennemsnitsalder er steget fra 8,8 år for et år siden til 8,9 år i dag. Samtidig har den lavere aldersbetingede afgang medført, at middellevetiden - den forventede levetid - for en 0-årig bil fra 2020 er steget til 16,0 år mod omkring 15 år de foregående år.
Personbilers gennemsnitsalder og middellevetid. 1. januar
|
2003 |
2005 |
2007 |
2009 |
2011 |
2013 |
2015 |
2017 |
2019 |
2021 |
|
antal år |
|||||||||
Gnsn. alder |
8,8 |
9,2 |
9,1 |
9,1 |
9,4 |
9,3 |
9,1 |
8,9 |
8,8 |
8,9 |
Middellevetid |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
for 0-årige |
16,4 |
16,6 |
17,1 |
15,9 |
16,9 |
16,1 |
16,0 |
15,1 |
15,1 |
16,0 |
Kilde: www.statistikbanken.dk/bil8 |
Fra bestand 1. januar til bestand år+1
|
2010 |
2020 |
2025 estimeret |
||||||
|
|
Afgang |
Forde- |
|
Afgang |
Forde- |
|
Afgang |
Forde- |
|
stk. |
pct. |
stk. |
pct. |
stk. |
pct. |
|||
Bestand 1. januar |
2120322 |
|
|
2651726 |
|
|
3027903 |
|
|
Nyregistreringer |
153614 |
|
|
199002 |
|
|
212 1661 |
|
|
Afgang |
-110260 |
-4,82 |
100 |
-127061 |
-4,52 |
100 |
-148267 |
-4,62 |
100 |
0-4 årige |
-6138 |
-0,92 |
5,6 |
-18196 |
-1,82 |
14,3 |
-18843 |
-1,92 |
12,7 |
5-9 årige |
-4105 |
-0,8 |
3,7 |
-8484 |
-1,0 |
6,7 |
-11128 |
-1,1 |
7,5 |
10-14 årige |
-29145 |
-4,9 |
26,4 |
-30026 |
-5,5 |
23,6 |
-39035 |
-5,3 |
26,3 |
15-19 årige |
-46377 |
-14,4 |
42,1 |
-42249 |
-14,4 |
33,3 |
-50557 |
-14,8 |
34,1 |
20 årige + |
-24495 |
-18,6 |
22,2 |
-28106 |
-15,9 |
22,1 |
-28705 |
-14,4 |
19,4 |
Tilgang netto |
43354 |
2,03 |
|
71941 |
2,73 |
|
63898 |
2,13 |
|
Bestand |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. januar år+1 |
2163676 |
|
|
2723667 |
|
|
3091801 |
|
|
1 Vægtet gennemsnit for 2020-2024. |
Nyt fra Danmarks Statistik
26. marts 2021 - Nr. 110
Hent som PDF
Næste udgivelse: 25. marts 2022
Kontakt
- Karina Moric, tlf. 24 78 42 12
- Gustav Zachariassen, tlf. 20 27 98 75