Over halvdelen af de 16-74 årige streamer
It-anvendelse i befolkningen 2018
Andelen af befolkningen, der streamer musik eller film mv. vokser fortsat. Næsten fire ud af fem streamer via deletjenester som Youtube, tre ud af fem ser catch-up tv fra tv-stationer og 54 pct. bruger video on demand (VoD), dvs. streamer film og serier fra globale kommercielle streamingtjenester fx Netflix og HBO. Nye tal om befolkningens brug af internet bekræfter således tendensen tegnet i Nyt fra Danmarks statistik 2018:210, Musik 2017, nemlig at vi streamer som aldrig før.
97 pct. af unge streamer fra deletjenester
Kvinder streamer mindre end mænd, især når det gælder musik, hvor andelen er 72 pct. blandt mændene og 63 pct. blandt kvinderne. Der er også en tydelig sammenhæng mellem alder og streaming, idet brug af streamingstjenester falder kraftigt med alderen. Forskellen er størst i udbredelsen af streaming fra kommercielle udbydere (fx HBO og Netflix) med 85 pct. blandt de 16-24 årige mod 12 pct. blandt de 65-74-årige. Streaming fra tv-stationer (fx dr.dk, TV2 Play) og deletjenester falder også med alderen, dog mindre markant end streaming fra kommercielle udbydere.
Andelen af digitale borgere nærmer sig 100 pct.
Kun to pct. af danskerne angiver, at de aldrig er på nettet i 2018. Til sammenligning var andelen 12 pct. for ti år siden. Otte ud at ti danskere er på nettet flere gange dagligt og yderligere 12 pct. anvender internet dagligt eller næsten dagligt. Internetbrug er blevet en del af hverdagen selv i den øverste aldersgruppe mellem 65-74 år, hvor tre ud af fire er på nettet mindst dagligt eller næsten dagligt.
Fire ud af fem har en profil på sociale medier
Mere traditionelle internetaktiviteter fx kommunikation via e-mail, er fortsat udbredte, idet 94 pct. af danskerne sender e-mails i 2018. Informationssøgning på offentlige myndigheders hjemmesider (90 pct.), netbank (89 pct.) og informationssøgning om varer og tjenester (88 pct.) er de mest populære internetaktiviteter i undersøgelsen. 84 pct. af befolkningen klikker sig til varer og tjenester i onlinebutikkerne, fire ud af fem har en profil på sociale medier og 61 pct. gemmer filer mv. i skyen.
Udvalgte indikatorer om danskernes it-vaner. 2018
|
Alle |
|
Mænd |
Kvinder |
|
16-24 |
25-34 |
35-44 |
45-54 |
55-64 |
65-74 |
|
pct. af befolkningen, 16-74 år |
||||||||||
Har aldrig brugt internet |
2 |
|
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
2 |
2 |
6 |
Internetbrug flere gange dagligt |
80 |
|
80 |
79 |
|
95 |
89 |
91 |
81 |
70 |
51 |
Internetbrug - hver dag eller næsten hver dag |
12 |
|
12 |
12 |
|
4 |
8 |
5 |
12 |
18 |
25 |
Internetbrug via mobiltelefon |
88 |
|
88 |
89 |
|
98 |
95 |
96 |
92 |
83 |
65 |
Musik - streaming/webradio |
68 |
|
72 |
63 |
|
97 |
85 |
83 |
65 |
47 |
27 |
Streaming - tv-stationer |
58 |
|
60 |
56 |
|
74 |
71 |
69 |
55 |
46 |
29 |
Streaming - kommercielle udbydere |
54 |
|
57 |
52 |
|
85 |
76 |
67 |
53 |
30 |
12 |
Streaming - deletjenester |
79 |
|
82 |
77 |
|
97 |
92 |
88 |
80 |
69 |
45 |
Sociale medier |
79 |
|
76 |
81 |
|
97 |
91 |
89 |
80 |
67 |
46 |
Informationssøgning om varer mv. |
88 |
|
88 |
88 |
|
93 |
93 |
92 |
90 |
86 |
72 |
Informationssøgning off. hjemmesider |
90 |
|
89 |
90 |
|
90 |
92 |
94 |
90 |
89 |
81 |
Indsendelse af opl. til det offentlige |
73 |
|
74 |
72 |
|
69 |
80 |
81 |
75 |
69 |
61 |
Netbank |
89 |
|
89 |
90 |
|
84 |
94 |
94 |
91 |
89 |
83 |
e-handel, salg af varer mv. |
30 |
|
31 |
28 |
|
25 |
36 |
43 |
35 |
20 |
16 |
e-handel, køb af varer mv. |
84 |
|
84 |
85 |
|
92 |
89 |
93 |
86 |
80 |
65 |
Har aldrig e-handlet |
8 |
|
8 |
7 |
|
2 |
4 |
3 |
6 |
11 |
20 |
Tidsreservation for lægeaftale |
41 |
|
38 |
45 |
|
35 |
45 |
40 |
44 |
43 |
38 |
94 |
|
93 |
94 |
|
95 |
98 |
96 |
95 |
93 |
84 |
|
Cloud tjenester til at gemme filer mv. |
61 |
|
61 |
60 |
|
77 |
70 |
62 |
59 |
52 |
45 |
Anmærkning: Referenceperioden for de viste aktiviteter er de seneste tre måneder undtagen internetkøb, der refererer til de seneste 12 måneder. |
Nyt fra Danmarks Statistik
20. juni 2018 - Nr. 245
Hent som PDF
Næste udgivelse: 13. august 2019
Kontakt
- Agnes Tassy, tlf. 39 17 31 44
Kilder og metode
Undersøgelsen er baseret på resultaterne fra ca. 4.100 gennemførte interview i marts-maj i året, blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkning i alderen 16-74 år. Stikprøven er dannet ved simpel tilfældig udvælgelse fra cpr-registret.
Internetbrugere er defineret her som de, der har svaret ja til at bruge internet i de seneste tre måneder, i det seneste år eller for mere end et år siden.
Statistikdokumentation
Tabeller fra Statistikbanken
-
Forbrug af motionsapps (kvartal)
tjenester og alder og køn
2018K3-2021K4 - Pct. -
Forbrug af digitale spil (kvartal)
adgang og alder og køn
2018K3-2021K4 - Pct. -
Forbrug af digitale spil (kvartal)
enhed og alder og køn
2018K3-2021K4 - Pct. -
Forbrug af motionsapps (år)
tjenester, køn og alder
2018-2020 - Pct. -
Forbrug af digitale spil (år)
adgang, køn og alder
2018-2020 - Pct. -
Forbrug af digitale spil (år)
enheder, køn og alder
2018-2020 - Pct. -
Bredbåndsabonnementer
bredbåndstype
2000H2-2020H2 - Antal -
Aktive internetabonnementer
antal og andel og privat og erhverv
2002H2-2020H2 - Antal -
Seneste anvendelse af internet - procent af befolkningen (16-74 år)
type og seneste anvendelse
2008-2021 - Pct. -
Køb via internet - procent af befolkningen (16-74 år)
type og seneste køb
2008-2021 - Pct. -
Internetkøb inden for sidste år
type og produkt - pct af af dem der har e-handlet inden for sidste år
2008-2021 - Pct. -
Brug af internet til private formål - procent af befolkningen (16-74 år)
type og formål
2008-2021 - Pct. -
Befolkningens internetkøb fordelt på internetforhandlere
type og forhandlere - procent af dem (16-74 år), der har e-handlet inden for seneste år
2008-2021 - Pct. -
Familiernes adgang til pc og internet i hjemmet
type, region, indkomst, antal børn (pct af familier)
2008-2021 - Pct. -
Anvendelse af streamingtjenester - procent af befolkningen (16-89 år)
type og formål
2014-2020 - Pct. -
Brug af cloud computing - procent af befolkningen (16-74 år)
type
2014-2020 - Pct. -
Forbrug af internet til læring (kvartal)
aktivitet og alder og køn
2018K3-2020K1 - Pct. -
Forbrug af internet til læring (år)
aktivitet, køn og alder
2018-2018 - Pct. -
Forbrug af digitale spil (særmodul)
forbrug og alder og køn
2019K2-2019K2 - Pct. -
Problemer med it-sikkerhed inden for det seneste år - pct. af internetbrugere (16-74 år)
type og aktivitet
2019-2019 - Pct.
Publikationer
Digital adfærd
- Deleøkonomi - hvordan kan den defineres og måles?
26. januar 2018
- ICT usage in households and by individuals - EU benchmark
1. juni 2017
- It-anvendelse i befolkningen
11. marts 2022