Detailsalget steg
Detailomsætningsindeks juni 2015
Ændret 06. november 2017 kl. 09:23Oplysningerne om detailomsætningsindekset er revideret som følge af, at en større virksomhed, der indberetter til statistikken, har ændret sine tal tilbage fra januar 2015 til september 2017. Datamaterialet er derfor blevet rettet, og desuden er enkelte øvrige indberetninger, som er indkommet for sent, medtaget i den reviderede opgørelse. Tallene i denne offentliggørelse er derfor ikke længere aktuelle. Revisionerne har betydet beskedne ændringerne i pct. fra måned til måned, og at niveauet samlet set er en anelse højere end tidligere offentliggjorte tal. De reviderede tal inden for alle varegrupper kan ses på DETA11 og DETA21 i Statistikbanken.
Fra maj til juni steg detailsalget med 0,6 pct. Efter et stort fald i maj er detailsalget steget igen i juni. Stigningen i detailsalget er især sket i varegruppen beklædning mv., der er steget med 6,4 pct. efter et fald på 7,2 pct. i måneden før. Tallene er korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage.
Køb af sommertøj udskudt fra maj til juni
Juni måneds stigning i detailhandelen blev båret af en stigning i salget af beklædning mv. på 6,4 pct. i forhold til maj. Dette skal ses i lyset af, at beklædning mv. i maj oplevede et fald på 7,2 pct. i forhold til måneden før. Dette kan skyldes, at det dårlige vejr i maj har fået folk til at udskyde købet af sommertøj i forhold til det, som er normalt for maj måned. Ser man på salget af beklædning mv. i hele andet kvartal 2015, er det faldet med 0,2 pct. i forhold til kvartalet før.
Salget af andre forbrugsvarer steg med 0,1 pct. i juni, men markant nedgang i både maj og april gør, at denne varegruppe er faldet med 1,8 pct. i andet kvartal i forhold til første kvartal. Salget af fødevarer og andre dagligvarer faldt med 0,2 pct. i juni, hvilket er tredje måned i træk, hvor der ses et fald. Dette giver et samlet fald på 0,5 pct. for andet kvartal i forhold til det foregående.
Stigning hos fiskeforretninger og blomsterforretninger i maj
Salget hos fiskeforretninger var 20 pct. højere i maj end i samme måned sidste år, mens blomsterforretninger, planteforhandlere og havecentre havde et salg, som var 13 pct. højere end samme måned sidste år. Desuden fortsætter den uafbrudte fremgang for branchen detailhandel fra postordreforretninger, der hovedsageligt består af internetbutikker. De havde en omsætning, der var 10 pct. højere end samme måned sidste år.
Revisioner af foregående måneder
Detailsalget faldt med 0,5 pct. i april og 1,3 pct. i maj. Udviklingen er i begge måneder nedjusteret med 0,1 procentpoint i forhold til seneste udgivelse. Tallene for maj og juni i denne offentliggørelse er foreløbige.
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving
|
2014 |
2015 |
|
Jan. |
Apr. |
||||||
|
Nov. |
Dec. |
Jan. |
Feb. |
Mar. |
Apr. |
Maj* |
Jun.* |
|
2015 |
2015 |
|
indeks 2010 = 100 |
||||||||||
Detailhandel i alt |
96,7 |
96,1 |
96,3 |
96,1 |
96,3 |
95,8 |
94,6 |
95,2 |
|
96,2 |
95,2 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
95,3 |
95,2 |
95,2 |
95,6 |
95,7 |
95,4 |
95,0 |
94,8 |
|
95,5 |
95,1 |
Beklædning mv. |
92,3 |
90,3 |
89,7 |
89,5 |
91,2 |
92,5 |
85,9 |
91,4 |
|
90,1 |
89,9 |
Andre forbrugsvarer |
99,2 |
98,3 |
98,9 |
98,1 |
98,2 |
97,0 |
96,3 |
96,4 |
|
98,4 |
96,6 |
|
procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder |
||||||||||
Detailhandel i alt |
0,9 |
-0,7 |
0,2 |
-0,2 |
0,2 |
-0,5 |
-1,3 |
0,6 |
|
0,0 |
-1,1 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
0,0 |
-0,1 |
0,0 |
0,5 |
0,1 |
-0,3 |
-0,4 |
-0,2 |
|
0,2 |
-0,5 |
Beklædning mv. |
3,5 |
-2,1 |
-0,7 |
-0,2 |
2,0 |
1,4 |
-7,2 |
6,4 |
|
-0,5 |
-0,2 |
Andre forbrugsvarer |
1,1 |
-0,9 |
0,6 |
-0,8 |
0,0 |
-1,1 |
-0,7 |
0,1 |
|
-0,1 |
-1,8 |
* Foreløbige tal. |
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling
|
2014 |
2015 |
|
Apr. |
Apr. |
||||||
|
Mar. |
Apr. |
Maj |
Jun. |
Mar. |
Apr. |
Maj* |
Jun.* |
|
2014 |
2015 |
|
indeks 2010 = 100 |
||||||||||
Detailhandel i alt |
91,8 |
95,3 |
101,0 |
94,8 |
94,3 |
95,8 |
97,2 |
96,3 |
|
97,0 |
96,4 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
94,2 |
96,3 |
101,7 |
97,2 |
96,1 |
94,9 |
99,6 |
96,6 |
|
98,4 |
97,0 |
Beklædning mv. |
76,8 |
88,3 |
101,0 |
89,3 |
78,0 |
95,3 |
87,2 |
96,0 |
|
92,9 |
92,8 |
Andre forbrugsvarer |
92,9 |
95,8 |
100,3 |
93,7 |
96,2 |
96,9 |
97,1 |
96,0 |
|
96,6 |
96,6 |
|
procentvis ændring i forhold til samme måned / tre måneder året før |
||||||||||
Detailhandel i alt |
-0,3 |
2,6 |
2,3 |
-0,7 |
2,7 |
0,6 |
-3,8 |
1,5 |
|
1,4 |
-0,6 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
-3,4 |
5,6 |
3,6 |
0,7 |
2,0 |
-1,5 |
-2,0 |
-0,6 |
|
3,2 |
-1,4 |
Beklædning mv. |
-3,3 |
-2,3 |
4,6 |
-9,3 |
1,5 |
7,9 |
-13,6 |
7,5 |
|
-2,4 |
0,0 |
Andre forbrugsvarer |
3,6 |
0,9 |
0,4 |
-0,1 |
3,6 |
1,1 |
-3,2 |
2,4 |
|
0,4 |
0,0 |
* Foreløbige tal. |
Nyt fra Danmarks Statistik
29. juli 2015 - Nr. 367
Hent som PDF
Næste udgivelse: 20. august 2015
Kontakt
- Kari Anne Janisse, tlf. 40 43 38 12
- Kim Larsen, tlf. 81 75 12 42
Kilder og metode
Detailsalget er et mængdeindeks korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Varegruppernes vægt i indekset var i 2021: fødevarer og andre dagligvarer 43,4 pct., beklædning mv. 6,8 pct., andre forbrugsvarer 49,8 pct. Stikprøve, beregningsmetoder m.m. er beskrevet i statistikdokumentationen om detailomsætningsindeks. Se også emnesiden Detailomsætningsindeks.