Lille fald i detailsalget i februar
Detailomsætningsindeks februar 2015
Ændret 06. november 2017 kl. 09:26Oplysningerne om detailomsætningsindekset er revideret som følge af, at en større virksomhed, der indberetter til statistikken, har ændret sine tal tilbage fra januar 2015 til september 2017. Datamaterialet er derfor blevet rettet, og desuden er enkelte øvrige indberetninger, som er indkommet for sent, medtaget i den reviderede opgørelse. Tallene i denne offentliggørelse er derfor ikke længere aktuelle. Revisionerne har betydet beskedne ændringerne i pct. fra måned til måned, og at niveauet samlet set er en anelse højere end tidligere offentliggjorte tal. De reviderede tal inden for alle varegrupper kan ses på DETA11 og DETA21 i Statistikbanken.
Fra januar til februar faldt detailsalget 0,2 pct. Detailsalget i perioden december 2014 til februar 2015 var 0,3 pct. højere end i perioden september-november 2014. Faldet i februar skyldes tilbagegang i salget af andre forbrugsvarer, som faldt 0,8 pct. Salget af beklædning mv. faldt 0,1 pct., mens der var fremgang i salget af fødevarer og andre dagligvarer, som steg 0,3 pct. Tallene er korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage.
Større salg end i februar 2014
Korrigeret for prisudvikling, men ikke for sæsonudsving og effekten af handelsdage, var detailsalget i februar 0,8 pct. højere end i samme måned sidste år. Det er især fødevarer og andre dagligvarer der trækker op, salget af denne varegruppe var 1,3 pct. højere end i februar 2014.
Fremgang for smykkeforretninger og tilbagegang for babyudstyr i januar
Salget i branchen detailhandel med ure, smykker og guld- og sølvvarer var i januar 14 pct. højere end i samme måned året før. Derimod havde branchen babyudstyrs- og børnetøjsforretninger et salg der var 14 pct. lavere end i samme måned året før. Samtidig fortsatte den uafbrudte fremgang for branchen detailhandel fra postordreforretninger, der hovedsagligt består af internetbutikker. De havde i januar en omsætning, der var 4 pct. højere end i samme måned året før. Branchetallene er ikke korrigeret for sæsonudsving, effekten af handelsdage eller prisudvikling.
Indgår internethandel i tallene?
Detailomsætningsindekset er baseret på omsætningstal indberettet af danske detailvirksomheder. Heri indgår også danske internetbutikker. Den internethandel der ikke indgår i tallene, er altså internethandel, der ikke er foretaget i danske detailvirksomheder, fx danskeres køb hos udenlandske internetbutikker og internethandel direkte hos produktions- eller engrosvirksomheder. Køb af tjenester som fx rejser og mobiltelefoni indgår slet ikke i detailomsætningsindekset, og det er områder, hvor internethandlen udgør en stor del af omsætningen.
Revisioner af foregående måneder
Detailsalget faldt 0,5 pct. i december og steg 0,1 pct. i januar. Udviklingen i december er uændret i forhold til seneste udgivelse, mens udviklingen i januar er nedjusteret 0,1 procentpoint. Tallene for januar og februar i denne offentliggørelse er foreløbige.
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving
|
2014 |
2015 |
|
Sept. 2014 |
Dec. 2014 |
||||||
|
Juli |
Aug. |
Sept. |
Okt. |
Nov. |
Dec. |
Jan.* |
Feb.* |
|
|
|
|
indeks 2010 = 100 |
||||||||||
Detailhandel i alt |
95,1 |
95,6 |
95,2 |
95,9 |
96,7 |
96,2 |
96,3 |
96,1 |
|
95,9 |
96,2 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
95,6 |
95,4 |
95,3 |
95,3 |
95,3 |
95,2 |
95,1 |
95,4 |
|
95,3 |
95,3 |
Beklædning mv. |
89,8 |
91,7 |
85,7 |
89,2 |
91,8 |
90,2 |
89,7 |
89,6 |
|
88,9 |
89,8 |
Andre forbrugsvarer |
95,9 |
96,8 |
97,3 |
98,1 |
99,3 |
98,6 |
99,1 |
98,3 |
|
98,2 |
98,7 |
|
procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder |
||||||||||
Detailhandel i alt |
0,0 |
0,5 |
-0,5 |
0,8 |
0,8 |
-0,5 |
0,1 |
-0,2 |
|
0,7 |
0,3 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
-0,3 |
-0,2 |
-0,1 |
0,0 |
0,0 |
-0,1 |
-0,1 |
0,3 |
|
-0,4 |
0,0 |
Beklædning mv. |
0,9 |
2,1 |
-6,5 |
4,1 |
2,9 |
-1,8 |
-0,5 |
-0,1 |
|
-1,4 |
1,0 |
Andre forbrugsvarer |
0,1 |
0,9 |
0,5 |
0,9 |
1,2 |
-0,7 |
0,5 |
-0,8 |
|
2,1 |
0,4 |
* Foreløbige tal. |
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling
|
2013 |
2014 |
2015 |
|
Dec. 2013 |
Dec. 2014 |
|||||
|
Nov. |
Dec. |
Jan. |
Feb. |
Nov. |
Dec. |
Jan.* |
Feb.* |
|
|
|
|
indeks 2010 = 100 |
||||||||||
Detailhandel i alt |
96,9 |
117,1 |
87,7 |
81,3 |
98,0 |
119,8 |
89,9 |
81,9 |
|
95,3 |
97,2 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
97,5 |
106,3 |
88,9 |
83,2 |
95,0 |
108,0 |
88,1 |
84,3 |
|
92,8 |
93,5 |
Beklædning mv. |
87,9 |
126,5 |
84,7 |
67,6 |
88,0 |
130,2 |
87,5 |
66,8 |
|
92,9 |
94,8 |
Andre forbrugsvarer |
98,4 |
125,9 |
87,1 |
82,5 |
103,3 |
129,4 |
92,3 |
83,1 |
|
98,5 |
101,6 |
|
procentvis ændring i forhold til samme måned / tre måneder året før |
||||||||||
Detailhandel i alt |
1,2 |
-0,8 |
0,1 |
1,1 |
1,1 |
2,4 |
2,6 |
0,8 |
|
0,0 |
2,0 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
4,0 |
-0,2 |
3,9 |
0,9 |
-2,6 |
1,6 |
-0,9 |
1,3 |
|
1,4 |
0,7 |
Beklædning mv. |
2,5 |
-6,6 |
-5,8 |
-1,2 |
0,2 |
2,9 |
3,3 |
-1,2 |
|
-5,1 |
2,0 |
Andre forbrugsvarer |
-1,8 |
0,0 |
-2,2 |
1,6 |
5,0 |
2,8 |
6,0 |
0,8 |
|
-0,2 |
3,2 |
* Foreløbige tal. |
Nyt fra Danmarks Statistik
20. marts 2015 - Nr. 134
Hent som PDF
Næste udgivelse: 22. april 2015
Kontakt
- Kari Anne Janisse, tlf. 40 43 38 12
- Kim Larsen, tlf. 81 75 12 42
Kilder og metode
Detailsalget er et mængdeindeks korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Varegruppernes vægt i indekset var i 2021: fødevarer og andre dagligvarer 43,4 pct., beklædning mv. 6,8 pct., andre forbrugsvarer 49,8 pct. Stikprøve, beregningsmetoder m.m. er beskrevet i statistikdokumentationen om detailomsætningsindeks. Se også emnesiden Detailomsætningsindeks.