Detailsalget steg i april
Detailomsætningsindeks april 2025
Det samlede detailsalg steg 0,4 pct. fra marts til april, når der korrigeres for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Den samlede stigning skyldes fremgang i varegruppen andre forbrugsvarer, hvor salget steg 1,3 pct., mens salget af beklædning mv. samt fødevarer og andre dagligvarer faldt hhv. 2,9 pct. og 0,2 pct. I denne offentliggørelse er der fokus på udviklingen i detailhandel via internet.
Fremgang i detailhandel via internet
Salget af andre forbrugsvarer i perioden januar-april 2025 var 5,2 pct. højere end i samme periode sidste år, når der hverken korrigeres for prisudvikling eller sæsonudsving. Branchegruppen detailhandel via internet udgør ca. 15 pct. af salget af andre forbrugsvarer, og i denne gruppe af brancher var detailsalget 6,9 pct. højere i årets første fire måneder sammenlignet med samme periode i 2024.
Detailhandel via internet består af en række detailbrancher, hvor virksomhederne primært sælger via webbutikker, og her var der især fremgang i internethandel med tøj, sko og lædervarer samt elektronik og elektroniske apparater mv., hvor salget var hhv. 11,8 pct. og 9,6 pct. højere i januar-april 2025 end i samme periode året før. Den eneste branche i branchegruppen, der oplevede tilbagegang, var internethandel med bøger, kontorartikler, musik mv. med et fald på 2,4 pct. Branchegruppen detailhandel via internet dækker ikke alt internethandel, idet detailvirksomheder, der primært sælger i fysiske butikker er placeret uden for branchegruppen, også kan have et betydeligt internetsalg.
Revisioner siden seneste offentliggørelse
I seneste offentliggørelse steg det sæsonkorrigerede detailomsætningsindeks med 0,8 pct. fra januar til februar mens det faldt med 0,1 pct. fra februar til marts. Disse samlede tal for den månedlige udvikling er uændrede i denne offentliggørelse.
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving
|
2024 |
2025 |
|
2024-2025 |
|||||
|
Nov. |
Dec. |
Jan. |
Feb. |
Mar.* |
Apr.* |
|
Nov. |
Feb. |
|
indeks, 2021 = 100 |
||||||||
Detailhandel i alt |
95,8 |
96,0 |
96,1 |
96,9 |
96,8 |
97,2 |
|
96,0 |
97,0 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
91,3 |
90,9 |
91,2 |
92,1 |
91,2 |
91,1 |
|
91,1 |
91,5 |
Beklædning mv. |
102,0 |
98,2 |
100,5 |
98,0 |
100,4 |
97,5 |
|
100,2 |
98,6 |
Andre forbrugsvarer |
98,9 |
100,2 |
99,9 |
100,9 |
101,2 |
102,6 |
|
99,7 |
101,6 |
|
procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder |
||||||||
Detailhandel i alt |
0,1 |
0,2 |
0,2 |
0,8 |
-0,1 |
0,4 |
|
0,7 |
1,1 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
0,2 |
-0,5 |
0,3 |
1,1 |
-1,0 |
-0,2 |
|
-0,5 |
0,4 |
Beklædning mv. |
1,4 |
-3,7 |
2,4 |
-2,5 |
2,5 |
-2,9 |
|
0,5 |
-1,6 |
Andre forbrugsvarer |
-0,2 |
1,3 |
-0,3 |
1,0 |
0,3 |
1,3 |
|
1,6 |
1,9 |
Anm.: *Foreløbige tal. |
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling
|
2024 |
2025 |
|
2024 |
2025 |
||||
|
Feb. |
Mar. |
Apr. |
Feb. |
Mar.* |
Apr.* |
|
Feb. |
Feb. |
|
indeks, 2021 = 100 |
||||||||
Detailhandel i alt |
83,1 |
92,5 |
93,2 |
83,0 |
94,0 |
97,8 |
|
89,6 |
91,6 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
83,3 |
94,4 |
87,7 |
81,3 |
91,0 |
91,7 |
|
88,5 |
88,0 |
Beklædning mv. |
77,5 |
83,3 |
94,5 |
75,1 |
86,0 |
94,7 |
|
85,1 |
85,3 |
Andre forbrugsvarer |
83,6 |
92,1 |
97,9 |
85,5 |
97,7 |
103,5 |
|
91,2 |
95,6 |
|
procentvis ændring i forhold til samme måned / tre måneder året før |
||||||||
Detailhandel i alt |
5,4 |
2,8 |
0,6 |
-0,1 |
1,7 |
4,9 |
|
2,8 |
2,2 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
4,0 |
2,8 |
-6,5 |
-2,4 |
-3,5 |
4,5 |
|
-0,1 |
-0,5 |
Beklædning mv. |
1,3 |
1,8 |
-4,5 |
-3,2 |
3,3 |
0,2 |
|
-0,8 |
0,2 |
Andre forbrugsvarer |
7,1 |
3,0 |
7,7 |
2,3 |
6,1 |
5,7 |
|
5,9 |
4,8 |
Anm.: *Foreløbige tal. |
Nyt fra Danmarks Statistik
27. maj 2025 - Nr. 149
Hent som PDF
Næste udgivelse: 27. juni 2025
Kontakt
- Kari Anne Janisse, tlf. 40 43 38 12
- Kim Larsen, tlf. 81 75 12 42
Kilder og metode
Detailsalget er et mængdeindeks korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Varegruppernes vægt i indekset var i 2021: fødevarer og andre dagligvarer 43,4 pct., beklædning mv. 6,8 pct., andre forbrugsvarer 49,8 pct. Stikprøve, beregningsmetoder m.m. er beskrevet i statistikdokumentationen om detailomsætningsindeks. Se også emnesiden Detailomsætningsindeks.