Gå til sidens indhold

De populære musikinstrumenter ligger fast

Musikskoler 2018/2019

Rækkefølgen blandt musikskolernes seks mest populære instrumenter ligger fast år efter år. På førstepladsen siden sæson 2012/2013 ligger klaverspil, mens akustisk guitar, slagtøj og sang indtager de efterfølgende pladser. På en femteplads ligger violin, og på sjettepladsen elguitar. De efterfølgende placeringer i sæson 2018/2019 er besat af saxofon, elbas og tværfløjte. Disse tre instrumenter har siden 2012/2013 også været at finde på top-ti; dog ikke på de samme placeringer i hver sæson. For de seneste sæsoner, dvs. 2017/2018 og 2018/2019 har cello besat tiendepladsen.

Musikskoleelever fordelt på mest populære instrumenter og sæsonKilde: www.statistikbanken.dk/muskol02.

De mest populære fag fylder ni tiendedele af instrumentundervisningen

De ti mest populære instrumentfag i sæson 2018/2019 omfatter tilsammen næsten 90 pct. af musikskoleelevernes samlede instrument- og sangundervisning.

De ti mest populære instrumentfag på musikskolerne. Sæson 2018/2019


 

Placering
i sæson

Elever
 

 

Andel

Instrumentfag

2017/2018

 

 

drenge

piger

 

 

1.000

 

pct.

Alle instrumenter

 

46,2

 

45

55

 

 

 

 

 

 

Top-ti i alt

 

40,9

 

45

55

 

 

 

 

 

 

Klaver

1

13,9

 

32

68

Akustisk guitar

2

8,3

 

58

42

Slagtøj

3

5,0

 

83

17

Sang

4

4,4

 

18

82

Violin

5

3,3

 

26

74

El-guitar

6

1,5

 

84

16

Saxofon

7

1,3

 

59

41

El-bas

8

1,2

 

75

25

Tværfløjte

9

1,0

 

11

89

Cello

10

0,9

 

28

72

Kilde: www.statistikbanken.dk/muskol02.

Klaver er det mest populære instrument - men ikke over alt

Bortset fra i 13 kommuner er klaver det mest populære instrument i landets kommuner. Dog må klaveret se sig overhalet af den akustiske guitar i Dragør, Rødovre, Vallensbæk, Ballerup, Rudersdal, Hillerød, Bornholm, Kerteminde, Fredericia samt Esbjerg og Fanø Kommuner. I Morsø Kommune er det mest populære instrument violin og i Mariagerfjord Kommune kommer sang ind på førstepladsen over instrumentfag.

Sjældne fag - truede orkesterinstrumenter

I den anden ende af skalaen finder vi de truede orkesterinstrumenter, som omfatter althorn mv., bratsch, fagot, kontrabas, obo, trækbasun, tuba og valdhorn. Disse instrumenter søges sjældent direkte af musikskoleeleverne. Det er desuden instrumenter, der mangler danske ansøgere til på konservatorierne og i de professionelle danske orkestre. Tilsammen omfatter disse otte instrumenter godt 1.000 elever. Dette antal har ligget stabilt de seneste sæsoner, og svarer til godt 2 pct. af den samlede instrument- og sangundervisning.

Den typiske elev er en 12-årig pige, der spiller klaver

Musikskolernes elever spænder aldersmæssigt meget bredt, men 80 pct. af instrumenteleverne er i alderen fra 7 til 18 år. Til instrumentundervisningen er der flest 12-årige - 4.500 elever - og 55 pct. af disse er piger. Også for de 12-årige er klaver det mest populære instrument, og i sæsonen 2018/2109 spillede 42 pct. af de 12-årige piger klaver.

Musikskoler tilbyder andet end instrumentundervisning ...

I sæsonen 2018/2019 var der knap 46.200 elever, der modtog instrument- og sangundervisning på musikskolerne i Danmark. Det er et fald på 3 pct. i forhold til sæsonen før. Musikskolerne tilbød også forskolehold med 18.600 registrerede tilmeldinger i sæson 2018/2019 og sammenspilshold (fx kor og orkester) med et elevtal på 26.600 elever. Desuden blev der undervist i en række andre musikfag (fx hørelære) og kreative fag inden for dans, multimedier og billedkunst. Det samlede antal aktivitetselever er 101.100, og dette udgør et fald på 1 pct. i forhold til sæsonen før.

... og ikke kun på musikskolerne

Statistikken afspejler primært elever indskrevet på musikskolernes sang- og instrumentundervisning samt samspils- og forskolehold. Musikskolerne underviser også i institutioner og skoler samt udbyder en række udadvendte informations- og motivationsaktiviteter i fx kulturhuse og på folkebiblioteker. Disse aktiviteter er ikke i særlig høj grad dækket af statistikken. For at forbedre beskrivelsen af disse aktiviteter, er der derfor igangsat et udviklingsarbejde med deltagelse af fx musikskolernes og undervisernes organisationer.

Nyt fra Danmarks Statistik

23. januar 2020 - Nr. 22

Hent som PDF
Næste udgivelse: 20. januar 2021

Kontakt

Kilder og metode

Statistikken er baseret på spørgeskemaer og indberetninger af administrative data fra lan¬dets knap 100 musikskoler, der er kommunale eller modtager kommunalt tilskud. Data for musikskolernes tilskud og udgifter til fx lønninger er indsamlet af Slots- og Kulturstyrelsen. Eleverne er opgjort som såkaldte aktivitets¬elever, dvs. at det er det samlede antal tilmeldinger til undervisningen, der opgøres uden hensyn til, om det sker som ene- eller holdundervisning.
Statistikken afspejler primært elever indskrevet på musikskolernes sang- og instrumentundervisning samt sam¬spils- og forskolehold. Musikskolerne underviser også i institutioner og skoler samt udbyder en række udad¬vendte informations- og motivationsaktiviteter i fx kulturhuse og på folkebiblioteker. Disse aktiviteter er kun i be¬grænset omfang dækket af statistikken. For at forbedre beskrivelsen af disse aktiviteter, er der derfor igangsat et udviklingsarbejde med deltagelse af musikskolernes organisationer.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation