53 pct. af de danske virksomheder er innovative
Innovation i erhvervslivet 2018
Over halvdelen af de danske virksomheder introducerede nye produkter eller forretningsprocesser i perioden 2016-2018. Det viser resultaterne af innovationsundersøgelsen, som omfatter virksomheder med ti eller flere ansatte inden for brancherne industri, engroshandel, transport, information og kommunikation, finansiering og forsikring samt erhvervsservice. 63 pct. af virksomhederne inden for information og kommunikation introducerede nye produkter eller forretningsprocesser i 2016-2018, og branchen var dermed den mest innovative, fulgt af finansiering og forsikring samt erhvervsservice (56 pct.) og industri (55 pct.), mens transportbranchen med 34 pct. havde den markant laveste andel af innovative virksomheder.
Danmark halter bagud med produktinnovation
De danske virksomheders innovationsaktivitet var lidt lavere end i de øvrige nordiske lande. Opgørelserne for 2016-2018 viser, at 55 pct. af de svenske, 58 pct. af de finske, og 61 pct. af de norske virksomheder var innovative. Andelen af produktinnovative virksomheder var 32 pct. i Danmark, 34 pct. i Sverige, og 43 pct. i Finland i samme periode. Derimod havde 47 pct. af de danske virksomheder procesinnovation, mens andelene var hhv. 39 pct. i Norge, 41 pct. i Finland og 43 pct. i Sverige.
Innovation vedrører ofte forretningsprocesser
Danske virksomheders innovation vedrørte især indførelse af nye metoder til databehandling og kommunikation (29 pct.), nye forretningsgange eller organisering af eksterne relationer (24 pct.) samt nye måder at promovere produkter, herunder indpakning, prissætning og produkteksponering (18 pct.). Nye produktionsmetoder blev taget i brug hos 17 pct., og en tilsvarende andel tog nye regnskabsmetoder eller andre administrative funktioner til sig.
Tilfredshed blandt eksisterende kunder er en central strategi
Virksomhederne er i denne undersøgelse for første gang blevet spurgt til, hvor vigtige en række udvalgte strategier har været for virksomhedens økonomiske resultater i 2016-2018. Svarene viser, at flertallet af virksomhederne - 61 pct. - tillagde strategien om at skabe tilfredshed blandt eksisterende kunder stor betydning for dens økonomiske resultater. Også høj kvalitet af virksomhedens produkter var en udbredt strategi (47 pct.). Mindst betydning tillægges det at have standardiserede produkter (13 pct.), at have et eller nogle få nøgleprodukter (8 pct.) samt det, at være førende på lave priser (6 pct.). Introduktion af nye varer/serviceydelser - produktinnovation - var en vigtig strategi for 20 pct. af virksomhederne.
Om den nye innovationsundersøgelse
Innovationsundersøgelsen har tidligere dækket flere brancher og størrelsesgrupper af virksomheder end EU-forordningen på området kræver. For at mindske respondentbyrden har Danmarks Statistik besluttet, at innovationsundersøgelsen fremover skal følge minimumskravene i EU-forordningen. Samtidig er de internationale retningslinjer for statistikkerne revideret med hensyn til definitionerne af forskning, udvikling og innovation. Undersøgelsen bryder dermed på en række punkter med de hidtidige undersøgelser, og resultaterne af undersøgelsen for 2018 kan derfor kun med begrænsninger sammenlignes med resultaterne af de tidligere undersøgelser.
Nyt fra Danmarks Statistik
12. februar 2020 - Nr. 49
Hent som PDF
Næste udgivelse: 16. december 2021
Kontakt
- Anne-Sofie Dam Bjørkman, tlf. 20 37 54 60
Kilder og metode
Tabellerne er baseret på statistik innovation i erhvervslivet. Mere information om statistikområdet på www.dst.dk/fui og i statistikdokumentationerne for Erhvervslivet. Undersøgelsen er basseret på en stikprøve, og derfor er der en vis usikkerhed i opgørelsen. Se statistikdokumentation.