Detailsalget af dagligvarer faldt i maj
Detailomsætningsindeks maj 2019
Fra april til maj faldt detailsalget 0,3 pct. Fødevarer og andre dagligvarer faldt med 1,1 pct., beklædning mv. steg med 0,6 pct. og salget af andre forbrugsvarer, der består af blandt andet elektronik, husholdningsudstyr og fritidsprodukter og salget fra danske internetbutikker, steg med 0,4 pct. Tallene er korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage.
Kilde: www.statistikbanken.dk/deta152.Værdi af internethandel med dagligvarer stiger, men fysisk salg er størst
Handel med dagligvarer over internettet er blevet mere normalt, og værdien af internethandlen er vokset kraftigt over de seneste år. Dog udgør det samlede forbrug på internethandel med dagligvarer ca. 1 pct. af salget i de fysiske butikker. For hver gang, der handles dagligvarer for 100 kr. i de fysiske butikker (fx supermarkeder, varehuse og kiosker), bruges der altså omkring 1 kr. på internethandel med dagligvarer. De markante dyk i værdiindekset for internethandel menes at hænge sammen med ferieperioder.
Kilde: www.statistikbanken.dk/deta152 og www.statistikbanken.dk/deta151.Detailsalget stiger i forhold til året før
Detailsalget korrigeret for prisudvikling, men ikke for sæsonudsving og effekten af handelsdage, var i maj 0,7 pct. lavere end i samme periode året før. Salget af fødevarer og andre dagligvarer trak ned med 1,7 pct., beklædning mv. trak ned med 5,2 pct., mens andre forbrugsvarer bidrog positivt med 1,2 pct. Det samlede salg i perioden marts til maj var i år 1,1 pct. højere end sidste år.
Revision af foregående måneder
Med denne offentliggørelse revideres væksten i detailomsætningsindekset for marts med minus 0,2 procentpoint og med minus 0,4 procentpoint for april. Revisionerne skyldes bl.a., at sæsonkorrektionen kan være mere usikker i måneder med store udsving, men også nye oplysninger fra virksomhederne giver anledning til revisionerne. Tallene for april og maj er i denne offentliggørelse foreløbige.
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving
|
2018 |
2019 |
|
2018-2019 |
|||||
|
Dec. |
Jan. |
Feb. |
Mar. |
Apr.* |
Maj* |
|
Dec. |
Mar. |
|
indeks, 2015 = 100 |
||||||||
Detailhandel i alt |
103,8 |
103,6 |
104,1 |
104,9 |
104,4 |
104,1 |
|
103,8 |
104,4 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
99,5 |
98,7 |
99,1 |
98,9 |
99,8 |
98,6 |
|
99,1 |
99,1 |
Beklædning mv. |
96,5 |
94,7 |
96,7 |
98,7 |
94,0 |
94,5 |
|
96,0 |
95,7 |
Andre forbrugsvarer |
110,0 |
110,6 |
111,0 |
112,5 |
111,5 |
111,9 |
|
110,5 |
112,0 |
|
procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder |
||||||||
Detailhandel i alt |
-0,9 |
-0,3 |
0,5 |
0,7 |
-0,5 |
-0,3 |
|
-0,6 |
0,6 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
0,2 |
-0,8 |
0,3 |
-0,2 |
0,9 |
-1,1 |
|
0,0 |
0,0 |
Beklædning mv. |
-1,0 |
-1,8 |
2,1 |
2,1 |
-4,8 |
0,6 |
|
-0,7 |
-0,2 |
Andre forbrugsvarer |
-1,9 |
0,5 |
0,4 |
1,3 |
-0,9 |
0,4 |
|
-1,1 |
1,3 |
* Foreløbige tal. |
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling
|
2018 |
2019 |
|
2018 |
2019 |
||||
|
Mar. |
Apr. |
Maj |
Mar. |
Apr.* |
Maj* |
|
Mar.- |
Mar.- |
|
indeks, 2015 = 100 |
||||||||
Detailhandel i alt |
101,4 |
101,3 |
109,3 |
102,3 |
104,5 |
108,6 |
|
104,0 |
105,1 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
103,1 |
94,5 |
104,8 |
100,2 |
100,4 |
103,1 |
|
100,8 |
101,2 |
Beklædning mv. |
81,2 |
97,3 |
105,6 |
84,5 |
93,1 |
100,0 |
|
94,7 |
92,6 |
Andre forbrugsvarer |
104,1 |
109,4 |
114,8 |
108,4 |
111,3 |
116,2 |
|
109,4 |
112,0 |
|
procentvis ændring i forhold til samme måned / tre måneder året før |
||||||||
Detailhandel i alt |
2,0 |
-0,6 |
3,7 |
0,9 |
3,1 |
-0,7 |
|
1,7 |
1,1 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
4,1 |
-6,4 |
2,0 |
-2,8 |
6,2 |
-1,7 |
|
-0,1 |
0,4 |
Beklædning mv. |
-5,9 |
-3,4 |
3,4 |
4,0 |
-4,2 |
-5,2 |
|
-1,8 |
-2,3 |
Andre forbrugsvarer |
1,3 |
5,9 |
5,5 |
4,1 |
1,8 |
1,2 |
|
4,3 |
2,3 |
* Foreløbige tal. |
Nyt fra Danmarks Statistik
26. juni 2019 - Nr. 247
Hent som PDF
Næste udgivelse: 26. juli 2019
Kontakt
- Kari Anne Janisse, tlf. 39 17 36 09
- Kim Larsen, tlf. 39 17 33 58
Kilder og metode
Detailsalget er et mængdeindeks korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Varegruppernes vægt i indekset var: fødevarer og andre dagligvarer 44,4 pct., beklædning mv. 8,2 pct., andre forbrugsvarer 47,4 pct. for 2021. Stikprøve, beregningsmetoder m.m. er beskrevet i statistikdokumentationen. Se også emnesiden detailomsætningsindeks.