Gå til sidens indhold

Lidt lavere prisstigning på varer end sidste måned

Forbruger- og nettoprisindeks marts 2017

Det samlede forbrugerprisindeks steg 1,0 pct. i marts i forhold til samme måned sidste år. I februar var den årlige stigning i det samlede forbrugerprisindeks ligeledes 1,0 pct. I marts steg priserne på varer, som udgøres af bl.a. mad, tøj, møbler, biler, benzin og elektronik, med 0,7 pct. Sidste måned var prisstigningen på varer 0,9 pct. Det er bl.a. benzin samt mineralvand, sodavand og juice, der bidrager til en lavere prisstigning på varer end sidste måned. I samme periode steg priserne på tjenester, som udgøres af bl.a. husleje, tandlæge, transport- og kulturtjenester, forsikringer og bankgebyrer med 1,2 pct. i forhold til samme måned sidste år.

Procentvis stigning over 12 måneder i forbrugerprisindekset

Størst prisstigning på undervisning det seneste år

Uddannelse har haft den største prisstigning i marts i forhold til samme måned sidste år. Stigningen på 3,4 pct. skyldes hovedsageligt højere priser for at gå på privatskole. Kommunikation havde det største prisfald på 10,4 pct., hvilket primært skyldes lavere priser på mobiltjenester.

Højere priser på tøj og sko den seneste måned

Den seneste måned har beklædning og fodtøj haft den største prisstigning. Prisstigningen på 6,2 pct. skyldes i høj grad udsalgsafslutning og nye kollektioner. Fødevarer og ikke-alkoholiske drikkevarer faldt 1,1 pct., hvilket især kan henføres til lavere priser på mineralvand, sodavand og juice.

Tøj, sko og naturgas trak indekset op

Fra februar til marts steg forbrugerprisindekset 0,1 pct. Isoleret set trak tøj, naturgas og sko forbrugerprisindekset op med 0,30 procentpoint.

Forbrugerprisindeks, nettoprisindeks og det EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP)

 


 

2016

2017

Ændring i pct.

 

Vægte pr.
januar 2017

Marts

Februar

Marts

Feb. 2017
- mar. 2017

Feb. 2016
- feb. 2017

Mar. 2016
- mar. 2017

 

indeks 2015 = 100

Forbrugerprisindeks i alt

100,00

100,2

101,1

101,2

0,1

1,0

1,0

Fødevarer og ikke-alkoholiske drikkevarer

11,73

99,0

102,5

101,4

-1,1

2,6

2,4

Alkoholiske drikkevarer og tobak

3,77

100,0

100,7

100,6

-0,1

0,9

0,6

Beklædning og fodtøj

4,34

99,5

93,1

98,9

6,2

-1,0

-0,6

Bolig

30,60

100,9

102,4

102,5

0,1

1,4

1,6

Boligudstyr, husholdningstjenester

4,92

100,7

99,4

99,4

0,0

-1,7

-1,3

Sundhed

3,01

99,3

100,0

100,4

0,4

0,9

1,1

Transport

12,14

97,8

100,5

99,7

-0,8

3,2

1,9

Kommunikation

2,10

98,5

88,4

88,3

-0,1

-11,7

-10,4

Fritid og kultur

10,41

100,6

102,4

101,7

-0,7

0,8

1,1

Uddannelse

0,86

101,7

105,2

105,2

0,0

3,4

3,4

Restauranter og hoteller

6,23

101,1

101,3

101,5

0,2

0,8

0,4

Andre varer og tjenester

9,88

101,9

102,3

102,6

0,3

0,5

0,7

Varer

47,93

98,8

99,2

99,5

0,3

0,9

0,7

Tjenester

52,07

101,5

102,9

102,7

-0,2

1,1

1,2

Forbrugerprisindeks ekskl. energi og

 

 

 

 

 

 

 

ikke-forarbejdede fødevarer

85,61

100,6

101,2

101,3

0,1

0,6

0,7

 

 

 

 

 

 

 

 

Nettoprisindeks i alt

100,4

101,4

101,4

0,0

1,0

1,0

HICP i alt

99,9

100,7

100,8

0,1

0,9

0,9

HICP-CT i alt

100,0

100,9

101,0

0,1

1,0

1,0

Vækstbidrag til forbrugerprisindekset (FPI) i procentpoint

 

Feb. - mar. 2017

 

 

Mar. 2016 - mar. 2017

 

 

pct.

 

 

 

pct.

Ændring i forbrugerprisindekset

 

0,1

 

Ændring i forbrugerprisindekset

 

1,0

 

vægt i FPI
i pct.

vækstbidrag
i procentpoint

 

 

vægt i FPI
i pct.

vækstbidrag
i procentpoint

Største positive bidrag

 

 

 

Største positive bidrag

 

 

Tøj

3,49

0,21

 

Husleje

21,10

0,34

Naturgas

0,81

0,05

 

Benzin

2,38

0,17

Sko

0,85

0,04

 

TV-abonnementer

2,24

0,13

Største negative bidrag

 

 

 

Største negative bidrag

 

 

Charterrejser

1,39

-0,09

 

Teletjenester

1,76

-0,22

Benzin

2,38

-0,04

 

PC'ere, tablets mv.

0,47

-0,06

Mineralvand, sodavand og juice

0,92

-0,03

 

Tøj

3,49

-0,06

Nyt fra Danmarks Statistik

10. april 2017 - Nr. 149

Hent som PDF
Næste udgivelse: 10. maj 2017

Kontakt

Kilder og metode

Forbrugerprisindekset (FPI) og det danske EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP) opgøres på grundlag af de priser, forbrugerne betaler for varer og tjenester, altså inklusive moms og afgifter. I FPI indgår prisudviklingen for ejerboliger, beregnet ved estimerede lejeværdier, mens prisudviklingen for ejerboliger ikke indgår i HICP. Nettoprisindekset beregnes derimod ved så vidt muligt at fratrække indirekte skatter og afgifter, mens tilskud til nedsættelse af priserne tillægges. HICP-CT beregnes ved at fastholde satserne på de indirekte skatter og afgifter på niveauet fra december året før.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation