Gå til sidens indhold

Lille stigning i forbrugerpriserne

Forbruger- og nettoprisindeks november 2016

Det samlede forbrugerprisindeks steg 0,4 pct. i november i forhold til samme måned sidste år. I oktober var den årlige stigning i forbrugerprisindekset 0,3 pct. I forhold til sidste måned har højere årlige prisændringer på bl.a. mælk, ost og æg samt grøntsager og bøger trukket årsstigningen op. I forhold til samme måned sidste år steg priserne på tjenester, som udgøres af bl.a. husleje, tandlæge, transport- og kulturtjenester, forsikringer og bankgebyrer, med 1,1 pct. I samme periode faldt priserne på varer, som udgøres af bl.a. mad, tøj, møbler, biler, benzin og elektronik, med 0,4 pct.

Procentvis stigning over 12 måneder i forbrugerprisindekset

Størst prisstigning på undervisning og husleje det seneste år

Det seneste år har uddannelse haft den største prisstigning. Stigningen på 3,1 pct. skyldes hovedsageligt højere priser for at gå på privatskole. Bolig er steget 1,4 pct. det seneste år. Her er årsagen primært højere huslejepriser. Kommunikation havde det største prisfald på 10,4 pct., hvilket overvejende skyldes lavere priser på mobiltjenester. De lavere priser på mobiltjenester skyldes helt overvejende nedsættelsen af prisen på roaming.

Lavere priser på benzin samt fly- og charterrejser den seneste måned

Den seneste måned har transport haft det største prisfald (1,2 pct.), hvilket skyldes lavere priser på benzin og flyrejser. Fritid og kultur samt restauranter og hoteller faldt begge 0,9 pct. Prisfaldene skyldes lavere priser på charterrejser og sommerhusleje.

Charterrejser, benzin og flyrejser trak indekset ned

Fra oktober til november faldt forbrugerprisindekset 0,1 pct. Isoleret set trak charterrejser, benzin og flyrejser forbrugerprisindekset ned med 0,26 procentpoint.

Forbrugerprisindeks, nettoprisindeks og det EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP)

 

 

2015

2016

Ændring i pct.

 

Vægte pr. januar 2016

November

Oktober

November

Okt. 2016
- nov. 2016

Okt. 2015
- okt. 2016

Nov. 2015
- nov. 2016

 

indeks 2015 = 100

Forbrugerprisindeks i alt

100,00

99,9

100,4

100,3

-0,1

0,3

0,4

Fødevarer og ikke-alkoholiske drikkevarer

12,17

99,6

99,8

100,6

0,8

-0,6

1,0

Alkoholiske drikkevarer og tobak

3,94

100,0

100,1

100,4

0,3

0,1

0,4

Beklædning og fodtøj

4,56

102,8

99,7

99,7

0,0

-3,2

-3,0

Bolig

29,42

99,7

100,8

101,1

0,3

1,0

1,4

Boligudstyr, husholdningstjenester

5,23

99,6

99,9

99,5

-0,4

-0,3

-0,1

Sundhed

3,07

99,9

100,6

100,5

-0,1

0,6

0,6

Transport

11,82

98,9

99,3

98,1

-1,2

0,0

-0,8

Kommunikation

2,15

98,6

88,1

88,3

0,2

-10,6

-10,4

Fritid og kultur

10,92

99,5

101,4

100,5

-0,9

1,4

1,0

Uddannelse

0,87

101,6

104,8

104,8

0,0

3,1

3,1

Restauranter og hoteller

6,22

100,4

102,5

101,6

-0,9

2,2

1,2

Andre varer og tjenester

9,63

101,1

102,0

102,0

0,0

1,1

0,9

Varer

48,77

99,6

99,0

99,2

0,2

-0,9

-0,4

Tjenester

51,23

100,2

101,8

101,3

-0,5

1,4

1,1

Forbrugerprisindeks ekskl. energi og

 

 

 

 

 

 

 

ikke-forarbejdede fødevarer

86,21

100,1

100,7

100,5

-0,2

0,4

0,4

 

 

 

 

 

 

 

 

Nettoprisindeks i alt

 

99,9

100,7

100,5

-0,2

0,5

0,6

HICP i alt

99,9

100,2

100,0

-0,2

0,1

0,1

HICP-CT i alt

99,8

100,3

100,1

-0,2

0,2

0,3

Vækstbidrag til forbrugerprisindekset (FPI) i procentpoint

 

Okt. - nov. 2016

 

 

Nov. 2015 - nov. 2016

 

 

pct.

 

 

 

pct.

Ændring i forbrugerprisindekset

 

-0,1

 

Ændring i forbrugerprisindekset

 

0,4

 

vægt i FPI
i pct.

vækstbidrag
i procentpoint

 

 

vægt i FPI
i pct.

vækstbidrag
i procentpoint

Største positive bidrag

 

 

 

Største positive bidrag

 

 

Mælk, ost og æg

1,65

0,05

 

Husleje

20,35

0,35

Bøger

0,37

0,04

 

Tjenester ifm. kultur

2,81

0,10

Kød

2,55

0,03

 

Restaurant- og cafebesøg

4,93

0,08

Største negative bidrag

 

 

 

Største negative bidrag

 

 

Charterrejser

1,46

-0,11

 

Teletjenester

1,80

-0,23

Benzin

2,89

-0,08

 

Tøj

3,42

-0,18

Flyrejser

0,59

-0,07

 

IT-udstyr

0,83

-0,07

Nyt fra Danmarks Statistik

12. december 2016 - Nr. 522

Hent som PDF
Næste udgivelse: 10. januar 2017

Kontakt

Kilder og metode

Forbrugerprisindekset (FPI) og det danske EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP) opgøres på grundlag af de priser, forbrugerne betaler for varer og tjenester, altså inklusive moms og afgifter. I FPI indgår prisudviklingen for ejerboliger, beregnet ved estimerede lejeværdier, mens prisudviklingen for ejerboliger ikke indgår i HICP. Nettoprisindekset beregnes derimod ved så vidt muligt at fratrække indirekte skatter og afgifter, mens tilskud til nedsættelse af priserne tillægges. HICP-CT beregnes ved at fastholde satserne på de indirekte skatter og afgifter på niveauet fra december året før.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation