Laveste stigning i priserne på tjenester i over 50 år
Forbruger- og nettoprisindeks september 2016
I september steg priserne på tjenester, som udgøres af bl.a. husleje, tandlæge, transport- og kulturtjenester, forsikringer samt bankgebyrer, med 1,3 pct. i forhold til samme måned sidste år. Det er den laveste stigning i tjenestepriserne i over 50 år. Det seneste år faldt priserne på varer, som udgøres af bl.a. mad, tøj, møbler, biler, benzin og elektronik, med 1,4 pct. Der var ingen stigning i det samlede forbrugerprisindeks i september i forhold til samme måned sidste år. I august var den årlige stigning i forbrugerprisindekset 0,2 pct. Forskellen på årsstigningen i august og september skyldes lavere årlige prisændringer i september på bl.a. leje af sommerhuse, tøj samt møbler og boligudstyr.
Størst prisstigning på undervisning og restaurantbesøg det seneste år
Det seneste år har uddannelse haft den største prisstigning. Stigningen på 2,5 pct. skyldes hovedsageligt højere priser for at gå på privatskole samt efteruddannelse. Restauranter og hoteller steg 2,0 pct. det seneste år. Her er årsagen i høj grad højere priser på restaurant- og cafebesøg. Kommunikation havde det største prisfald på 10,6 pct., hvilket hovedsageligt skyldes lavere priser på mobiltjenester.
Lavere priser på leje af sommerhuse den seneste måned
Den seneste måned har restauranter og hoteller haft det største prisfald (2,7 pct.), hvilket skyldes lavere priser på leje af sommerhuse. Boligudstyr, husholdningstjenester faldt 0,7 pct. Prisfaldet skyldes især lavere priser på møbler og boligudstyr. Beklædning og fodtøj steg 3,2 pct., hvilket skyldes afslutningen på sommerudsalget.
Leje af sommerhuse, kød samt møbler og boligudstyr trak indekset ned
Fra august til september var forbrugerprisindekset uændret. Isoleret set trak leje af sommerhuse, kød samt møbler og boligudstyr forbrugerprisindekset ned med 0,23 procentpoint.
Forbrugerprisindeks, nettoprisindeks og det EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP)
|
|
2015 |
2016 |
Ændring i pct. |
|||
|
Vægte pr. januar 2016 |
September |
August |
September |
Aug. 2016 |
Aug. 2015 |
Sept. 2015 |
|
indeks 2015 = 100 |
||||||
Forbrugerprisindeks i alt |
100,00 |
100,2 |
100,2 |
100,2 |
0,0 |
0,2 |
0,0 |
Fødevarer og ikke-alkoholiske drikkevarer |
12,17 |
100,4 |
100,6 |
100,2 |
-0,4 |
0,4 |
-0,2 |
Alkoholiske drikkevarer og tobak |
3,94 |
100,3 |
100,9 |
100,5 |
-0,4 |
0,9 |
0,2 |
Beklædning og fodtøj |
4,56 |
102,0 |
95,9 |
99,0 |
3,2 |
0,3 |
-2,9 |
Bolig |
29,42 |
100,0 |
100,7 |
100,7 |
0,0 |
0,4 |
0,7 |
Boligudstyr, husholdningstjenester |
5,23 |
101,2 |
99,2 |
98,5 |
-0,7 |
-1,2 |
-2,7 |
Sundhed |
3,07 |
99,6 |
99,6 |
99,5 |
-0,1 |
-0,2 |
-0,1 |
Transport |
11,82 |
99,5 |
98,4 |
98,8 |
0,4 |
-2,2 |
-0,7 |
Kommunikation |
2,15 |
98,8 |
88,6 |
88,3 |
-0,3 |
-10,5 |
-10,6 |
Fritid og kultur |
10,92 |
99,4 |
100,5 |
100,9 |
0,4 |
1,2 |
1,5 |
Uddannelse |
0,87 |
100,7 |
103,2 |
103,2 |
0,0 |
3,4 |
2,5 |
Restauranter og hoteller |
6,22 |
100,6 |
105,5 |
102,6 |
-2,7 |
5,6 |
2,0 |
Andre varer og tjenester |
9,63 |
100,7 |
101,6 |
101,8 |
0,2 |
1,0 |
1,1 |
Varer |
48,77 |
100,1 |
98,4 |
98,7 |
0,3 |
-1,1 |
-1,4 |
Tjenester |
51,23 |
100,2 |
101,9 |
101,5 |
-0,4 |
1,6 |
1,3 |
Forbrugerprisindeks ekskl. energi og |
|
|
|
|
|
|
|
ikke-forarbejdede fødevarer |
86,21 |
100,2 |
100,6 |
100,5 |
-0,1 |
0,6 |
0,3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nettoprisindeks i alt |
|
100,2 |
100,5 |
100,4 |
-0,1 |
0,5 |
0,2 |
HICP i alt |
• |
100,2 |
99,9 |
99,9 |
0,0 |
0,0 |
-0,3 |
HICP-CT i alt |
• |
100,1 |
100,0 |
100,0 |
0,0 |
0,1 |
-0,1 |
Vækstbidrag til forbrugerprisindekset (FPI) i procentpoint
|
Aug. - sept. 2016 |
|
|
Sept. 2015 - sept. 2016 |
||
|
|
pct. |
|
|
|
pct. |
Ændring i forbrugerprisindekset |
|
0,0 |
|
Ændring i forbrugerprisindekset |
|
0,0 |
|
vægt i FPI |
vækstbidrag |
|
|
vægt i FPI |
vækstbidrag |
Største positive bidrag |
|
|
|
Største positive bidrag |
|
|
Tøj |
3,65 |
0,11 |
|
Husleje |
20,35 |
0,34 |
Benzin og diesel |
2,89 |
0,07 |
|
Tjenester ifm. kultur |
2,81 |
0,11 |
Bøger |
0,37 |
0,05 |
|
Restaurant- og cafebesøg |
4,93 |
0,07 |
Største negative bidrag |
|
|
|
Største negative bidrag |
|
|
Leje af sommerhuse |
0,83 |
-0,18 |
|
Teletjenester |
1,80 |
-0,23 |
Kød |
2,55 |
-0,03 |
|
Tøj |
3,65 |
-0,16 |
Møbler og boligudstyr |
1,82 |
-0,02 |
|
Fjernvarme |
2,05 |
-0,12 |
Nyt fra Danmarks Statistik
10. oktober 2016 - Nr. 430
Hent som PDF
Næste udgivelse: 10. november 2016
Kontakt
- Maya Drewsen, tlf. 20 36 69 89
- Christian Lindeskov, tlf. 21 22 28 57
Kilder og metode
Forbrugerprisindekset (FPI) og det danske EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP) opgøres på grundlag af de priser, forbrugerne betaler for varer og tjenester, altså inklusive moms og afgifter. I FPI indgår prisudviklingen for ejerboliger, beregnet ved estimerede lejeværdier, mens prisudviklingen for ejerboliger ikke indgår i HICP. Nettoprisindekset beregnes derimod ved så vidt muligt at fratrække indirekte skatter og afgifter, mens tilskud til nedsættelse af priserne tillægges. HICP-CT beregnes ved at fastholde satserne på de indirekte skatter og afgifter på niveauet fra december året før.
Statistikdokumentation
- EU-harmoniseret forbrugerprisindeks (HICP samt HICP-CT)
- Forbrugerprisindeks
- Huslejeundersøgelsen
- Nettoprisindeks