Detailsalget vandt terræn i april
Detailomsætningsindeks april 2016
Ændret 06. november 2017 kl. 08:07Oplysningerne om detailomsætningsindekset er revideret som følge af, at en større virksomhed, der indberetter til statistikken, har ændret sine tal tilbage fra januar 2015 til september 2017. Datamaterialet er derfor blevet rettet, og desuden er enkelte øvrige indberetninger, som er indkommet for sent, medtaget i den reviderede opgørelse. Tallene i denne offentliggørelse er derfor ikke længere aktuelle. Revisionerne har betydet beskedne ændringerne i pct. fra måned til måned, og at niveauet samlet set er en anelse højere end tidligere offentliggjorte tal. De reviderede tal inden for alle varegrupper kan ses på DETA11 og DETA21 i Statistikbanken.
Fra marts til april steg detailsalget samlet med 1,0 pct. - bl.a. som følge af et øget salg af beklædning. Stigningen i april kom efter, at detailsalget faldt i februar med 0,9 pct. og i marts med 0,8 pct. Nu er detailsalget på niveau med maj 2015. Detailsalget er korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage, herunder skuddagen i februar og påsken i marts.
Detailsalget af beklædning mv. steg mest
Det var varegruppen beklædning mv., der steg mest med 4,9 pct. Varegruppen faldt 4,8 pct. i marts måned. Sammenlignes udviklingen for beklædning mv. de seneste tre måneder fra februar til april med de forrige tre måneder, ses et fald på 5,6 pct. Delt op på de enkelte måneder var der et fald i februar og marts, der blev efterfulgt af en stigning i april. En forklaring på udviklingen kan være påskens placering i forhold til 2015 kombineret med konfirmationssæsonen, der betyder meget for mange tøjbutikker.
Detailsalget for varegrupperne fødevarer og andre dagligvarer var stort set uændret i april med et fald på 0,1 pct., mens varegruppen andre forbrugsvarer steg med 1,2 pct.
Forbrugertilliden indikerede en stigning
Udviklingen i forbrugertilliden er ofte et godt pejlemærke for udviklingen i detailsalget. Stigningen i detailsalget var således indikeret af stigningen i forbrugertilliden i sidste måned (se Nyt fra Danmarks Statistik nr. 188). Nye tal for forbrugertilliden vil blive offentliggjort mandag 23. maj.
Revision af foregående måneder
Udviklingen i marts er nedjusteret med 0,2 procentpoint i forhold til seneste offentliggørelse. Udviklingen i februar er uændret i forhold til sidste offentliggørelse. Revisionerne skyldes bl.a., at sæsonkorrektionen kan være mere usikker i måneder med store udsving, men også nye oplysninger fra virksomhederne, som har givet anledning til revisioner af de ikke-sæsonkorrigerede tal. Tallene for marts og april i denne offentliggørelse er foreløbige.
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving
|
2015 |
2016 |
|
2015-2016 |
2016 |
||||||
|
Sept. |
Okt. |
Nov. |
Dec. |
Jan. |
Feb. |
Mar.* |
Apr.* |
|
Nov.-jan. |
Feb.-apr.* |
|
indeks 2010 = 100 |
||||||||||
Detailhandel i alt |
97,0 |
97,2 |
97,3 |
96,4 |
96,4 |
95,5 |
94,7 |
95,6 |
|
96,7 |
95,3 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
96,4 |
96,3 |
95,9 |
96,1 |
95,5 |
94,5 |
93,5 |
93,4 |
|
95,9 |
93,8 |
Beklædning mv. |
91,6 |
93,1 |
93,2 |
88,1 |
89,9 |
86,7 |
82,6 |
86,7 |
|
90,4 |
85,3 |
Andre forbrugsvarer |
98,8 |
99,2 |
99,5 |
98,6 |
98,7 |
98,6 |
98,8 |
100,0 |
|
99,0 |
99,1 |
|
procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder |
||||||||||
Detailhandel i alt |
0,1 |
0,3 |
0,0 |
-0,9 |
0,0 |
-0,9 |
-0,8 |
1,0 |
|
-0,4 |
-1,4 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
-0,4 |
-0,1 |
-0,4 |
0,2 |
-0,6 |
-1,1 |
-1,0 |
-0,1 |
|
-0,7 |
-2,1 |
Beklædning mv. |
3,1 |
1,6 |
0,1 |
-5,4 |
2,0 |
-3,5 |
-4,8 |
4,9 |
|
-0,9 |
-5,6 |
Andre forbrugsvarer |
0,1 |
0,4 |
0,4 |
-1,0 |
0,2 |
-0,2 |
0,2 |
1,2 |
|
0,0 |
0,2 |
* Foreløbige tal. |
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling
|
2015 |
2016 |
|
2015 |
2016 |
||||||
|
Jan. |
Feb. |
Mar. |
Apr. |
Jan. |
Feb. |
Mar.* |
Apr.* |
|
Feb.- apr. |
Feb.- apr.* |
|
indeks 2010 = 100 |
||||||||||
Detailhandel i alt |
89,8 |
82,0 |
94,3 |
95,8 |
89,9 |
83,8 |
91,4 |
96,9 |
|
90,7 |
90,7 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
88,2 |
84,4 |
96,1 |
94,9 |
88,9 |
84,9 |
94,3 |
93,0 |
|
91,8 |
90,8 |
Beklædning mv. |
87,4 |
66,2 |
78,0 |
95,3 |
87,2 |
64,0 |
69,1 |
91,6 |
|
79,8 |
74,9 |
Andre forbrugsvarer |
92,1 |
83,3 |
96,2 |
96,9 |
91,6 |
87,3 |
93,8 |
102,1 |
|
92,1 |
94,4 |
|
procentvis ændring i forhold til samme måned / tre måneder året før |
||||||||||
Detailhandel i alt |
2,5 |
0,9 |
2,7 |
0,6 |
0,1 |
2,2 |
-3,0 |
1,1 |
|
1,4 |
0,0 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
-0,9 |
1,3 |
2,0 |
-1,5 |
0,8 |
0,7 |
-1,9 |
-1,9 |
|
0,6 |
-1,1 |
Beklædning mv. |
3,2 |
-2,1 |
1,5 |
7,9 |
-0,3 |
-3,3 |
-11,3 |
-3,9 |
|
2,9 |
-6,2 |
Andre forbrugsvarer |
5,7 |
1,0 |
3,6 |
1,1 |
-0,5 |
4,8 |
-2,5 |
5,4 |
|
1,9 |
2,5 |
* Foreløbige tal. |
Nyt fra Danmarks Statistik
20. maj 2016 - Nr. 225
Hent som PDF
Næste udgivelse: 22. juni 2016
Kontakt
- Kari Anne Janisse, tlf. 40 43 38 12
- Kim Larsen, tlf. 81 75 12 42
Kilder og metode
Detailsalget er et mængdeindeks korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Varegruppernes vægt i indekset var i 2021: fødevarer og andre dagligvarer 43,4 pct., beklædning mv. 6,8 pct., andre forbrugsvarer 49,8 pct. Stikprøve, beregningsmetoder m.m. er beskrevet i statistikdokumentationen om detailomsætningsindeks. Se også emnesiden Detailomsætningsindeks.