Gå til sidens indhold

Første fald i detailsalget i syv måneder

Detailomsætningsindeks december 2015

Ændret 06. november 2017 kl. 08:20

Oplysningerne om detailomsætningsindekset er revideret som følge af, at en større virksomhed, der indberetter til statistikken, har ændret sine tal tilbage fra januar 2015 til september 2017. Datamaterialet er derfor blevet rettet, og desuden er enkelte øvrige indberetninger, som er indkommet for sent, medtaget i den reviderede opgørelse. Tallene i denne offentliggørelse er derfor ikke længere aktuelle. Revisionerne har betydet beskedne ændringerne i pct. fra måned til måned, og at niveauet samlet set er en anelse højere end tidligere offentliggjorte tal. De reviderede tal inden for alle varegrupper kan ses på DETA11 og DETA21 i Statistikbanken.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Detailsalget var i december 2015 0,8 pct. lavere end i november. Faldet kom efter en længere periode med jævn fremgang, og der var tale om den første nedgang siden maj 2015. Detailsalget var i fjerde kvartal 0,2 pct. højere end i tredje kvartal, og salget i hele 2015 var i alt 1,2 pct. højere end i 2014. Tallene er korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage.

Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving

Nedgang i salget af tøj og sko kan være påvirket af meget varm december

Salget af beklædning mv. faldt 4,8 pct. i december. Varegruppen udgør omkring 10 pct. af den samlede omsætning. Ifølge DMI var december måned usædvanlig varm, og det kan betyde, at salget af vintertøj i december 2015 var mindre, end det normalt er i julemåneden.

Var julehandlen skuffende i 2015?

Detailsalget i december er altid meget større end i nogen anden måned i løbet af året. Det viser tallene korrigeret for prisudvikling, men ikke for sæsonudsving og andre kalendereffekter. I 2015 var salget i december 24,1 pct. højere end årets månedsgennemsnit. I 2014 var det tilsvarende tal 25,6 pct., i 2013 var det 24,2 pct. og i 2012 var det 23,8 pct. For alle årene 2000-2015 har december måneds omsætning i gennemsnit ligget 24,7 pct. over årets månedsgennemsnit. Man kan altså godt konkludere, at salget i december ikke har været helt så stort i forhold til årets samlede salg, som i de foregående år.

Internethandlen udgjorde større andel end året før

Internethandel udgjorde i december 2015 6,1 pct. af den samlede omsætning i de danske detailvirksomheder. I december 2014 var andelen 5,4 pct. Nethandelsbrancherne, der består af de detailvirksomheder, som primært sælger deres varer via nettet, stod for 66 pct. af den samlede internethandel. Den resterende internethandel blev foretaget i detailvirksomheder, som primært sælger via fysiske butikker, men som også har en internetbutik.

Revisioner af foregående måneder

Detailsalget steg 0,4 pct. i oktober og var i november på samme niveau som i oktober. Udviklingen i oktober er nedjusteret med 0,1 procentpoint, mens udviklingen i november er nedjusteret med 0,2 procentpoint i forhold til seneste offentliggørelse. Tallene for november og december i denne offentliggørelse er foreløbige.

Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving

 

2015

 

Maj

Juni

Juli

Aug.

Sept.

Okt.

Nov.*

Dec.*

 

Juli-sept.

Okt.-dec.

 

indeks 2010 = 100

Detailhandel i alt

95,1

96,2

97,0

97,0

97,1

97,5

97,5

96,7

 

97,0

97,2

Fødevarer og andre dagligvarer

95,1

95,3

95,9

96,9

96,6

96,6

96,3

96,6

 

96,4

96,5

Beklædning mv.

86,5

92,9

93,4

89,3

92,2

94,0

94,3

89,8

 

91,6

92,7

Andre forbrugsvarer

97,0

97,9

99,0

98,8

98,9

99,2

99,4

98,4

 

98,9

99,0

 

procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder

Detailhandel i alt

-1,1

1,3

0,8

0,0

0,2

0,4

0,0

-0,8

 

1,3

0,2

Fødevarer og andre dagligvarer

-0,5

0,2

0,6

1,0

-0,3

0,0

-0,3

0,3

 

1,1

0,1

Beklædning mv.

-7,1

7,4

0,5

-4,4

3,2

2,0

0,3

-4,8

 

0,8

1,1

Andre forbrugsvarer

-0,3

1,0

1,1

-0,1

0,0

0,4

0,2

-1,0

 

1,5

0,1

* Foreløbige tal.

Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling

 

2014

2015

 

Okt.-dec.

 

Sept.

Okt.

Nov.

Dec.

Sept.

Okt.

Nov.*

Dec.*

 

2014

2015

 

indeks 2010 = 100

Detailhandel i alt

89,4

95,1

98,0

119,8

91,3

97,4

98,9

119,8

 

104,3

105,4

Fødevarer og andre dagligvarer

90,2

94,6

95,0

108,0

91,6

96,5

94,9

109,9

 

99,2

100,4

Beklædning mv.

78,0

90,9

88,0

130,2

85,3

99,3

89,6

127,1

 

103,0

105,3

Andre forbrugsvarer

91,2

96,5

103,3

129,4

92,4

97,9

105,3

128,2

 

109,7

110,4

 

procentvis ændring i forhold til samme måned / tre måneder året før

Detailhandel i alt

0,7

3,1

1,1

2,4

2,2

2,5

1,0

0,0

 

2,2

1,1

Fødevarer og andre dagligvarer

1,5

2,3

-2,6

1,6

1,5

2,0

-0,1

1,7

 

0,5

1,2

Beklædning mv.

-8,2

1,3

0,2

2,9

9,3

9,2

1,8

-2,4

 

1,6

2,2

Andre forbrugsvarer

1,8

4,3

5,0

2,8

1,4

1,5

1,9

-1,0

 

3,9

0,6

* Foreløbige tal.

Nyt fra Danmarks Statistik

22. januar 2016 - Nr. 29

Hent som PDF
Næste udgivelse: 22. februar 2016

Kontakt

Kilder og metode

Detailsalget er et mængdeindeks korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Varegruppernes vægt i indekset var i 2021: fødevarer og andre dagligvarer 43,4 pct., beklædning mv. 6,8 pct., andre forbrugsvarer 49,8 pct. Stikprøve, beregningsmetoder m.m. er beskrevet i statistikdokumentationen om detailomsætningsindeks. Se også emnesiden Detailomsætningsindeks.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation