Detailsalget steg i tredje kvartal
Detailomsætningsindeks september 2015
Ændret 06. november 2017 kl. 09:22Oplysningerne om detailomsætningsindekset er revideret som følge af, at en større virksomhed, der indberetter til statistikken, har ændret sine tal tilbage fra januar 2015 til september 2017. Datamaterialet er derfor blevet rettet, og desuden er enkelte øvrige indberetninger, som er indkommet for sent, medtaget i den reviderede opgørelse. Tallene i denne offentliggørelse er derfor ikke længere aktuelle. Revisionerne har betydet beskedne ændringerne i pct. fra måned til måned, og at niveauet samlet set er en anelse højere end tidligere offentliggjorte tal. De reviderede tal inden for alle varegrupper kan ses på DETA11 og DETA21 i Statistikbanken.
Detailsalget var på stort set samme niveau i september som i de to foregående måneder. De meget små udsving i både august og september kom efter store stigninger i juni (1,2 pct.) og juli (0,8 pct.). Detailsalget var i tredje kvartal 1,2 pct. højere end i andet kvartal, og niveauet for salget i tredje kvartal var det højeste i en tre-måneders periode siden efteråret 2011. Tallene er korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage.
Store månedlige udsving i salget af beklædning
Selv når tallene korrigeres for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage er der ofte store månedlige udsving i salget af beklædning mv., især sammenlignet med udviklingen i de to andre varegrupper. Det skyldes formentlig, at salget af beklædning er mere følsomt over for vejret, således at de sæsonbetonede udsving i salget (som fx i forbindelse med køb af vintertøj) kan skifte mellem forskellige måneder fra et år til det næste.
Indgår internethandel i tallene?
Detailomsætningsindekset er baseret på omsætningstal indberettet af danske detailvirksomheder. Heri indgår også danske internetbutikker. Den internethandel, der ikke indgår i tallene, er altså internethandel, der ikke er foretaget i danske detailvirksomheder, fx danskeres køb hos udenlandske internetbutikker og internethandel direkte hos produktions- eller engrosvirksomheder. Køb af tjenester som fx rejser, mobiltelefoni og streamingtjenester indgår slet ikke i detailomsætningsindekset, og det er områder, hvor internethandlen udgør en stor del af omsætningen.
Revisioner af foregående måneder
Detailsalget steg 0,8 pct. i juli og faldt 0,1 pct. i august. Der er ikke ændringer i disse tal i forhold til seneste udgivelse. Tallene for august og september i denne offentliggørelse er foreløbige.
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving
|
2015 |
||||||||||
|
Feb. |
Mar. |
Apr. |
Maj |
Juni |
Juli |
Aug.* |
Sept.* |
|
Apr.-juni |
Juli-sept. |
|
indeks 2010 = 100 |
||||||||||
Detailhandel i alt |
96,3 |
96,5 |
96,1 |
95,0 |
96,2 |
97,0 |
96,9 |
96,8 |
|
95,8 |
96,9 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
95,7 |
95,9 |
95,6 |
95,1 |
95,4 |
95,9 |
96,8 |
96,6 |
|
95,4 |
96,4 |
Beklædning mv. |
89,7 |
91,5 |
92,9 |
86,3 |
92,6 |
93,1 |
89,1 |
91,3 |
|
90,6 |
91,1 |
Andre forbrugsvarer |
98,3 |
98,4 |
97,2 |
96,9 |
97,9 |
99,0 |
98,8 |
98,4 |
|
97,4 |
98,7 |
|
procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder |
||||||||||
Detailhandel i alt |
-0,1 |
0,3 |
-0,5 |
-1,1 |
1,2 |
0,8 |
-0,1 |
0,0 |
|
-0,7 |
1,2 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
0,5 |
0,2 |
-0,3 |
-0,5 |
0,2 |
0,6 |
0,9 |
-0,2 |
|
-0,3 |
1,1 |
Beklædning mv. |
-0,1 |
2,1 |
1,5 |
-7,1 |
7,3 |
0,5 |
-4,2 |
2,4 |
|
0,3 |
0,6 |
Andre forbrugsvarer |
-0,7 |
0,0 |
-1,2 |
-0,3 |
1,0 |
1,1 |
-0,2 |
-0,4 |
|
-1,2 |
1,4 |
* Foreløbige tal. |
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling
|
2014 |
2015 |
|
Juli-sept. |
|||||||
|
Juni |
Juli |
Aug. |
Sept. |
Juni |
Juli |
Aug.* |
Sept.* |
|
2014 |
2015 |
|
indeks 2010 = 100 |
||||||||||
Detailhandel i alt |
94,8 |
94,2 |
96,9 |
89,4 |
96,9 |
97,7 |
97,4 |
91,1 |
|
93,5 |
95,4 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
97,2 |
96,9 |
98,6 |
90,2 |
96,7 |
98,1 |
100,2 |
91,5 |
|
95,2 |
96,6 |
Beklædning mv. |
89,3 |
93,3 |
89,3 |
78,0 |
97,3 |
100,4 |
83,0 |
84,7 |
|
86,9 |
89,4 |
Andre forbrugsvarer |
93,7 |
91,8 |
97,1 |
91,2 |
97,1 |
96,6 |
97,9 |
92,3 |
|
93,4 |
95,6 |
|
procentvis ændring i forhold til samme måned / tre måneder året før |
||||||||||
Detailhandel i alt |
-0,7 |
0,7 |
1,0 |
0,7 |
2,2 |
3,7 |
0,5 |
2,0 |
|
0,8 |
2,0 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
0,7 |
0,6 |
0,0 |
1,5 |
-0,5 |
1,3 |
1,7 |
1,4 |
|
0,7 |
1,5 |
Beklædning mv. |
-9,3 |
0,5 |
3,6 |
-8,2 |
8,9 |
7,6 |
-7,1 |
8,6 |
|
-1,3 |
2,9 |
Andre forbrugsvarer |
-0,1 |
0,8 |
1,6 |
1,8 |
3,7 |
5,3 |
0,8 |
1,2 |
|
1,4 |
2,4 |
* Foreløbige tal. |
Nyt fra Danmarks Statistik
22. oktober 2015 - Nr. 499
Hent som PDF
Næste udgivelse: 20. november 2015
Kontakt
- Kari Anne Janisse, tlf. 40 43 38 12
- Kim Larsen, tlf. 81 75 12 42
Kilder og metode
Detailsalget er et mængdeindeks korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Varegruppernes vægt i indekset var i 2021: fødevarer og andre dagligvarer 43,4 pct., beklædning mv. 6,8 pct., andre forbrugsvarer 49,8 pct. Stikprøve, beregningsmetoder m.m. er beskrevet i statistikdokumentationen om detailomsætningsindeks. Se også emnesiden Detailomsætningsindeks.