Gå til sidens indhold

Detailsalget steg i tredje kvartal

Detailomsætningsindeks september 2015

Ændret 06. november 2017 kl. 09:22

Oplysningerne om detailomsætningsindekset er revideret som følge af, at en større virksomhed, der indberetter til statistikken, har ændret sine tal tilbage fra januar 2015 til september 2017. Datamaterialet er derfor blevet rettet, og desuden er enkelte øvrige indberetninger, som er indkommet for sent, medtaget i den reviderede opgørelse. Tallene i denne offentliggørelse er derfor ikke længere aktuelle. Revisionerne har betydet beskedne ændringerne i pct. fra måned til måned, og at niveauet samlet set er en anelse højere end tidligere offentliggjorte tal. De reviderede tal inden for alle varegrupper kan ses på DETA11 og DETA21 i Statistikbanken.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Detailsalget var på stort set samme niveau i september som i de to foregående måneder. De meget små udsving i både august og september kom efter store stigninger i juni (1,2 pct.) og juli (0,8 pct.). Detailsalget var i tredje kvartal 1,2 pct. højere end i andet kvartal, og niveauet for salget i tredje kvartal var det højeste i en tre-måneders periode siden efteråret 2011. Tallene er korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage.

Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving

Store månedlige udsving i salget af beklædning

Selv når tallene korrigeres for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage er der ofte store månedlige udsving i salget af beklædning mv., især sammenlignet med udviklingen i de to andre varegrupper. Det skyldes formentlig, at salget af beklædning er mere følsomt over for vejret, således at de sæsonbetonede udsving i salget (som fx i forbindelse med køb af vintertøj) kan skifte mellem forskellige måneder fra et år til det næste.

Indgår internethandel i tallene?

Detailomsætningsindekset er baseret på omsætningstal indberettet af danske detailvirksomheder. Heri indgår også danske internetbutikker. Den internethandel, der ikke indgår i tallene, er altså internethandel, der ikke er foretaget i danske detailvirksomheder, fx danskeres køb hos udenlandske internetbutikker og internethandel direkte hos produktions- eller engrosvirksomheder. Køb af tjenester som fx rejser, mobiltelefoni og streamingtjenester indgår slet ikke i detailomsætningsindekset, og det er områder, hvor internethandlen udgør en stor del af omsætningen.

Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving, fordelt på varegrupper

Revisioner af foregående måneder

Detailsalget steg 0,8 pct. i juli og faldt 0,1 pct. i august. Der er ikke ændringer i disse tal i forhold til seneste udgivelse. Tallene for august og september i denne offentliggørelse er foreløbige.

Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving

 

2015

 

Feb.

Mar.

Apr.

Maj

Juni

Juli

Aug.*

Sept.*

 

Apr.-juni

Juli-sept.

 

indeks 2010 = 100

Detailhandel i alt

96,3

96,5

96,1

95,0

96,2

97,0

96,9

96,8

 

95,8

96,9

Fødevarer og andre dagligvarer

95,7

95,9

95,6

95,1

95,4

95,9

96,8

96,6

 

95,4

96,4

Beklædning mv.

89,7

91,5

92,9

86,3

92,6

93,1

89,1

91,3

 

90,6

91,1

Andre forbrugsvarer

98,3

98,4

97,2

96,9

97,9

99,0

98,8

98,4

 

97,4

98,7

 

procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder

Detailhandel i alt

-0,1

0,3

-0,5

-1,1

1,2

0,8

-0,1

0,0

 

-0,7

1,2

Fødevarer og andre dagligvarer

0,5

0,2

-0,3

-0,5

0,2

0,6

0,9

-0,2

 

-0,3

1,1

Beklædning mv.

-0,1

2,1

1,5

-7,1

7,3

0,5

-4,2

2,4

 

0,3

0,6

Andre forbrugsvarer

-0,7

0,0

-1,2

-0,3

1,0

1,1

-0,2

-0,4

 

-1,2

1,4

* Foreløbige tal.

Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling

 

2014

2015

 

Juli-sept.

 

Juni

Juli

Aug.

Sept.

Juni

Juli

Aug.*

Sept.*

 

2014

2015

 

indeks 2010 = 100

Detailhandel i alt

94,8

94,2

96,9

89,4

96,9

97,7

97,4

91,1

 

93,5

95,4

Fødevarer og andre dagligvarer

97,2

96,9

98,6

90,2

96,7

98,1

100,2

91,5

 

95,2

96,6

Beklædning mv.

89,3

93,3

89,3

78,0

97,3

100,4

83,0

84,7

 

86,9

89,4

Andre forbrugsvarer

93,7

91,8

97,1

91,2

97,1

96,6

97,9

92,3

 

93,4

95,6

 

procentvis ændring i forhold til samme måned / tre måneder året før

Detailhandel i alt

-0,7

0,7

1,0

0,7

2,2

3,7

0,5

2,0

 

0,8

2,0

Fødevarer og andre dagligvarer

0,7

0,6

0,0

1,5

-0,5

1,3

1,7

1,4

 

0,7

1,5

Beklædning mv.

-9,3

0,5

3,6

-8,2

8,9

7,6

-7,1

8,6

 

-1,3

2,9

Andre forbrugsvarer

-0,1

0,8

1,6

1,8

3,7

5,3

0,8

1,2

 

1,4

2,4

* Foreløbige tal.

Nyt fra Danmarks Statistik

22. oktober 2015 - Nr. 499

Hent som PDF
Næste udgivelse: 20. november 2015

Kontakt

Kilder og metode

Detailsalget er et mængdeindeks korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Varegruppernes vægt i indekset var i 2021: fødevarer og andre dagligvarer 43,4 pct., beklædning mv. 6,8 pct., andre forbrugsvarer 49,8 pct. Stikprøve, beregningsmetoder m.m. er beskrevet i statistikdokumentationen om detailomsætningsindeks. Se også emnesiden Detailomsætningsindeks.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation