Gå til sidens indhold

3,4 mio. danskere handler på nettet

It-anvendelse i befolkningen 2015

3,4 mio. danskere køber varer eller tjenester på internettet. Det svarer til, at tre ud af fire danskere i alderen 16 til 89 år har handlet på internettet inden for det seneste år. Det er lidt flere end året før, hvor der var lidt over 3,3 mio. danskere, der havde handlet online inden for det seneste år. Væksten i e-handel skal findes blandt den del af befolkningen, der er 35 år eller ældre.

Andel af befolkningen der har handlet på internettet fordelt på alder. 2015

Billetter til teateret, koncerter og biografer handles oftest online

Det er især køb af billetter til teater, koncerter, biografer, der handles over internettet, men også køb af billetter til fly, tog eller færge samt overnatning i forbindelse med ferie hører til blandt de typer varer, der oftest bliver e-handlet. Måles det i pct. af befolkningen, er handlen inden for alle tre grupper vokset i forhold til året før. 69 pct. havde købt billetter til teater, koncerter, biografer mod 65 pct. året før, salg af billetter til fly, tog eller færge voksede til 62 pct. mod 60 pct. året før, og endelig voksede handlen med overnatning i forbindelse ferie til 57 pct. mod 55 pct. året før. Køb af tøj, sports- og fritidsudstyr var med 57 pct. uændret.

Andel af internethandlenes køb af varer og tjenester på nettet. 2015

Hyppighed for internethandel fordel efter alder. 2015

 

Alle

16-24 år

25-34 år

35-44 år

45-54 år

55-64 år

65-74 år

75-89 år

 

pct. af dem som har e-handlet i det seneste år

1 - 2 gange

35

35

31

27

32

41

49

62

3 - 5 gange

34

32

36

38

36

34

28

21

6 - 10 gange

14

15

15

17

15

13

8

5

Mere end 10 gange

11

11

15

14

12

6

3

2

Ved ikke

4

6

3

5

4

3

8

6

Ønsker ikke at svare

1

2

0

0

1

2

5

4

Flest e-handlede højst fem gange på et år

Blandt de personer, der har købt varer over internettet inden for det seneste år, har to tredjedele handlet højst fem gange på internettet, mens en fjerdedel har handlet seks gange eller derover. De mest aktive handlende er aldersgrupperne 25-34 år og 35-44 år, hvor knap en tredjedel har handlet seks gange eller mere inden for det seneste år.

Udover handel med billetter til teater, koncerter, biografer fylder handlen med tøj, sports- og fritidsudstyr meget blandt den yngre del af befolkningen. For den ældre del af befolkningen er det køb af rejser og overnatning, der handles oftest.

Varer og tjenester købt via internettet fordelt på alder. 2015

 

Alle

16-24 år

25-34 år

35-44 år

45-54 år

55-64 år

65-74 år

75-89 år

 

pct. af dem som har e-handlet i det seneste år

Billetter til teater, koncerter, biograf mv.

69

73

77

74

72

56

53

43

Billetter til fly, tog eller færge

62

53

65

65

67

62

59

44

Tøj, sports- og fritidsudstyr

57

72

61

68

62

41

27

22

Overnatning i forbindelse med ferie

57

38

57

63

69

58

53

43

Møbler, legetøj

41

25

53

54

41

38

33

22

Internet, mobil, tv abonn.

39

37

45

46

38

33

30

26

Elektronik

30

35

36

34

30

22

18

16

Computerhardware

29

34

36

32

27

24

21

25

Bøger, e-bøger, tidsskrifter, aviser

27

25

32

26

29

25

27

23

Film, musik, video

26

32

30

31

28

19

13

12

Video- og computerspil

20

37

28

25

17

6

4

4

Forsikringer, aktier, finansielle ydel.

19

19

25

19

19

14

13

17

Madvarer, toiletartikler mv.

17

8

21

24

19

15

13

10

Medicin

11

5

6

10

12

15

17

20

E-learning materiale

7

10

12

6

6

3

3

2

Andet

25

25

30

28

29

21

15

12

Nyt fra Danmarks Statistik

23. juni 2015 - Nr. 311

Hent som PDF
Næste udgivelse: 14. juni 2016

Kontakt

Kilder og metode

Oplysningerne kommer fra undersøgelsen It-anvendelse i befolkningen 2023. Undersøgelsen er baseret på resultaterne fra 4.080 gennemførte interviews i april-juni 2023 blandt et repræsentativt udsnit af befolkningen i alderen 16-74 år. Sammenligninger tilbage i tid skal gøres med forbehold for ændring i formuleringer samt ændring i filteret.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation