Gå til sidens indhold

Flest familier med bil i Rebild og Favrskov

Familiernes bilrådighed 1. januar 2017

Seks ud af ti familier har en eller flere biler til rådighed 1. januar 2017, og det er en anelse højere end i 2013. Der er stor forskel alt efter, hvor familien bor i landet. I Hovedstadsområdet og Aarhus har kun 30-50 pct. af familierne bil. I en række kommuner rundt om de største byer - bl.a. Rebild og Favrskov - er det derimod otte ud af ti familier, der har bil. Det er også i en del af disse kommuner, at lønmodtagere og selvstændige pendler længst til arbejde. Inden for kommunerne pendles der ofte længere fra de små bysamfund end fra de større. Pendlingsforhold, bilrådighed og bystørrelse for lønmodtagere og selvstændige behandles på næste side.

Familiernes bilrådighed i kommunerne. 1. januar 2017

Familier med høj bilrådighed

Flest bilejende familier findes i øvrigt blandt:

De 10 pct. af familierne, der har flest penge til forbrug: 90 pct. har bil
Parfamilier med børn: 90 pct. har bil
Familier i parcelhuse: 84 pct. har bil
Topledere: 92 pct. har bil
Familier i små byer og på landet: 76 pct. har bil.

Familier med lav bilrådighed

Færrest bilejende familier findes blandt:

De 10 pct., der har færrest penge til forbrug: 12 pct. har bil
Enlige uden børn: 37 pct. har bil
Familier i etageboliger: 37 pct. har bil
Førtidspensionister: 35 pct. har bil
Familier i hovedstaden og de store byer: 47 pct. har bil.

16 pct. af alle familier råder over flere biler

496.000 familier har rådighed over flere biler i 2017. Det svarer til 16 pct. af alle familier. I 2013 var det tilsvarende 430.000 familier eller 15 pct., der havde flere biler. 51 pct. af familierne med flere biler er par med børn, som udgør 29 pct. af alle familier.

Jo mindre by jo længere på arbejde

Lønmodtagere og selvstændige bosiddende i byer med 2.000-4.999 indbyggere og med to eller flere biler i familien havde i gennemsnit 27,7 km til arbejde i 2015. Gennemsnittet for alle lønmodtagere og selvstændige i hele landet uanset bil i familien eller ej var 19,5 km. Familierne uden bil lå på 15,2 km, familierne med én bil på 18,7 km, mens familierne med to biler lå på 24,5 km.

Det generelle billede er, at lønmodtagere og selvstændige i Hovedstadsområdet lå lavt med 12,2 km til arbejde, mens de i byer over 5.000 indbyggere havde 19-22 km. I byområder under 5.000 indbyggere og i landsdistrikterne var afstanden 23-25 km. Den højeste pendlingsafstand på 31,1 km havde lønmodtagere og selvstændige i Vordingborg Kommune, mens Rødovre Kommune lå lavest med 10,9 km. Det gælder for en stor del af kommunerne, at pendlingsafstandene er mindst i kommunens største by - ofte 'rådhusbyen' - og større for de mindre bysamfund.

Gennemsnitlig pendlingsafstand for personer i lønmodtagerfamilier eller selvstændige. 2015

Stor stigning i pendlingsafstand fra 2007 til 2015

Fra 2007 til 2015 steg den gennemsnitlige afstand til arbejde med 30,1 pct. for lønmodtagere og selvstændige bosiddende i byer med 50.000-100.000 indbyggere, men afstanden i 2015 var dog stadig kortere end 20 km. Mens det i 2007 kun var lønmodtagere og selvstændige i byer med 500-999 indbyggere, der i gennemsnit havde mere end 20 km til arbejde, gjaldt det i 2015 alle lokaliteter med færre end 50.000 indbyggere. Fra 16,4 km i 2007 steg den gennemsnitlige distance til 19,5 km i 2015 - en stigning på 18,8 pct. Familier uden bil lå 7,9 pct. højere i 2015 end i 2007, familier med én bil 20 pct. og familier med to biler 15,5 pct. højere.

Lønmodtagere og selvstændige i Struer Kommune havde 46,8 pct. længere til arbejde i 2015 end i 2007, mens Læsø Kommune lå 5,1 pct. lavere.

Gennemsnitlig pendlingsafstand for personer i lønmodtagerfamilier og selvstændige efter bystørrelse

Gennemsnitlig pendlingsafstand for personer i lønmodtagerfamilier og selvstændige efter bystørrelse og bilrådighed. 2015 og udvikling 2007-2015

 

Alle

Ingen bil

1 bil

2+ biler

Alle

Ingen bil

1 bil

2+ biler

 

pendling pr. person 2015, km

2007-2015, pct.

Alle

19,5

15,2

18,7

24,5

18,8

7,9

20,0

15,5

Hovedstadsområdet

12,2

11,0

12,5

14,8

10,1

4,5

14,0

11,4

100.000 indbyggere +

19,1

17,1

18,9

23,1

23,2

12,3

26,5

24,7

50-99.999 indbyggere

19,8

15,8

18,8

25,1

30,1

17,6

30,9

25,8

40-49.999 indbyggere

20,8

17,6

19,9

24,7

22,5

15,9

23,6

12,8

30-39.999 indbyggere

20,3

17,7

19,4

24,8

22,7

14,5

23,0

22,8

20-29.999 indbyggere

20,5

18,4

19,4

24,8

23,6

17,0

23,9

14,8

10-19.999 indbyggere

20,9

19,0

19,5

24,6

20,6

15,1

19,7

19,3

5-9.999 indbyggere

21,9

18,4

19,9

26,7

23,1

8,0

22,5

17,9

2-4.999 indbyggere

24,0

21,4

22,0

27,7

26,0

19,4

27,4

16,1

1-1.999 indbyggere

24,2

23,4

22,1

27,1

23,8

17,9

26,1

14,3

500-999 indbyggere

24,6

24,4

22,7

27,0

22,2

15,4

24,6

14,0

200-499 indbyggere

23,9

24,5

22,2

25,9

21,0

16,8

24,4

11,6

Landdistrikter

23,0

22,1

21,3

25,3

18,6

12,6

21,2

11,0

Familiernes bilrådighed. 1. januar

 

Familier i alt

Familier med bil

Udvikling i antal 2013-2017

 

 

I alt

1 bil

2+ biler

 

I alt

1 bil

2 biler

I alt

1 bil

2+ biler

 

 

antal

 

andel i pct.

pct.

Familier i hele landet, 2017

3011290

1825497

1329124

496373

 

60,6

44,1

16,5

6,6

3,7

15,3

Familier i hele landet, 2013

2891119

1712173

1281829

430344

 

59,2

44,3

14,9

 

 

 

Nyt fra Danmarks Statistik

4. juli 2017 - Nr. 282

Hent som PDF
Næste udgivelse: 3. juli 2019

Kontakt

Kilder og metode

En familie råder over bil, når den ejer en ny eller brugt personbil, har varebil til privat godstransport, har en leaset bil eller har firmabil til rådighed.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation