Fortsat stigende detailsalg
Detailomsætningsindeks januar 2015
Ændret 06. november 2017 kl. 09:26Oplysningerne om detailomsætningsindekset er revideret som følge af, at en større virksomhed, der indberetter til statistikken, har ændret sine tal tilbage fra januar 2015 til september 2017. Datamaterialet er derfor blevet rettet, og desuden er enkelte øvrige indberetninger, som er indkommet for sent, medtaget i den reviderede opgørelse. Tallene i denne offentliggørelse er derfor ikke længere aktuelle. Revisionerne har betydet beskedne ændringerne i pct. fra måned til måned, og at niveauet samlet set er en anelse højere end tidligere offentliggjorte tal. De reviderede tal inden for alle varegrupper kan ses på DETA11 og DETA21 i Statistikbanken.
Fra december til januar steg detailsalget 0,2 pct. Detailsalget i perioden november 2014 til januar 2015 var 0,9 pct. højere end i perioden august-oktober 2014. Stigningen i januar skyldes fremgang i salget af andre forbrugsvarer, som steg 0,9 pct. Salget af beklædning mv. faldt 0,7 pct., og der var ligeledes nedgang i salget af fødevarer og andre dagligvarer, som faldt 0,3 pct. Tallene er korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage.
Større salg end januar året før
Korrigeret for prisudvikling, men ikke for sæsonudsving og effekten af handelsdage, var detailsalget i januar 2,4 pct. højere end i samme måned sidste år. Her er det ligeledes varegruppen andre forbrugsvarer, der trækker op med en stigning på 6,1 pct. Varegruppen andre forbrugsvarer indeholder kort fortalt de detailvarer, der ikke er dagligvarer eller beklædning. Det er primært husholdningsudstyr, elektronik og fritidsprodukter, men også servicestationernes salg af brændstof og omsætningen i de detailvirksomheder, som primært sælger deres varer via internettet, er med i denne varegruppe.
Nedgang i legetøjsbutikkerne i december
Salget i branchen detailhandel med spil og legetøj var i december 15 pct. lavere end i samme måned året før. Den årelange nedgang for fotoforretninger fortsatte, og de havde i december en omsætning, der var 14 pct. lavere end samme måned året før. Samtidig fortsætter den uafbrudte fremgang for branchen detailhandel fra postordreforretninger, der hovedsagligt består af internetbutikker. De havde i december en omsætning, der var 17 pct. højere end i samme måned året før. Branchetallene er ikke korrigeret for sæsonudsving, effekten af handelsdage eller prisudvikling.
Indgår internethandel i tallene?
Detailomsætningsindekset er baseret på omsætningstal indberettet af danske detailvirksomheder. Heri indgår også danske internetbutikker. Den internethandel, der ikke indgår i tallene, er altså internethandel, der ikke er foretaget i danske detailvirksomheder, fx danskeres køb hos udenlandske internetbutikker og internethandel direkte hos produktions- eller engrosvirksomheder. Køb af tjenester som fx rejser og mobiltelefoni indgår slet ikke i detailomsætningsindekset, og det er områder, hvor internethandlen udgør en stor del af omsætningen.
Revisioner af foregående måneder
Detailsalget steg 0,8 pct. i november og faldt 0,5 pct. i december. Udviklingen i november er opjusteret med 0,1 procentpoint i forhold til seneste udgivelse, mens udviklingen i december er uændret. Der er med denne offentliggørelse gennemført mindre ændringer i sammensætningen af de data, der anvendes til at rense for prisudvikling. Ændringerne er gennemført for hele tidsserien startende i 2000 og har den effekt, at den samlede udvikling siden 2010 er opjusteret med 0,3 procentpoint. For udviklingen i den enkelte måned er effekten af ændringerne forsvindende lille. Tallene for december og januar i denne offentliggørelse er foreløbige.
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving
|
2014 |
2015 |
|
Aug. |
Nov. 2014 |
||||||
|
Juni |
Juli |
Aug. |
Sept. |
Okt. |
Nov. |
Dec.* |
Jan* |
|
|
|
|
indeks 2010 = 100 |
||||||||||
Detailhandel i alt |
95,1 |
95,1 |
95,6 |
95,2 |
95,9 |
96,7 |
96,2 |
96,4 |
|
95,6 |
96,5 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
95,9 |
95,6 |
95,4 |
95,2 |
95,2 |
95,2 |
95,0 |
94,7 |
|
95,3 |
95,0 |
Beklædning mv. |
88,9 |
89,8 |
91,7 |
85,7 |
89,2 |
91,8 |
90,1 |
89,6 |
|
88,9 |
90,5 |
Andre forbrugsvarer |
95,8 |
95,9 |
96,8 |
97,3 |
98,2 |
99,4 |
98,9 |
99,8 |
|
97,5 |
99,4 |
|
procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder |
||||||||||
Detailhandel i alt |
-0,6 |
0,0 |
0,5 |
-0,5 |
0,8 |
0,8 |
-0,5 |
0,2 |
|
0,3 |
0,9 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
0,0 |
-0,3 |
-0,2 |
-0,2 |
0,0 |
0,0 |
-0,2 |
-0,3 |
|
-0,6 |
-0,3 |
Beklædning mv. |
-3,7 |
0,9 |
2,1 |
-6,5 |
4,1 |
2,9 |
-1,8 |
-0,7 |
|
-1,7 |
1,9 |
Andre forbrugsvarer |
-0,5 |
0,1 |
0,9 |
0,6 |
0,9 |
1,2 |
-0,4 |
0,9 |
|
1,6 |
2,0 |
* Foreløbige tal. |
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling
|
2013 |
2014 |
2015 |
|
Nov. 2013. |
Nov. 2014 |
|||||
|
Okt. |
Nov. |
Dec. |
Jan. |
Okt. |
Nov. |
Dec.* |
Jan.* |
|
|
|
|
indeks 2010 = 100 |
||||||||||
Detailhandel i alt |
92,2 |
96,9 |
117,1 |
87,7 |
95,1 |
98,0 |
119,8 |
89,8 |
|
100,6 |
102,5 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
92,5 |
97,5 |
106,3 |
88,9 |
94,6 |
95,0 |
107,9 |
87,8 |
|
97,6 |
96,9 |
Beklædning mv. |
89,8 |
87,9 |
126,5 |
84,7 |
90,9 |
88,0 |
130,2 |
87,1 |
|
99,7 |
101,8 |
Andre forbrugsvarer |
92,5 |
98,4 |
125,9 |
87,1 |
96,5 |
103,3 |
129,5 |
92,5 |
|
103,8 |
108,4 |
|
procentvis ændring i forhold til samme måned / tre måneder året før |
||||||||||
Detailhandel i alt |
-1,4 |
1,2 |
-0,8 |
0,1 |
3,1 |
1,1 |
2,4 |
2,4 |
|
0,1 |
2,0 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
0,5 |
4,0 |
-0,2 |
3,9 |
2,3 |
-2,6 |
1,6 |
-1,2 |
|
2,4 |
-0,7 |
Beklædning mv. |
-6,3 |
2,5 |
-6,6 |
-5,8 |
1,3 |
0,2 |
2,9 |
2,8 |
|
-3,9 |
2,1 |
Andre forbrugsvarer |
-2,2 |
-1,8 |
0,0 |
-2,2 |
4,3 |
5,0 |
2,9 |
6,1 |
|
-1,2 |
4,5 |
* Foreløbige tal. |
Nyt fra Danmarks Statistik
20. februar 2015 - Nr. 85
Hent som PDF
Næste udgivelse: 20. marts 2015
Kontakt
- Kari Anne Janisse, tlf. 40 43 38 12
- Kim Larsen, tlf. 81 75 12 42
Kilder og metode
Detailsalget er et mængdeindeks korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Varegruppernes vægt i indekset var i 2021: fødevarer og andre dagligvarer 43,4 pct., beklædning mv. 6,8 pct., andre forbrugsvarer 49,8 pct. Stikprøve, beregningsmetoder m.m. er beskrevet i statistikdokumentationen om detailomsætningsindeks. Se også emnesiden Detailomsætningsindeks.