Fald i disponibel indkomst
Kvartalsvise sektorregnskaber 3. kvt. 2014
Den disponible indkomst for husholdninger mv. faldt i tredje kvartal med 0,7 pct. i forhold til kvartalet før, når der korrigeres for prisbevægelser og normale sæsonudsving. Niveauet for den disponible indkomst er fortsat påvirket negativt af ekstraordinære skattebetalinger i forbindelse med, at det fra 2013 har været muligt at opnå en skatterabat ved omlægning af kapitalpensionsordninger. I tredje kvartal steg forbruget med 0,1 pct.
Opsparingen faldt 4,7 mia. kr.
Korrigeret for normale sæsonudsving var opsparingen i husholdninger mv. i tredje kvartal 1,1 mia. kr., hvilket er et fald på 4,7 mia. kr. i forhold til kvartalet før. Opsparingen omfatter dels forskellen mellem den disponible indkomst og forbruget og dels opsparingen i form af nettoindbetalinger til arbejdsmarkedstilknyttede pensionsordninger. Faldet i opsparingen skyldes et fald på 1,0 mia. kr. i den disponible indkomst og et fald på 3,2 mia. kr. i de arbejdsmarkedstilknyttede pensionsordninger, mens forbruget steg 0,5 mia. kr.
Sektoren husholdninger mv. er nettolåntager
Fordringserhvervelsen, netto, fås ved at trække investeringerne mv. fra op-sparingen og lægge kapitaloverførslerne til. Fordringserhvervelsen, netto, for husholdninger mv. var i tredje kvartal negativ - dvs., at sektoren var nettolåntager. De resterende indenlandske sektorer - ikke-finansielle selskaber, finansielle selskaber og offentlig forvaltning og service - havde en positiv fordrings-erhvervelse, netto, dvs. var nettolångivere. Samlet set var Danmark også i tredje kvartal nettolångiver i forhold til udlandet.
Sektorernes fordringserhvervelse, netto
|
Året |
|
2013 |
2014 |
|||||
|
2012 |
2013 |
|
2. kvt. |
3. kvt. |
4. kvt. |
1. kvt. |
2. kvt. |
3. kvt. |
|
løbende priser, mia. kr. |
||||||||
Fordringserhvervelse, netto |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I alt |
105,5 |
136,0 |
|
37,4 |
40,4 |
40,6 |
17,2 |
32,0 |
41,9 |
Ikke-finansielle selskaber |
85,6 |
100,0 |
|
14,9 |
35,7 |
48,1 |
21,4 |
33,7 |
43,9 |
Finansielle selskaber |
76,0 |
72,1 |
|
22,0 |
21,0 |
9,2 |
-2,6 |
-0,7 |
6,8 |
Offentlig forvaltning og service |
-68,4 |
-20,0 |
|
-0,1 |
-10,1 |
-4,2 |
-2,5 |
10,9 |
10,1 |
Husholdninger mv. |
12,4 |
-16,0 |
|
0,6 |
-6,2 |
-12,7 |
0,9 |
-11,8 |
-18,9 |
Indkomst, forbrug og opsparing i husholdninger mv., sæsonkorrigerede værdier
|
|
Året |
|
2013 |
2014 |
|||||
|
|
2012 |
2013 |
|
2. kvt. |
3. kvt. |
4. kvt. |
1. kvt. |
2. kvt. |
3. kvt. |
|
|
løbende priser, mia. kr. |
||||||||
1. |
Disponibel bruttoindkomst |
921,9 |
919,1 |
|
229,4 |
228,4 |
232,5 |
234,8 |
229,1 |
228,1 |
2. |
Forbrugsudgift |
911,3 |
920,3 |
|
229,8 |
230,9 |
229,8 |
230,0 |
232,3 |
232,8 |
3. |
Korrektion for ændring i |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
pensionskassereserver |
58,6 |
67,7 |
|
18,4 |
16,3 |
16,1 |
7,1 |
9,0 |
5,9 |
4. |
Bruttoopsparing (1-2+3) |
69,2 |
66,5 |
|
18,1 |
13,8 |
18,8 |
11,9 |
5,8 |
1,1 |
|
|
real vækst i pct. i forhold til kvartalet før |
||||||||
5. |
Disponibel bruttoindkomst |
-0,4 |
-1,3 |
|
0,0 |
-0,9 |
1,6 |
1,3 |
-2,9 |
-0,7 |
6. |
Forbrugsudgift |
0,4 |
0,0 |
|
-0,5 |
0,0 |
-0,4 |
0,2 |
0,5 |
0,1 |
|
|
pct. |
||||||||
7. |
Opsparingsandel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(4 i pct. af (1+3)) |
7,1 |
6,7 |
|
7,3 |
5,6 |
7,6 |
4,9 |
2,4 |
0,5 |
Årsopgørelserne for fordringserhvervelse, netto, i husholdninger mv. er i 2012 påvirket positivt af den ekstraordinære tilbagebetaling af efterlønsbidrag og i 2013 negativt af omlægningen af kapitalpensionsordningen. Ses der bort fra disse ekstraordinære forhold, ville fordringserhvervelse, netto, have været minus 15,6 mia. kr. i 2012 og plus 17,0 mia. kr. i 2013. Fordringserhvervelse, netto, for offentlig forvaltning og service er påvirket tilsvarende i modsat retning.
Nyt fra Danmarks Statistik
23. december 2014 - Nr. 665
Hent som PDF
Næste udgivelse: 31. marts 2015
Kontakt
- Bo Siemsen, tlf. 21 57 97 24
Kilder og metode
De kvartalsvise sektorregnskabers vigtigste kilder er - ud over de årlige sektorregnskaber - regnskabsoplysninger for stat, kommuner og finansielle selskaber, det kvartalsvise nationalregnskab, momsstatistikken og den finansielle statistik. Sektorregnskaberne er konsistente med den opgørelse af det reviderede nationalregnskab.