Detailsalget steg i oktober
Detailomsætningsindeks oktober 2014
Fra september til oktober steg detailsalget 0,7 pct. Stigningen kom efter et fald i september på 0,8 pct. Detailsalget i perioden august-oktober var på samme niveau som i perioden maj-juni. Salget af beklædning mv. steg 4,1 pct. i oktober efter et rekordstort fald i september på hele 7,1 pct. Varegruppen beklædning mv. udgør 10 pct. af det samlede detailsalg. Salget af fødevarer og andre dagligvarer faldt 0,1 pct., mens salget af andre forbrugsvarer steg 0,7 pct. i oktober. Tallene er korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage.
Større salg end i samme periode sidste år
Korrigeret for prisudvikling, men ikke for sæsonudsving og effekten af handelsdage, var detailsalget i oktober 3,1 pct. højere end i samme måned året før. Detailsalget i perioden august-oktober var 1,6 pct. højere end i samme periode 2013.
Sko- og tøjforretningerne havde stor nedgang i september
Det store fald i varegruppen beklædning mv. i september kan også ses i branchetallene. Salget i tøjforretninger var i september 7 pct. lavere end i samme måned sidste år, mens der i babyudstyrs- og børnetøjsforretninger var et fald på 23 pct. I skotøjsforretningerne var der i september en nedgang i salget på 11 pct. i forhold til samme måned sidste år. Branchetallene offentliggøres med en måneds forsinkelse i forhold til det samlede detailsalg og de varegruppeopdelte tal. Branchetallene er ikke korrigeret for sæsonudsving, effekten af handelsdage eller prisudvikling.
Indgår internethandel i tallene?
Detailomsætningsindekset er baseret på omsætningstal indberettet af danske detailvirksomheder. Heri indgår også danske internetbutikker. Detailvirksomheder, der både har handel i fysiske butikker og handel via internettet, inkluderer begge dele i omsætningstallene.
Den internethandel, der ikke indgår i tallene, er altså internethandel, der ikke er foretaget i danske detailvirksomheder, fx danskeres køb hos udenlandske internetbutikker og internethandel direkte hos produktions- eller engrosvirksomheder. Køb af tjenester som fx rejser og mobiltelefoni indgår slet ikke i detailomsætningsindekset, og det er områder, hvor internethandlen udgør en stor del af omsætningen.
Revisioner af foregående måneder
Detailsalget steg 0,6 pct. i august og faldt 0,8 pct. i september. Udviklingen er i begge måneder opjusteret med 0,1 procentpoint i forhold til seneste udgivelse, hvor der blev offentliggjort en stigning i august på 0,5 pct. og et fald i september på 0,9 pct. Tallene for september og oktober i denne offentliggørelse er foreløbige.
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving
|
2014 |
|
Maj |
Aug. |
|||||||
|
Mar. |
Apr. |
Maj |
Juni |
Juli |
Aug. |
Sept.* |
Okt.* |
|
2014 |
2014 |
|
indeks 2010 = 100 |
||||||||||
Detailhandel i alt |
95,0 |
95,1 |
95,4 |
94,8 |
94,7 |
95,3 |
94,5 |
95,2 |
|
95,0 |
95,0 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
95,3 |
95,5 |
95,8 |
95,8 |
95,5 |
95,3 |
95,0 |
95,0 |
|
95,7 |
95,1 |
Beklædning mv. |
89,7 |
88,6 |
92,3 |
88,6 |
89,3 |
91,1 |
84,6 |
88,1 |
|
90,1 |
87,9 |
Andre forbrugsvarer |
96,0 |
96,3 |
95,8 |
95,3 |
95,3 |
96,3 |
96,4 |
97,0 |
|
95,4 |
96,6 |
|
procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder |
||||||||||
Detailhandel i alt |
0,1 |
0,1 |
0,3 |
-0,7 |
0,0 |
0,6 |
-0,8 |
0,7 |
|
0,0 |
0,0 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
0,0 |
-0,3 |
-0,2 |
-0,2 |
-0,1 |
|
0,4 |
-0,6 |
Beklædning mv. |
-1,3 |
-1,3 |
4,2 |
-4,0 |
0,7 |
2,0 |
-7,1 |
4,1 |
|
0,4 |
-2,4 |
Andre forbrugsvarer |
0,3 |
0,3 |
-0,6 |
-0,5 |
0,1 |
1,1 |
0,0 |
0,7 |
|
-0,6 |
1,2 |
* Foreløbige tal. |
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling
|
2013 |
2014 |
|
Aug. |
Aug. |
||||||
|
Juli |
Aug. |
Sept. |
Okt. |
Juli |
Aug. |
Sept.* |
Okt.* |
|
2013 |
2014 |
|
indeks 2010 = 100 |
||||||||||
Detailhandel i alt |
93,4 |
95,7 |
88,6 |
92,0 |
94,0 |
96,7 |
89,1 |
94,9 |
|
92,1 |
93,6 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
96,2 |
98,4 |
88,8 |
92,4 |
96,8 |
98,5 |
90,1 |
94,4 |
|
93,2 |
94,3 |
Beklædning mv. |
92,8 |
86,2 |
84,9 |
89,8 |
93,3 |
89,3 |
77,9 |
91,2 |
|
87,0 |
86,1 |
Andre forbrugsvarer |
90,8 |
95,2 |
89,2 |
92,1 |
91,4 |
96,7 |
90,7 |
96,2 |
|
92,2 |
94,5 |
|
procentvis ændring i forhold til samme måned / tre måneder året før |
||||||||||
Detailhandel i alt |
0,4 |
-0,1 |
-1,7 |
-1,5 |
0,6 |
1,0 |
0,6 |
3,1 |
|
-1,1 |
1,6 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
2,6 |
1,4 |
-1,1 |
0,5 |
0,6 |
0,0 |
1,4 |
2,1 |
|
0,3 |
1,2 |
Beklædning mv. |
-2,8 |
-5,3 |
-8,7 |
-6,3 |
0,5 |
3,6 |
-8,3 |
1,6 |
|
-6,8 |
-1,0 |
Andre forbrugsvarer |
-1,0 |
-0,6 |
-0,7 |
-2,3 |
0,7 |
1,5 |
1,7 |
4,4 |
|
-1,2 |
2,5 |
* Foreløbige tal. |
Nyt fra Danmarks Statistik
20. november 2014 - Nr. 586
Hent som PDF
Næste udgivelse: 22. december 2014
Kontakt
- Kari Anne Janisse, tlf. 40 43 38 12
- Kim Larsen, tlf. 81 75 12 42
Kilder og metode
Detailsalget er et mængdeindeks korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Varegruppernes vægt i indekset var i 2021: fødevarer og andre dagligvarer 43,4 pct., beklædning mv. 6,8 pct., andre forbrugsvarer 49,8 pct. Stikprøve, beregningsmetoder m.m. er beskrevet i statistikdokumentationen om detailomsætningsindeks. Se også emnesiden Detailomsætningsindeks.