Gå til sidens indhold

Uddannelse giver beskæftigelse over hele EU

Arbejdskraftundersøgelsen, europæisk 1. kvt. 2020

For personer i aldersgruppen 25-59 år, som typisk har færdiggjort deres uddannelse og endnu ikke har påbegyndt tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet, er der en klar sammenhæng mellem uddannelsesniveau og beskæftigelse. I denne aldersgruppe i Danmark var 64 pct. af de med grundskole som højest fuldførte uddannelse i beskæftigelse i første kvartal 2020. For personer med gymnasium eller erhvervsuddannelse som højest fuldførte uddannelse var 84 pct. i beskæftigelse. Blandt de med en videregående uddannelse var 90 pct. i beskæftigelse. Dette er en tendens på tværs af EU. Både i Syd- og Nordeuropa var andelen i beskæftigelse (beskæftigelsesfrekvensen), lavest blandt dem med et lavt uddannelsesniveau, mens beskæftigelsesfrekvensen steg i takt med uddannelsesniveauet. Det viser tal fra Arbejdskraftundersøgelsen.

Ikke-sæsonkorrigeret beskæftigelsesfrekvens blandt 25-59-årige fordelt på uddannelsesniveau i udvalgte EU-lande. 1. kvt. 2020Kilde: Eurostat, Labour Force Survey.

Lavere andel i beskæftigelse i Sydeuropa end i Nordeuropa

Tallene for Sverige ligner de danske. I Sverige var 62 pct. i alderen 25-59 med grundskole som højest fuldførte uddannelse beskæftigede. For de med gymnasium eller erhvervsuddannelse som højest fuldførte uddannelse var beskæftigelsesfrekvensen på 87 pct. mens den for de med en videregående uddannelse var 90 pct.

Ser man på de to store sydeuropæiske lande, Italien og Spanien, var der også en tydelig sammenhæng mellem uddannelse og beskæftigelse. Men andelen af beskæftigede var for de fleste grupper på et lavere niveau end i Danmark og Sverige. I Spanien havde de 25-59-årige med grundskole som højest fuldførte uddannelse med 63 pct. dog nogenlunde samme beskæftigelsesfrekvens som i Danmark og Sverige, mens det kun gjaldt for 56 pct. i den tilsvarende gruppe i Italien. I Spanien og Italien var hhv. 73 og 74 pct. med gymnasium eller erhvervsuddannelse som højest fuldførte uddannelse i beskæftigelse. Det er mere end 10 procentpoints lavere end i Danmark og Sverige. Endeligt var der i Spanien 83 pct. af 25-59-årige med en videregående uddannelse, som var i beskæftigelse. I Italien gjaldt det ligeledes, at 83 pct. af denne gruppe var i beskæftigelse.

Ikke-sæsonkorrigeret beskæftigelsesfrekvens for 25-59-årige fordelt på uddannelsesniveau. 1. kvt. 2020

 

Uddannelsesniveau

 

Lav

Mellem

Høj

Samlet

 

pct.

Belgien

55,0

79,3

88,9

78,9

Bulgarien

49,1

83,9

91,9

80,0

Cypern

67,9

78,1

86,3

87,3

Danmark

64,0

84,2

89,7

82,5

Estland

64,5

84,3

86,7

83,5

Finland

59,2

79,2

89,4

82,4

Frankrig

60,7

79,3

88,7

80,0

Grækenland

54,9

65,6

78,8

68,0

Irland

55,5

75,8

88,0

79,1

Italien

55,8

73,8

82,4

69,2

Kroatien

45,8

75,6

86,7

74,9

Letland

64,9

79,6

88,0

81,2

Litauen

52,6

78,6

92,9

84,0

Luxembourg

68,0

79,7

87,0

80,6

Malta

75,4

87,1

95,7

85,0

Nederlandene

66,9

85,2

91,1

84,2

Polen

51,0

77,9

91,1

80,9

Portugal

76,2

85,6

90,2

82,8

Rumænien

61,9

80,2

93,3

79,2

Slovakiet

39,9

83,9

85,5

81,0

Slovenien

59,6

85,5

93,5

79,2

Spanien

62,7

73,3

83,0

73,5

Sverige

61,6

87,2

90,4

85,2

Tjekkiet

64,7

89,0

87,4

87,3

Ungarn

61,4

84,5

88,2

82,2

Østrig

62,4

83,3

88,8

82,3

Anm. Lavt uddannelsesniveau omfatter grundskole (ISCED 0-2), mellem uddannelsesniveau omfatter gymnasium og erhvervsuddannelser (ISCED 3-4), højt uddannelsesniveau omfatter videregående uddannelser (ISCED 5-8).
Kilde: Eurostat, Labour Force Survey.

Nyt fra Danmarks Statistik

12. august 2020 - Nr. 305

Hent som PDF
Næste udgivelse: 23. oktober 2020

Kontakt

Kilder og metode

 Arbejdskraftundersøgelsen er Danmarks største løbende interviewundersøgelse. Undersøgelsen er det danske bidrag til den europæiske Labour Force Survey, som baseres på ensartede principper og afgrænsninger i de europæiske lande, og artiklens tal for ledighed og beskæftigelse for Danmark adskiller sig derfor fra de registerbaserede opgørelser. 

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation