Firdobling af antallet af studerende fra EU
Internationale studerende i Danmark 2013
Mens den samlede nytilgang af internationale studerende er mere end fordoblet siden 2005, har der for studerende fra EU-landene været tale om en firdobling. EU-landene står nu for 61 pct. af den internationale nytilgang af studerende. I 2013 startede 11.400 internationale studerende på en videregående uddannelser eller en ph.d. i Danmark. Det var 11 pct. af de 104.600 nye studerende i 2013.
Størst andel internationale studerende blandt ph.d.er
De internationale studerende udgjorde 33 pct. af tilgangen til ph.d.-uddannelserne i 2013, men kun 5 pct. af tilgangen til de akademiske bacheloruddannelser. De fleste internationale studerende, 4.200, søger dog kandidatuddannelserne, hvor 18 pct. eller knap hver femte er en international studerende.
Nytilgang af internationale studerende
|
2005 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
|
antal |
||||
Internationale studerende i alt |
4554 |
9141 |
10216 |
10491 |
11339 |
EU-lande |
1514 |
5118 |
5923 |
6287 |
6873 |
Norge og Island |
1015 |
1428 |
1588 |
1528 |
1419 |
Øvrige Europa |
204 |
268 |
263 |
249 |
249 |
Afrika |
121 |
215 |
226 |
213 |
204 |
Nordamerika |
127 |
164 |
201 |
185 |
196 |
Syd- og Mellemamerika |
82 |
127 |
137 |
151 |
170 |
Asien |
1043 |
1244 |
1092 |
1061 |
1118 |
Oceanien |
20 |
38 |
57 |
49 |
56 |
Uoplyst |
428 |
539 |
729 |
768 |
1054 |
Samfundsfaglige uddannelser mest populære
De nyoptagne internationale studerende vælger især de samfundsfaglige uddannelser med 44 pct. af tilgangen. Det er især kandidatuddannelserne, men også de korte videregående uddannelser, der er tiltrækkende på dette fagområde. De tekniske uddannelser er de næstmest populære med 23 pct. af tilgangen - med en overvægt på de mellemlange tekniske uddannelser. Som det tredje område kommer formidling og erhvervssprog, der dækker 10 pct.
Nyoptagne studerendes hjemlande. 2013
|
Korte videre-gående |
Prof. |
Bachelor |
Kandidat |
Ph.d. |
I alt |
|
|
antal |
pct. |
|||||
Studerende i alt |
22757 |
32520 |
24695 |
23062 |
2465 |
104618 |
- |
Danmark |
20173 |
29931 |
23436 |
18888 |
1654 |
93279 |
- |
Internationale studerende: |
2584 |
2589 |
1259 |
4174 |
811 |
11339 |
100 |
EU-lande |
1726 |
1697 |
685 |
2412 |
406 |
6873 |
61 |
Norge og Island |
113 |
283 |
278 |
718 |
36 |
1419 |
13 |
Øvrige Europa |
76 |
37 |
14 |
87 |
38 |
249 |
2 |
Afrika |
31 |
36 |
12 |
105 |
24 |
204 |
2 |
Nordamerika |
22 |
21 |
15 |
115 |
26 |
196 |
2 |
Syd- og Mellemamerika |
26 |
25 |
11 |
77 |
36 |
170 |
1 |
Asien |
272 |
275 |
48 |
323 |
209 |
1118 |
10 |
Oceanien |
5 |
16 |
3 |
26 |
6 |
56 |
0 |
Uoplyst |
313 |
199 |
193 |
311 |
30 |
1054 |
9 |
|
andel i pct. |
||||||
Internationale studerende |
11 |
8 |
5 |
18 |
33 |
11 |
|
Østeuropæere på korte videregående uddannelser
De korte videregående uddannelser og professionsbachelorer har et godt tag i de nye østeuropæiske medlemslande i EU. Det gælder særligt Rumænien, Litauen, Polen, Bulgarien og Ungarn.
For alle uddannelser samlet er der flest nyoptagne studerende fra Norge, Tysland, Rumænien og Sverige i nævnte rækkefølge. Eneste land på top-ti uden for Europa er Kina.
Nytilgang af internationale studerende til uddannelsesområder. 2013
|
Korte videre- |
Prof. |
Bachelor |
Kandidat |
Ph.d. |
Alle |
Uddannelses- |
|
antal |
pct. |
|||||
I alt |
2584 |
2589 |
1259 |
4174 |
811 |
11417 |
100 |
Samfundsfaglig |
1651 |
868 |
691 |
1664 |
85 |
4959 |
44 |
Teknisk |
441 |
934 |
120 |
867 |
317 |
2679 |
23 |
Formidling og erhvervssprog |
369 |
18 |
163 |
517 |
29 |
1096 |
10 |
Naturvidenskabelig |
- |
188 |
106 |
425 |
185 |
904 |
8 |
Sundhed |
8 |
199 |
109 |
339 |
115 |
770 |
7 |
Kunstnerisk |
5 |
145 |
48 |
100 |
16 |
314 |
3 |
Jordbrugsvidenskabelig |
23 |
8 |
21 |
163 |
64 |
279 |
2 |
Pædagogisk |
22 |
164 |
- |
46 |
- |
232 |
2 |
Levnedsmiddel og ernæring |
3 |
59 |
1 |
53 |
- |
116 |
1 |
Transport mv. |
62 |
6 |
- |
- |
- |
68 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nyt fra Danmarks Statistik
16. januar 2015 - Nr. 24
Hent som PDF
Næste udgivelse: 22. oktober 2015
Kontakt
- Christian Vittrup, tlf. 24 46 89 90
Kilder og metode
Ved international studerende forstås en udenlandsk statsborger, der ved starten af et sammenhængende videregående uddannelsesforløb ikke havde fast bopæl i Danmark (dvs. at personen er indvandret inden for et år før start på uddannelsesforløbet) og heller ikke havde en dansk adgangsgivende gymnasial uddannelse. Nytilgangen er studerende, der ikke tidligere har været indskrevet på det pågældende uddannelsesniveau i Danmark.tallene omfatter studerende, der er startet studiet mellem 1. oktober året før og 1. oktober aktuelt år.