Gå til sidens indhold

Indberetning til Forbrugsundersøgelsen

Her kan du indberette dit 14 dages forbrug til Forbrugsundersøgelsen. Din deltagelse er med til at skabe et mere præcist billede af forbrugsmønstrene i Danmark. Tak for, at du har valgt at deltage i Forbrugsundersøgelsen.

Indberetning til Forbrugs­undersøgelsen

Du kan indberette din husstands forbrug her: 

14 dages regnskab

Se video: Hvordan indberettes 14 dages regnskabet

Gå til Ofte stillede spørgsmål

Sådan kommer du i gang

Du kan registrere køb ved at benytte det samme login fra flere forskellige enheder, herunder mobiltelefoner, tablets og com­putere.

  1. Klik på knappen eller på linket i mailen

    Klik på knappen ”14 dages regnskab” ovenfor eller brug linket i invitationsmailen, som du har modtaget fra intervieweren.

  2. Log ind med dine oplysninger

    Brug det IP-nummer og det password, som fremgår af invitationsbrevet. Brevet er sendt til din e-boks eller som fysisk brev..

  3. Vælg husstandens sammensætning

    Vælg den sammensætning, der passer til din husstand.

  4. Vælg startdato for regnskabet

    Under punktet Vælg startdato for 14 dages regnskabet” skal du vælge den dato, du har aftalt med intervieweren.

  5. Start dataindsamling
    Når startdatoen er valgt, klikker du på "Start dataindsamling" for at begynde registreringen.

 

Sådan indberetter du dine indkøb

Vælg den indsamlingsdato, du ønsker at registrere indkøb for, og vælg derefter en af disse to måder: 

1. Upload af kvittering 

  1. Klik på ”Upload kvittering”.
  2. Klik på "Gennemse" og vælg den relevante fil - eller klik på "Åbn kamera" og tag et billede af din kvittering. Husk, kun én kvittering pr. billede.
  3. Klik på ”Videre” for at indlæse din kvittering.
  4. Tjek at varerne stemmer overnes med din kvittering. Ret evt. antal, varenavn eller pris. Klik herefter på ”Godkend".

eller

2. Manuel indtastning

  1. Klik på ”Tilføj nyt køb”.
  2. Indtast varens navn. Du søger i alle de varer, der er i Forbrugsundersøgelsens register.
  3. Klik på ”Videre”.
  4. Sæt kryds i de relevante felter, hvis varen er: Økologisk, Købt online, Købt som madspild, Gave, Købt i udlandet
  5.  Indtast oplysninger om antal, mængde (fx vægt) og pris.
  6. Klik på ”Afslut

Når alle indkøb for en given dag er registreret:

  1. Klik på ”Afslut dagen”.

Hvis der ikke har været nogen indkøb på en dag:

  1. Vælg indsamlingsdatoen
  2. Klik på ”Afslut dagen”.

 

Sådan afslutter du hele indsamlingsperioden

Når de 14 dage er registreret, og status for hver indsamlingsdag er enten ”Afsluttet” eller ”Ingen køb”:

  • Klik på ”Afslut hele indsamlingsperioden”.

Undersøgelsen er herefter afsluttet, og dine oplysninger bliver indsendt til Danmarks Statistik, hvorefter du ikke kan tilgå dem længere.

 

Se hjælpevideo: Indberetning til 14 dages regnskab

Se hjælpevideo: Hvad skal indberettes i 14 dages regnskab

 

Kontakt

Er du i tvivl om, hvordan du udfylder 14 dages regnskabet, kan du kontakte din interviewer eller Danmarks Statistik.

Har du tekniske problemer eller glemt dit login, kan du kontakte:

America Solange Lohmann Rasmussen tlf.: 61 15 17 93
Dorthe Jensen tlf.: 23 11 15 62
Stella Jensen tlf.: 30 62 54 58
Mette Pedersen tlf.: 21 62 44 73

Mail: fuds@dst.dk

Danmarks Statistik
Forbrugsundersøgelsen
Sankt Kjelds Plads 11
2100 København Ø

Ofte stillede spørgsmål

Hvilke udgifter skal jeg tage med?

Alle husstandens private udgifter i den aftalte 14 dages periode skal medtages i regnskabet.

Vi har fra tidligere undersøgelser erfaringer med, at nogle udgifter let glemmes.

Følgende varer kan være særligt svære at huske:

  • Kioskvarer: Blade, aviser, tobak, tips og lotto
  • Is, chokolade, slik og chips – specielt også børnenes
  • Udgifter på restaurant, pølsevogn, kantine mv.
  • Køb i torveboder, gårdbutik eller hos fisker mv.
  • Benzin og diesel også betalt via kontoordninger
  • Parkeringsafgifter
  • Billetter til bus og tog – gælder også billetter købt via mobiltelefonen
  • Biografbilletter, entre-udgifter mv.
  • Betaling til kaffekasse, festkasse mv.
  • Møntvask
  • Varer købt via internettet

Husk bankoverførsler og varer købt på afbetaling

Hovedreglen er, at alle udgifter, som man betaler den pågældende dag, skrives ned - også betalinger, der automatisk foretages af banken, eller bliver betalt via netbank. Det kan være køb af varer eller betaling for en tjenesteydelse.

Hvis husstanden har købt på konto, afbetaling eller lign., skal hele købesummen skrives, mens renter og afdrag vedrørende tidligere køb ikke medtages.

Gaver

Gaver, som husstanden giver til nogen uden for husstanden, medtages også. Gives pengegaver skrives blot ”kontant gave”. Pengegaver fra ét husstandsmedlem til et andet eller fx lommepenge, skal ikke med. Først når pengene bruges, skal de med.

Udgifter, som ikke skal medtages

Undersøgelsen dækker kun private husstande. Udgifter i forbindelse med erhvervsvirksomhed, skal ikke medtages.

Har nogen i husstanden været i udlandet i 6 eller flere dage i perioden, skal udgifterne i udlandet ikke medtages. Kun udgifter i forbindelse med kortere rejser medtages.

Har du haft udgifter, som bliver refunderet af arbejdsgiveren, skal de ikke medtages.

Hvem skal der føres regnskab for?

Der føres regnskab for alle personer, som bor fast i boligen og tilhører husstanden. Der skal også føres regnskab, hvis nogen er fraværende fra boligen i kortere tid – fx under ferier, forretningsrejser mv.

Der skal ikke føres regnskab for logerende, husassistenter mv. som ikke tilhører husstanden.

Hvornår skal jeg registrere køb?

Vi anbefaler, at man dagligt noterer køb. Erfaringen viser, at man dagen efter let kan have glemt nogle indkøb – især småindkøbene – hvis man venter for længe. Når man registrerer køb, kan det være en hjælp, hvis man har gemt kassebon’er o.l.

Du kan godt registrere flee dage på én gang, bare du husker at sætte dine indkøb under den rigtige dag. Husk derfor at gemme bonnerne og noter også de indkøb, som du ikke har en bon på.

Hvad gør jeg, hvis jeg har glemt mit IP-nummer eller password?

Så kontakter du Forbrugsundersøgelsen på telefon eller fuds@dst.dk.
Dorthe Jensen, tlf.: 23 11 15 62 
Stella Jensen, tlf.: 30 62 54 58 
Mette Pedersen, tlf.: 21 62 44 73
America Solange Lohmann Rasmussen, tlf.: 61 15 17 93

Hvorfor kan jeg ikke afslutte mit 14 dages regnskab?

Jeg har udfyldt alle 14 dage i mit regnskab, men når jeg klikker på Afslut hele indsamlingsperioden kommer en tekst med, at alle dage skal være afsluttet først.

I oversigtsbilledet over alle 14 dage, skal der ud for alle dage stå Afsluttet eller Ingen køb, før man kan klikke på Afslut hele indsamlingsperioden. Er der en eller flere dage som ikke står med status Afsluttet eller Ingen køb, klikker man på den pågældende dag og klikker Afslut dagen, herefter kan man vælge Afslut hele indsamlingsperioden.