- Forside
- For indberettere
- Indberetning til statistik
- Stofmisbrugsdatabasen
Stofmisbrugsdatabasen
Danmarks Statistik normaliserer opfølgning på manglende indberetning efter COVID-årene. Læs mere her.
Log on til Stofmisbrugsdatabasen
Bemærkning: Vedr. NemLog-in se "Vejledninger" længere nede på siden.
Indberetningsfrister
- Løbende indberetning senest den 15. i efterfølgende måned
- Indberetninger for året 2021 skal færdiggøres senest 31. januar 2022.
Bekendtgørelsen om dataindberetninger på socialområdet samler alle regler og krav til kommunernes indberetning af data på det sociale område til Social- og Ældreministeriet.
Bekendtgørelsen opdateres hvert halve år, pr. 1. januar og pr. 1. juli, således at kravene til kommunernes indberetning af data på socialområdet er angivet korrekt og opdateret med nyeste lovgivning. Følg links til retsinformation her:
Gældende bekendtgørelse
- Nr 1502 (træder i kraft den 1. januar 2022)
- Sundhedslovens §142 herunder nr 1789 af 16. december 2015
- Sundhedslovens §142 herunder nr 1678 af 16. december 2016
Varslet bekendtgørelse
I bekendtgørelsen har Social- og Ældreministeriet forpligtet sig til at varsle kommende ændringer mindst seks måneder før de træder i kraft, således at kommuner og it-leverandører har mulighed for at foretage de nødvendige tilpasninger. Når en bekendtgørelse således er offentliggjort, kaldes den for Den Gældende på Retsinformation. Det er den, systemleverandører skal forholde sig til, når systemerne skal opdateres, så de er klar til at håndtere eventuelle ændringer, når bekendtgørelse bliver aktuel. Samtidig med, at den kommende bekendtgørelse offentliggøres, bliver den aktuelle, som kommunerne skal forholde sig til i deres indberetning af data på det sociale område, stemplet Historisk.
Varslingen af ændringer til den aktuelle bekendtgørelse vil blive foretaget via denne side:
Bekendtgørelse om dataindberetninger på socialområdet
Herfra er det også muligt at tilgå den kommende bekendtgørelse med ændringsmarkeringer.
- Indberetning til Stofmisbrugsdatabasen (SMDB)
- FLOW Diagram for indberetninger til Stofmisbrugsdatabasen
- Fællesindhold for SMDB - beskrivelse af variable og definitioner
- Myndighedsorientering om indberetningspligt til Stofmisbrugsdatabasen (SMDB)
- SMDB vejledning til kommuner ved systemskifte
NemLog-in
Vejledning til kommunerne vedrørende bestilling af NemLog-in certifikat eller erhvervsfuldmagt til deres leverandører
Bestil certifikat til leverandøren (vejledning):
Bestil erhvervsfuldmagt til leverandøren, bemærk at ved brug af erhvervsfuldmagt, skal leverandørens bruger efterfølgende i SMDB have tildelt en godkendelse til brug af erhvervsfuldmagt.
Gældende kravspecifikation:
Varslet kravspecifikation:
- Stofmisbrug træder i kraft pr 1. juli 2022
- Stofmisbrug (med ændringer) træder i kraft pr 1. juli 2022
Klientsystemleverandører
- Wenited
- Dedalus
- EG Team Online
- HD Support
- KMD
- Systematic
Leverandør af SMDB
- Visma
Kontakt smdb@dst.dk eller på fællesnummer: 39 17 34 90
Formål og anvendelse
Stofmisbrugsdatabasen er en indberetningsløsning, som sørger for data til tre registre: VBGS for myndighed og tilbud, SIB og KvalHep.
Registrene anvendes til monitorering af ventetider og stofmisbrugsbehandlingsindsats, herunder indberetninger til EMCDDA. Der er forskellige registerejere.
Support til indberetning
Kontakt os via vores supportformular. Vi kan svare via e-mail eller ringe dig op.
Databeskyttelse af personoplysninger
Oplysninger om vores behandling af personoplysninger mv.