Gå til sidens indhold

Salg af føde- og drikkevarer til foodservice

Her kan I indberette oplysninger til statistikken

Indberet via virk.dk

Start indberetning

Virksomheder bruger typisk ca. 60 minutter på denne indberetning.

Hvad bliver jeres indberetning brugt til?

Her indberetter grossister og andre virksomheder, der sælger føde- og drikkevarer til foodserviceområdet - det vil sige storkøkkener, restauranter, kantiner, caféer mv. Jeres indberetning er nødvendig for at kunne belyse den samlede omsætning til foodservice og omsætning af økologisk foodservice. Statistikken bruges blandt andet af Miljø- og Fødevareministeriet, Landbrug & Fødevarer, Økologisk Landsforening samt hotel og restaurationsbranchen. Herudover almen interesserede i udviklingen af forbruget af fødevarer. Se "Nyt" fra statistikken nederst på siden.

Mere om indberetningen:

Frister for indberetning

Indberetningsfristen er 3. marts 2023.

Anmod om længere frist.

Hvilke oplysninger skal I indberette?

Her kan I hente en oversigt over alle spørgsmål i undersøgelsen som kladde eller som forberedelse til jeres indberetning.
OBS: Kladden kan indeholde spørgsmål, der ikke vises til alle virksomheder i den digitale indberetningsløsning.

Se alle spørgsmål: Salg af føde- og drikkevarer til foodservice (PDF - kladde).

Vejledning til indberetning af Salg af føde- og drikkevarer til foodservice - (PDF).

Typisk tidsforbrug pr. indberetning er 60 minutter

Virksomheder kan frivilligt oplyse deres tidsforbrug i indberetningsløsningen. Virksomheder bruger typisk ca. 60 minutter på denne indberetning – inklusiv adgang, fremskaffelse af oplysninger, indtastning og eventuel support.

Hvordan kan I indberette?

Indberet digitalt med MitID Erhverv/NemID. Ejere af enkeltmandsvirksomheder kan også indberette med deres private MitID/NemID til erhverv.

Vælg START INDBERETNING ovenfor, og indberet med MitID Erhverv/NemID.

  • Når I er logget ind, kan I indberette til flere statistikker og for flere perioder.
  • Hvis indberetningen afbrydes, kan I gemme en kladde.
  • I kan genåbne og rette indsendte indberetninger med MitID Erhverv/NemID.

Vejledning til indberetning af Salg af føde- og drikkevarer til foodservice - (PDF).

Hvorfor skal I indberette?

Indberetningen er lovpligtig

EU-lovgivning forpligter Danmark til at producere en række statistikker om erhvervslivet.

Lov om Danmarks Statistik §§ 8-12a forpligter virksomheder til at indberette oplysninger til statistik.

Antal virksomheder med indberetningspligt til denne statistik

Hvert år er ca. 180 virksomheder pligtige til indberetning.

Hvordan udvælges virksomheder?

Undersøgelsen gennemføres primært blandt fødevaregrossister, som kan have salg til foodservice (med eller uden økologiske varer). Der udarbejdes en stikprøve via Erhvervsstatistisk register efter branchegrupper.

Hjælp til indberetning
Brug for hjælp?

Vores supportteam kan svare jer via e-mail eller ringe jer op.

Support til indberetning.

Længere frist?

I kan anmode om længere frist via vores supportformular.

Anmod om længere frist.

Seneste "Nyt" fra statistikken

Mange økologiske mejerivarer til foodservice

12. september 2022

Mange økologiske mejerivarer til foodservice

Salget af økologiske varer til foodservice (storkøkkener o.l.) adskiller sig tydeligt fra det samlede salg til foodservice, når man ser på varekurvens sammensætning. Fx udgør mejeriprodukter og æg 31 pct.

Tabeller i Statistikbanken om 'Handel med økologiske fødevarer'


Emneside: Salg af føde- og drikkevarer til foodservice.

Statistikdokumentation: Salg af føde- og drikkevarer til foodservice.

Support til indberetning

Kontakt os via vores supportformular. Vi kan svare via e-mail eller ringe dig op.

Support til indberetning

Anmod om udsættelse af frist