Godstransport med lastbiler
Her kan I indberette oplysninger til statistikken
Indberet via virk.dk Virksomheder bruger typisk ca. 15-20 minutter på denne indberetning. |
Indberet via app til iPhone Appen henter GPS-oplysninger |
Hvad bliver jeres indberetning brugt til?
Her indberetter virksomheder, der ejer lastbiler, deres kørsel med og uden gods for en specifik bil i en specifik uge. Indberetningen dækker både transport af egne varer (firmakørsel), varekørsel for andre (vognmandskørsel) og kørsel uden gods. Jeres indberetning er nødvendig for at kunne belyse udviklingen i transportarbejde og antal kørte kilometer med danske lastbiler. Statistikken bruges af transportvirksomheder, brancheorganisationer, medier, markedsanalytikere og politiske beslutningstagere. Se "Nyt fra statistikken" nederst på siden
Mere om indberetningen:
Fristen for jeres indberetning fremgår af jeres anmodningsbrev samt på virk.dk.
Fristen ligger ca. en uge efter den sidste dag, som I skal indberette for. Indberetning af kørsel i uge 30 har fx frist om mandagen i uge 32.
Her indberettes al kørsel med bilen i én uge - fra søndag til lørdag.
I kan hente en oversigt over alle spørgsmål i undersøgelsen som kladde eller som forberedelse til jeres indberetning.
OBS: Kladden kan indeholde spørgsmål, der ikke vises til alle virksomheder i den digitale indberetningsløsning.
Se alle spørgsmål (kladde) samt kvikguide til Godstransport med lastbiler (PDF).
Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 15-20 minutter
Virksomheder kan frivilligt oplyse deres tidsforbrug i indberetningsløsningen. Virksomheder bruger typisk ca. 15-20 minutter på denne indberetning – inklusiv adgang, fremskaffelse af oplysninger, indtastning og eventuel support.
Indberet digitalt via PC, tablet eller smartphone med MitID. Ejere af enkeltmandsvirksomheder kan også indberette med deres private MitID til erhverv.
Vælg START INDBERETNING øverst på siden, og indberet med MitID Erhverv
- Når I er logget ind, kan I indberette til flere statistikker og for flere perioder.
- Hvis indberetningen afbrydes, kan I gemme en kladde.
- I kan genåbne og rette indsendte indberetninger med MitID Erhverv.
Vælg HENT APP TIL INDBERETNING øverst på siden, og download appen til din iPhone eller iPad.
Læs om pilotprojekt vedrørende automatisk indberetning til Godtransport med lastbiler.
Indberetningen er lovpligtig
EU-lovgivning forpligter Danmark til at producere en række statistikker om erhvervslivet.
Lov om Danmarks Statistik §§ 8-12a forpligter virksomheder til at indberette oplysninger til statistik.
Antal lastbiler, der deltager i statistikken
Der indsamles årligt data om en uges kørsel fra ca. 8.000 lastvogne, som udvælges i et rotationsprincip blandt de ca. 36.000 lastbiler, der findes i det digitale motorregister (DMR).
Hvordan udvælges virksomhedernes lastbiler?
Lastbilerne bliver udtrukket på bilernes registreringsnumre og IKKE på virksomhedens CVR-nummer. Det vil sige, at et CVR-nummer godt kan have flere biler udtrukket i samme uge. Et registreringsnummer kan maks. udvælges to gange på et år, dog ikke to på hinanden følgende kvartaler. Bilerne udtrækkes til undersøgelsen for et kvartal ad gangen ca. 14 dage før kvartalets start. Der bliver tilfældigt udtrukket lastbiler fra det digitale motorregister (DMR).
OBS: Der er ikke grundlag for fritagelse, hvis et CVR-nummer får udtrukket flere biler i samme uge.
Brug for hjælp?
Vores supportteam kan svare jer via e-mail eller ringe jer op.


Seneste "Nyt fra statistikken"
Fald i danske lastvognes transportarbejde
15. september 2023
Det samlede transportarbejde (gods gange distance) med danske lastbiler faldt 2 pct. i andet kvartal 2023 sammenlignet med kvartalet før og endte på 4,1 mia. tonkm, når der korrigeres for sæsonudsving.