Gå til sidens indhold
Indberetning

TEST - Udenrigs­handel med økologiske varer

Sidens indhold:

Hvad bliver jeres indberetning brugt til?

Virksomheder, der handler med økologiske fødevarer, drikkevarer eller foder på tværs af grænser, indberetter her, hvor stor en andel af deres handel, der er økologisk. Disse oplysninger er vigtige for at vise, hvor meget og hvilke typer økologiske varer Danmark handler med udlandet. Statistikken bruges af EU, ministerier, organisationer og medier..

Nøgletal fra statistikken

Import af økologiske fødevarer
5,0 mia. kr.
2023
Eksport af økologiske fødevarer
3,5 mia. kr.
2023

Start indberetning

Hent regneark, før I indberetter

I skal hente et eller flere forudfyldte regneark til indberetning for jeres virksomhed via ”DataDialog”. Virksomheder med både import og eksport, eller hvor handlen er fordelt på flere SE-numre, modtager flere anmodninger og skal downloade flere regneark, som indberettes hver for sig.

1. Download fil med MitID

Vejledning og forberedelse

Disse oplysninger skal I indberette

Virksomheder indberetter andel af økologiske føde- og drikkevarer i den samlede varehandel med udlandet. Varerne er fordelt på varekoder, partnerland, import og eksport. Virksomhedernes samlede varehandel er opgjort ud fra toldpapirer fra SKAT eller indberetning af Intrastat til Danmarks Statistik. 

Indberetningens 3 trin

Her finder I vejledning til indberetnings forskellige trin.

1. Hent regneark i DataDialog

DataDialog er en sikker platform til deling af fortrolige materialer mellem Danmarks Statistik og virksomheder, der skal indberette oplysninger.

  1. Åbn DataDialog.
  2. Log på med MitID Erhverv. Enkeltmandsvirksomheder kan også indberette med privat MitID til erhverv.
  3. Åben besked: Udenrigshandel med økologiske varer, Indberetningsmateriale.
  4. Download regneark, og gem det på en PC eller tablet.
2. Udfyld regneark

Udfyld oplysninger om økologisk udenrigshandel med varer: For hver varepost i regnearket skal I angive eventuel økologisk andel i mængde og værdi, ekskl. moms.

Regneark er forudfyldt med estimerede oplysninger om samlet udenrigshandel med varer i referenceåret, der kan være økologiske. Oplysningerne stammer fra toldpapirer fra SKAT eller indberetning af Intrastat til Danmarks Statistik. Hvis de forudfyldte oplysninger ikke er korrekte, skal værdi af eventuel økologisk andel fortsat udfyldes.

Bemærk: Kun originale regneark fra Danmarks Statistiks DataDialog kan anvendes til indberetning. Der må ikke ændres i regnearkets struktur og format.

 

Yderligere vejledning

Vejledning til indberetning af Udenrigshandel med økologiske varer (PDF)
Supplerende oplysninger - varekoder (Excel)
Supplerende oplysninger - landekoder (Excel)

3. Upload regneark via indberetningssystemet IDEP

Vælg "Start indberetning" øverst på denne side og indberet med MitID Erhverv. Enkeltmandsvirksomheder kan også indberette med deres private MitID til erhverv.

  1. Godkend eller opdatér eventuelt kontaktinformationer.
  2. Vælg [+] Dan en indberetning.
  3. Vælg indberetning: Udenrigshandel med økologiske varer.
  4. Vælg indberetningstype: Dataimport fra fil.
  5. Vælg: Seneste statistiske periode (foregående kalender år).
  6. Klik på Fortsæt.
  7. Klik på Gennemse, og find det udfyldte regneark på din PC eller tablet - dernæst Upload.
  8. Klik på Fortsæt.
  9. Er data korrekte, klik Kan godkendes i kolonnen "Status".
  10. Klik på Gå til indberetningslisten.
  11. Klik på Godkend og fortsæt og Send indberetning.
  12. Indberetningen er først afsendt, når du har valgt Send indberetning.

 

Hvis I har modtaget flere skemaer

  1. Klik på Mangler i kolonnen "Status", hvis I skal indberette for flere varestrømme (import/eksport) eller SE-numre.
  2. Herefter rettes/godkendes som beskrevet ovenfor. 
  3. Klik på Send indberetning, når alle filer er godkendt.
  4. Bekræft: Godkend. Danmarks Statistik har først modtaget jeres indberetning, når der er flueben i Indberetning godkendt i kolonnen "Status".

Når man har uploadet og indberettet alle aktuelle skemaer på statistikken, modtager man en kvittering til den mailadresse, der er tilknyttet det anvendte MitID, eller den mailadresse, der er opgivet i IDEP.

 

Fejl og advarsel

Ved fejl/advarsel rettes data ved at klikke på Advarsel/fejl, dernæst indberetningsnummeret. Herefter kan posterne rettes og gemmes. Indberetningen kan nu godkendes og indsendes. Hvis I kun har modtaget én anmodning, er I nu færdige og modtager en kvittering via mail tilknyttet det anvendte MitID, eller den mailadresse, der er opgivet i IDEP.

 

Yderligere vejledning

Vejledning til indberetning af Udenrigshandel med økologiske varer (PDF)

 

Frister

Frister for denne indberetning
Periode Frist
Året 2023 29. maj 2024
Året 2024 28. maj 2025

Ofte stillede spørgsmål

Hvem skal indberette og hvorfor?

Indberetningen er lovpligtig

EU-lovgivning forpligter Danmark til at producere en række statistikker om erhvervslivet.

Lov om Danmarks Statistik §§ 8-12a forpligter virksomheder til at indberette oplysninger til statistik.

Antal virksomheder med indberetningspligt til denne statistik

Danmarks Statistik anmoder hvert år ca. 650 virksomheder om en lovpligtig indberetning til denne statistik.

Hvordan udvælges virksomheder?

Virksomheder kan udtages til denne indberetning, hvis de 1) har autorisation til at handle med økologiske varer og 2) har haft udenrigshandel med fødevarer, drikkevarer eller foder til animalsk produktion, der kan være økologisk ifølge toldpapirer fra SKAT eller indberetning af Intrastat til Danmarks Statistik. Virksomheder udtages ikke, hvis den samlede værdi af deres udenrigshandel med fødevarer, drikkevarer og foder i referenceåret er under 0,5 mio. kr.

Læs mere om dataindsamling fra virksomheder

Hjælp til indberetning og forlænget frist

Brug for hjælp?

Vores supportteam kan svare jer via e-mail eller ringe jer op.

Længere frist?

I kan anmode om længere frist via vores supportformular.

Seneste nyhed om Udenrigshandel med økologiske varer

14.11.2024
Fald i import af økologiske varer, stigning i eksport