Forbrugerkredit
Sidens indhold:
Hvad bliver jeres indberetning brugt til?
Her indberetter finansielle og ikke-finansielle selskaber deres kvartalsvise forbrugerkredit. Jeres data er nødvendig for at kunne belyse forbrugerkreditten fordelt efter saldo på købekort, kontokort, blankolån og lån med sikkerhed - også fra fx supermarkedskæder og benzinselskaber. Statistikken bruges af erhvervslivet, politikere og uddannelsessektoren.
Start indberetning
I kan indberette på to forskellige måder:
- Med MitID
- Uden MitID (kun vedrørende seneste periode)
Læs mere under Vejledning, forberedelse og kladde nedenfor.
Vejledning, forberedelse og kladde
Her kan I hente en oversigt over alle spørgsmål i undersøgelsen som kladde eller som forberedelse til jeres indberetning.
OBS: Kladden kan indeholde spørgsmål, der ikke vises til alle virksomheder i den digitale indberetningsløsning.
Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 5 minutter.
I kan indberette digitalt enten med eller uden MitID Erhverv. Ejere af enkeltmandsvirksomheder kan også indberette med deres private MitID til erhverv.
A. Indberet med MitID
Vælg den blå knap ovenfor, og indberet med MitID Erhverv
- Når du er logget ind, kan du indberette til flere statistikker og for flere perioder.
- Hvis indberetningen afbrydes, kan du gemme en kladde.
- Du kan genåbne og rette dine gemte og indsendte indberetninger med MitID Erhverv.
B. Indberet uden MitID
Vælg den hvide knap ovenfor, og gå direkte til indberetning uden MitID. Du kan også starte indberetningen via det direkte link i anmodningen.
- Den hvide knap åbner indberetningsløsningen for den seneste periode/det seneste halvår.
- Tast virksomhedens CVR-nr., og det journalnr., som står i anmodningen om indberetning.
- Bemærk: Ved adgang uden MitID, bør du udfylde og indsende data i én arbejdsgang, da data ikke gemmes, hvis du afbryder, før du indsender. Det er ikke muligt at genåbne eller rette efter indsendelse. Endvidere kan der kun indberettes for seneste periode, og ikke for eventuelle tidligere manglende indberetninger.
Vejledning
Vejledning til undersøgelsen findes på skemaet.
Frister
Periode | Frist |
---|---|
4. kvartal 2024 | 17. januar 2025 |
1. kvartal 2025 | 16. april 2025 |
2. kvartal 2025 | 18. juli 2025 |
3. kvartal 2025 | 17. oktober 2025 |
4. kvartal 2025 | 16. januar 2026 |
Ofte stillede spørgsmål
Indberetningen er lovpligtig
EU-lovgivning forpligter Danmark til at producere en række statistikker om erhvervslivet.
Lov om Danmarks Statistik §§ 8-12a forpligter virksomheder til at indberette oplysninger til statistik.
Antal virksomheder med indberetningspligt til denne statistik
Danmarks Statistik anmoder hvert år ca. 15 virksomheder om lovpligtig, kvartalsvis indberetning til denne statistik.
Hvordan udvælges virksomheder?
Virksomheder behøver ikke nødvendigvis at have kreditgivning som deres hovedaktivitet. Supermarkedskæder og benzinselskaber, der udbyder kontokortydelser, indgår også i undersøgelsen.
Læs mere om dataindsamling fra virksomhederTypisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 5 minutter
Virksomheder kan frivilligt oplyse deres tidsforbrug i indberetningsløsningen. Virksomheder bruger typisk ca. 5 minutter på denne indberetning – inklusiv adgang, fremskaffelse af oplysninger, indtastning og eventuel support. Med udgangspunkt i det typiske tidsforbrug pr. indberetning er det samlede tidsforbrug for erhvervslivet opgjort til 5 timer pr. år.

Hjælp til indberetning og forlænget frist
Brug for hjælp?

