Gå til sidens indhold

Privatlivs- & Cookiepolitik

Vi bruger cookies for at give dig som bruger den bedst mulige oplevelse på dst.dk. Ved at fortsætte på siden accepterer du vores brug af cookies.

OK

Læs mere om vores Privatlivs- & Cookiepolitik her

4 ud af 5 offentlige arbejdssteder er innovative

Innovation i den offentlige sektor 2016

I 2015-2016 var fire ud af fem offentlige arbejdssteder innovative enten ved at indføre nye eller væsentligt ændrede arbejdsprocesser, kommunikationsmetoder, produkter eller serviceydelser. De statslige og regionale arbejdssteder var mere innovative end de kommunale inden for alle former for innovation, bortset fra kommunikationsmetoder. Her lå de kommunale arbejdssteder på niveau med regionerne. Det viser resultaterne af en spørgeskemaundersøgelse blandt offentlige arbejdssteder.

Andel af innovative offentlige arbejdssteder efter innovationstype. 2016

Eksempler på innovation

Innovation kan udgøre flere forskellige former for planlagt udvikling og forandring, herunder ny anvendelse af eksisterende viden. Eksempler på innovation på offentlige arbejdssteder i 2015-2016 er:

Digitalisering - fx omlægning fra papirbaseret til elektronisk arkivering
Markedsføring og kommunikation - bl.a. via infoboards, nyhedsbreve og sociale medier
Implementering af IT-værktøjer
Folkeskolereformen har medført en lang række af innovationer - nye fag, teamdage, understøttet undervisning, målstyret læring m.m.
Omstrukturering/ændret organisering af arbejdspladsen.

Innovation giver ofte forbedret kvalitet og effektivisering

73 pct. af de kommunale og 75 pct. af de statslige arbejdssteder har opnået en forbedret kvalitet, mens det gælder for 82 pct. af de regionale.

Innovation medfører ofte også en forøget effektivitet (45 pct.) og en forøget medarbejdertilfredshed (46 pct.) blandt samtlige offentlige innovative arbejdssteder.

Blandt de regionale (38 pct.) og kommunale (37 pct.) arbejdssteder opnår borgerne også en større indsigt eller indflydelse i opgaveløsningerne. Dette gælder kun for 19 pct. af de statslige arbejdssteder, hvilket skal ses i lyset af, at de statslige arbejdssteder i væsentligt mindre grad har direkte borgerrettede ydelser end regioner og kommuner.

Opnåede værdier af innovation. 2016

Ledere og medarbejdere er de primære igangsættere

Ledere eller medarbejdere på de innovative offentlige arbejdssteder var de primære igangsættere af innovationerne. Blandt alle offentlige arbejdssteder var ledere igangsættere i 45 pct. af tilfældene og medarbejdere i 35 pct. Organisations-forandringer var også delvis årsag til innovation for 24 pct. af arbejdsstederne. Arbejdsstederne kunne vælge op til tre årsager/igangsættere af innovationerne.

Primære igangsætter til seneste innovation. 2016

Nyt fra Danmarks Statistik

25. oktober 2017 - Nr. 411

Hent som PDF
Næste udgivelse: 26. november 2020

Kontakt

Kilder og metode

Undersøgelsen er gennemført i samarbejde med Center for Offentlig Innovation. Formålet er at belyse innovation på offentlige arbejdssteder. Tallene er baseret på frivillig indsamling af oplysninger fra en stikprøve på 4.766 offentlige arbejdssteder med tre eller flere ansatte. Undersøgelsen følger i store træk de retningslinjer fra EU og OECD for innovationsstatistik som beskrevet i den såkaldte Oslo-manual. Det er anden gang for 2016-tal, at Danmarks Statistik og Center for Offentlig Innovation gennemfører undersøgelsen af innovation i den offentlige sektor. Væsentlige metodeforskelle mellem de to undersøgelser betyder, at resultaterne ikke umiddelbart kan sammenlignes.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation