Privatlivs- & Cookiepolitik

Vi bruger cookies for at give dig som bruger den bedst mulige oplevelse på dst.dk. Ved at fortsætte på siden accepterer du vores brug af cookies.

OK

Læs mere om vores Privatlivs- & Cookiepolitik her

Især mænd og unge søger en date på nettet

It-anvendelse i befolkningen (tema) 2017 netdating

7 pct. af danskerne angiver, at de har brugt netdating inden for de seneste tre måneder, dvs. brug af dating-apps eller -sites fx Single.dk, Senior.dk, Tinder eller Happn. Det svarer til ca. 320.000 personer i alderen 16-89 år. Der er lidt flere mænd end kvinder at vælge imellem, når man forsøger at finde en 'date' via nettet. Det er især de yngre aldersgrupper, der bruger netdating: tre ud af fire aktive brugere er mellem 16 og 44 år. Hver tredje er mellem 16 og 24 år.

Netdating fordelt på alder

Netdating mest udbredt blandt unge mænd

Mænd mellem 16-24 år er den befolkningsgruppe, der har den højeste andel på netdating (18 pct.). Mænd mellem 25-34 år (14 pct.) er på en delt andenplads med kvinder mellem 16-24 år (14 pct.). Hver tiende kvinde i aldersgruppen 25-34 år svarer, at de bruger netdating apps eller sites.

Tre ud af fire er single

Ser man på familietype, er langt de fleste brugere singler (73 pct.) dvs. enlige uden (61 pct.) eller med børn (12 pct.). 27 pct. er i parforhold. Uanset om vi ser på singler eller personer i parforhold, angiver en højere andel af mænd end kvinder, at de bruger netdating.

Flest brugere i Hovedstaden

Netdating er mest udbredt i Region Hovedstaden (8 pct.), og mindst i Region Sjælland (5 pct.) Forskellen hænger sammen med en højere andel af yngre indbyggere i Hovedstaden. 6 pct. af nordjyderne er på netdating, det samme gælder region Syddanmark. Andelen er 7 pct. i region Midtjylland.

Skolegang gør ingen forskel

I modsætning til alder og køn synes uddannelse ikke at gøre en forskel med hensyn til brug af netdating. Uanset om der er tale om befolkningsgruppen med grundskole som den højeste fuldførte uddannelse eller gruppen med lang videregående uddannelse, er der ca. samme andel, der søger en 'date' via nettet. 

Brugere af netdating anvender også nettet til meget andet

Tallene viser, at brugere af netdating er flittige i at bruge internettet til en række andre aktiviteter. Hele 96 pct. er på sociale netværkstjenester. Til sammenligning er det ca. 70 pct. af befolkningen som helhed, der anvender sociale netværks-tjenester. Internetkøb er også mere udbredt blandt de personer, der dater online. Ni ud af ti søger informationer om varer eller tjenester online. Ca. 45 pct. søger arbejde online.

Udvalgte internetaktiviteter 2017

Samme andel på netdating på trods af flere internetbrugere

Andelen, der bruger internettet dagligt, er steget med 15 procentpoint fra 73 pct. i 2011 til 88 pct. i 2017. 70 pct. af befolkningen er på sociale medier i 2017 mod 51 pct. i 2011. Den stigende popularitet af sociale medier kan have medvirket til, at udbredelsen af netdating via dedikerede dating apps eller sites er uændret i forhold til 2011.

Udvalgte internetaktiviteter fordelt på køn og alder. 2017

 

Mænd

Kvinder

Alle

16-24 år

25-34 år

35-44 år

45-54 år

55-64 år

65-74 år

75-89 år

 

pct. af befolkningen

Internetbrug hver dag eller næsten hver dag

89

86

88

98

97

97

94

86

74

50

- Heraf internetbrug flere gange om dagen

76

73

74

91

92

89

82

67

47

27

Internetbrug fra mobilen

80

78

79

97

95

95

88

75

51

23

Brug af online dating

8

6

7

16

12

5

6

4

1

1

Brug af sociale netværkstjenester

69

72

70

97

93

86

76

60

38

16

Informationssøgning om varer eller tjenester

78

72

75

81

88

89

83

74

59

30

Internetkøb seneste tre måneder

65

64

65

70

77

80

74

63

46

20

Internetkøb seneste tolv måneder

76

75

76

85

89

88

84

74

57

27

Jobsøgning på nettet

21

22

21

36

40

26

21

15

2

0

Nyt fra Danmarks Statistik

3. oktober 2017 - Nr. 384

Hent som PDF
Næste udgivelse: 26. januar 2018

Kontakt

Kilder og metode

Undersøgelsen er baseret på resultaterne fra ca. 5.500 gennemførte interview i marts-maj i året, blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkning i alderen 16-89 år. Stikprøven er dannet ved simpel tilfældig udvælgelse fra cpr-registret.

Internetbrugere er defineret som de personer, der har svaret ja til at bruge internet i de seneste tre måneder, i det seneste år eller for mere end et år siden.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation